• چهارشنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ / ۰۶:۱۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 98012812071
  • خبرنگار : 71498

علت تاخیر ساخت سد بختیاری چیست؟

علت تاخیر ساخت سد بختیاری چیست؟

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، مهمترین علت تاخیر ساخت بلندترین سد بتنی دو قوسی جهان را، منابع مالی دانست و اعلام کرد: علی‌رغم این‌که تاکنون تدابیر متعددی برای ساخت این سد در نظر گرفته شده، اما پیشرفت فیزیکی این سد بسیار محدود بوده است.

محمد حاج رسولی‌ها در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که زمانی که ابعاد سد بختیاری در مرحله‌ی نهایی قرار گرفت، برآورد اولیه برای سرمایه‌گذاری این سد نیز در نظر گرفته شد، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲، منبع مالی مورد نیاز این طرح ۲,۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شد که با قیمت امروز حدود ۶۰۰۰ تا ۷,۰۰۰ میلیارد تومان می‌شود.

وی با تاکید بر این مساله که کل بودجه عمرانی سال ۱۳۹۳ معادل ۲,۰۰۰ میلیارد تومان بود، ادامه داد: بی‌شک اجرایی کردن این طرح از طریق منابع عمومی دولت امکان‌پذیر نبود، به همین دلیل باید از طریق فاینانس این طرح را اجرایی می‌کردیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: مقدمات فاینانس و توافقات اولیه با فاینانسور چینی در همان زمان انجام شد که این امر نیز با موضوع تحریم‌ها و عدم پذیرش بانک‌های چینی مواجه شد.

حاج رسولی‌ها با بیان این‌که تاکنون تنها درصد محدودی از پروژه در حد زیرساخت‌ها اجرایی شده است، تصریح کرد: اکنون منتظریم تا منابع مالی طرح تأمین شود و پس از آن می‌توانیم اجرای این طرح را پیش ببریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیشرفت فیزیکی این طرح ۳۰ درصد بوده است، گفت: با توجه بر شرایطی که بر سد حاکم است، باید بگوییم که پیشرفت ساخت سد بسیار کمتر از این عدد بوده و تنها بخش‌های مقدماتی از جمله جاده، دسترسی و تأمین تجهیزات انجام شده است.

غلامرضا شریعتی - استاندار خوزستان - اخیراً با بیان این‌که عملیات ساخت سد بختیاری حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: اگر این سد تکمیل شود، می‌تواند سیلاب‌ها را کنترل و به استان خوزستان کمک کند.

سد بختیاری با ارتفاع ۳۲۵ متر و طول تاج ۵۰۹ متر که عنوان"بلندترین سد بتنی دوقوسی جهان" را به خود اختصاص داده، در ۸۰ کیلومتر جنوب شرقی خرم‎آباد و در ارتفاعات سر به فلک کشده زاگرس احداث خواهد شد و ساختگاه آن در مجاورت ایستگاه "تنگ پیچ" راه‎آهن سراسری قرار دارد که هشتمین ایستگاه حدفاصل مسیر دورود به اندیمشک است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۵ ۱۳:۲۴

با سلام پیشرفت این طرح کمتر از ۵ درصد بوده و برای اجرای طرح اول که ۳۱۵ ارتفاع بدنه سد و ظرفیت نیروگاه ۱۵۰۰ مگاوات ظرفیت تولید انرژی بوده دو میلیارد و چهارصد میلیون دلار پیش بینی شده که در حال حاضر این مبلغ بل توجه به افزایش دلار حدودا ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۲ ۰۶:۰۲

آقای حیدری این هم بفرمایید که چقدر خونه با قیمت ناچیز رو سر آون افراد بومی خراب کردین و همه را آواره شهر کردین بدون هیچ تخصصی و حتی دریغ از یک نگهبان که همه را از شهرها دیگه آوردن و آون دامداری ناچیز هم ازش ون گرفتن و همه افراد را هم بدبخت کردین و قطار محلی آنها را با قطار شهری یونان مقایسه میکردی!!!!!!