• یکشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98043015473
  • خبرنگار : 71593

خط و نشان کشیدن اردوغان برای حفظ قبرس همچون ۴۵ سال پیش

خط و نشان کشیدن اردوغان برای حفظ قبرس همچون ۴۵ سال پیش

رجب طیب اردوغان اظهار کرد، اگر لازم باشد، ترکیه برای حفظ جان و امنیت ترک‌های قبرس همچون ۴۵ سال پیش وارد عمل می‌شود و برای این کار تردید نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در بیانیه‌ای اظهار کرد: ترکیه عملیات صلح در قبرس را برای حفاظت از حقوق و منافع ترک‌های قبرس صورت داد که از جمله صاحبان این جزیره با حقوق برابر هستند.

ریاست جمهوری ترکیه این بیانیه را همزمان با چهل و پنجمین سالگرد عملیات نظامی ترکیه برای حفاظت از جمعیت ترک قبرس منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان در این بیانیه افزود: تمام جهان شاهد اراده ماست. هیچ‌کس نباید شکی داشته باشد که ارتش ترکیه که قبرس شمالی را وطن خود می‌داند، در صورتی که لازم باشد برای حفظ جان و امنیت ترک‌های قبرس اقدام کند، گامی را برمی‌دارد که ۴۵ سال پیش برداشت و برای این کار تردید نخواهد کرد.

اردوغان یادآور شد که عملیات نظامی سال ۱۹۷۴ پس از آن صورت گرفت که همه اقدامات دیپلماتیک بی‌نتیجه ماند و افزود: آنان که فکر می‌کنند ثروت این جزیره و این منطقه تنها به آنان تعلق دارد، با اراده ترکیه و ترک‌های قبرس روبه‌رو خواهند شد.

رییس جمهور ترکیه تاکید کرد، هدف آنکارا دستیابی به راهکاری عادلانه و دائمی برای صلح در قبرس است.

وی تاکید کرد: آنان که می‌خواهند ترک‌های قبرس بخشی از ملت ترکیه نباشند، به زودی متوجه خواهند شد که این مساله خیالی پوچ است.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد عملیات نظامی ترکیه در توییتر نوشت: دیروز، امروز و تا همیشه در کنار جمهوری ترک قبرس شمالی خواهیم ایستاد.

در همین حال، کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون ترکیه با انتشار ویدئویی در توییتر اظهار کرد: عملیات صلح قبرس در سال ۱۹۷۴ یکی از اقدامات مهم ما در حوزه سیاست خارجی بوده است.

در سال ۱۹۷۴ و به دنبال کودتایی با هدف الحاق قبرس که از سوی یونان صورت گرفت، آنکارا به عنوان تضمین کننده‌ حق حاکمیت قبرس وارد عمل شد. در سال ۱۹۸۳ نیز جمهوری ترک قبرس شمالی تشکیل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha