• سه‌شنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۸ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 98042512911
  • خبرنگار : 71623

بلاتکلیفی پیش‌خریدکنندگان خودروهای وارداتی و سکوت سازمان حمایت

بلاتکلیفی پیش‌خریدکنندگان خودروهای وارداتی و سکوت سازمان حمایت

در حالیکه واردات خودرو از تیر ماه سال گذشته ممنوع شده، شنیده ها حاکی از این است که برخی شرکت ها بعد از این تاریخ اقدام به پیش‌فروش خودروهای وارداتی کردند که در این زمینه پیگیری‌های مداوم از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان طی هفته گذشته درباره تکلیف پیش‌خریدکنندگان هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گزارش ایسنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان خرداد ماه سال گذشته مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ممنوعیت واردات بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا را به سازمان توسعه تجارت ابلاغ کرد که طبق آن از ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ ثبت سفارش و واردات کالاهای لوکس و غیرضروری از جمله خودرو ممنوع شده و همچنین ثبت سفارش‌های پیشین انجام شده برای واردات این محصولات نیز در صورتی که تا تاریخ ۳۰ خرداد ماه سال گذشته ارز آنها تخصیص نیافته باشد، ممنوع اعلام شد.

از طرف دیگر بر اساس آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تنها شرکت‌های رسمی واردکننده خودرو که دارای نمایندگی از خودروسازان خارجی هستند، پس از کسب مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز به عرضه خودروهای وارداتی به روش "پیش‌فروش" هستند، اما با ممنوع شدن واردات خودرو عملاً پیش‌فروش خودروهای خارجی از ابتدای تیر ماه سال گذشته غیرمجاز اعلام شد.

با این حال شنیده‌ها حاکی از این است که برخی از شرکت‌ها بعد اعلام ممنوعیت واردات خودرو همچنان خودروهای وارداتی را پیش‌فروش کردند و در حال حاضر تکلیف کسانی که به پیش‌خرید خودرو از این شرکت‌ها اقدام کرده‌اند، مشخص نیست.

در این میان با توجه به اینکه طبق ماده ۲۹ آئین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو "مسؤولیت رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان و جلب رضایت آنها در مرحله اول برعهده عرضه‌کننده خودرو است. در صورت بروز اختلاف بین عرضه‌کننده و مصرف‌کننده، رأساً از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد. چنانچه رضایت مصرف‌کننده تأمین نشود، می‌تواند به هیأت حل اختلاف موضوع تبصره (۲) ماده (۳) قانون مراجعه کند. هیئت حل اختلاف موظف است ظرف بیست روز از تاریخ ثبت شکایات به موضوع رسیدگی و نسبت به آن کتباً اعلام رأی کند. "

با این حال پیگیری تعیین تکلیف کسانی که بعد از ممنوعیت واردات، اقدام به پیش‌خرید خودرو کردند از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در روزهای گذشته به نتیجه نرسیده است و این موضوع همچنان در دست پیگیری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۸-۰۴-۲۵ ۱۰:۲۰

ایسنا جان این خودرو فروشان هنوز به تعهدات دو سال پیش خود عمل نکرده اند. نمونه اش همین رامک خودرو با پولی که 26 ماهه از خریدار گرفته هنوز دارد خلف وعده میکند و خودرو تیوولی با قرارداد قطعی را میخواهد با سه برابر قیمت مجددا به خریدار بفروشد. لطفاً شما به عنوان یک رسانه مردمی پیگیر حق و حقوق مردم باشید و گول حرف های غیرواقع حمایت و رامک مکار را نخورید.

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۲۵ ۱۱:۰۵

باسلام، برای من دعوتنامه خودرو تیوولی ۷ ماه قبل از ممنوعیت واردات صادرشد وبنده ودوستان که حدود۵۰۰ نفرهستیم در آن زمان یعنی آبان ۹۶ تمام پول ماشین را دادیم وتا الان خودروی خودمان که با کد ملی مان در سازمان حمایت ثبت شده را تحویل نداده اند، توروخدا به فریادمان برسید.باتشکر

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۲۵ ۱۴:۲۲

ایسنا جان شما میگین بعد از ممنوعیت ثبت سفارش ثبت نام کردن. ولی ما که هفت ما قبل ثبت سفارش تکمیل وجه کردیم هنوز تکلیفمان معلوم نیست وای به حال بقیه

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۲۵ ۱۶:۳۹

سلام، اینجانب نیز یکی از همان بیش از 500 نفر خرید نقدی 96 و دریافت کننده دعوتنامه تکمیل وجه با قید تحویل بیست روزه خودرو تیوولی از شرکت رامک خودرو هستم که علی رغم خرید خودرو با ارز زیر 4000 تومان آن زمان ولی این شرکت با شرایط کنونی ارزی کشور موج سواری میکند.

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۹ ۲۱:۲۹

پرشیا