• چهارشنبه / ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 98020402088
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

یک مسئول افغان:

کودکان بیشترین قربانی انفجار مین در افغانستان هستند

کودکان بیشترین قربانی انفجار مین در افغانستان هستند

مدیر بخش آگاهی از خطرات مین و کمک به قربانیان اداره انسجام تطهیر مین کشور افغانستان گفت: در حال حاضر ماهانه حدود 80 الی 140 نفر بر اثر انفجار مین در افغانستان کشته یا مصدوم می‌شوند که 65 درصد آنان را کودکان تشکیل می‌دهند.

حبیب خان زازای در سفر به تایباد و بازدید از مرکز آموزش‌های پیش آگاهی از خطرات مین در مرز دوغارون، در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: مین و بمب‌های منفجر نشده آثار باقی‌مانده از زمان جنگ در مناطق مختلف این کشور هستند که به دلیل عدم آگاهی و شناخت کامل قربانیان زیادی دارند.

وی با اشاره به این که 20 درصد حادثه‌دیدگان کشته می‌شوند، افزود: قطع عضو، از کار افتادگی از دیگر عوارض ناشی از برخورد با این مواد منفجره خنثی نشده است.

زازای مطرح کرد: پس از گذشت چهار دهه از جنگ در کشور افغانستان و حضور گروه‌های مختلف مانند طالبان و داعش اکنون 34 ولایت و 257 شهر در این کشور آلوده به انواع مین و بمب‌های منفجر نشده می‌باشد و فقط دو هزار و 800 کیلومتر پاکسازی شده است.

وی کلاس‌های آموزشی مواجهه با بمب‌های منفجر نشده در مرز دوغارون را بسیار پربار ذکر کرد و گفت: این کلاس‌ها فرصتی برای بهره‌مندی از تجارب ایرانیان را برای اتباع افغانستان فراهم کرده و مطالب آموزنده‌ای از طریق این کارگاه‌های آموزشی به مردم افغانستان انتقال داده می‌شود.

مدیر بخش آگاهی از خطرات مین و کمک به قربانیان اداره انسجام تطهیر مین کشور افغانستان در خصوص جریان سیلاب و انتقال مین به مناطق دیگر اعلام کرد: یکی دیگر از عوامل خطرساز در برخورد با مواد منفجره خنثی نشده جاری شدن سیل است که توسط آن مین و بمب‌های منفجر نشده به مناطق دیگر انتقال می‌یابد.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از خطرات احتمالی در این زمینه، دوره‌های آموزشی برگزار شده و به افراد برای دور شدن از مناطق سیل‌زده هشدارهای لازم داده می‌شود.

زازای عنوان کرد: جنوب، جنوب شرقی، شرق، شمال و مرکز افغاستان به ویژه شهر کابل نقاطی از افغانستان هستند که نسبت به سایر نقاط در آن‌ها بیشترین مواد منفجره کار گذاشته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha