• سه‌شنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۷:۳۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 98050804297
  • خبرنگار : 99999

همکاری مشترک، لازمه تداوم صلح و امنیت

همکاری مشترک، لازمه تداوم صلح و امنیت

در جریان سفر فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به فدراسیون روسیه،‌ درخصوص توسعه همکاری‌های نظامی میان تهران و مسکو و برگزاری رزمایش نظامی در منطقه اقیانوس هند، دریای مکران، تنگه هرمز و خلیج فارس، گفتگو و تفاهم صورت پذیرفت. به گفته دریادار حسین خانزادی انجام چنین توافقاتی میان ایران و روسیه «برای نخستین بار است که صورت می‌گیرد». علاوه بر این توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی در دریای خزر هم به عنوان بخشی از توافقات میان دوکشور، اعلام شده است.

به گزارش ایسنا، سعید محمدی، کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی با این مقدمه می‌نویسد: مانورهای مشترک نظامی دو کشور ممکن است در بخش شمالی اقیانوس هند و در منطقه تنگه هرمز برگزار شود که خلیج فارس را به دریای عمان وصل می نماید. سفر از پیش برنامه ریزی شده فرمانده نیروی دریایی ایران به روسیه کمی پس از راهزنی دریایی دولت ترزامی در جبل الطارق صورت گرفت. راهزنی که به دستور آمریکا و با هدف ایجاد اخلال در امر کشتی رانی ایران در آب های بین المللی، انجام شد. این اتفاق تنش میان ایران و بریتانیا را افزایش داد و متعاقب آن یک نفتکش متخلف آن کشور هم به دلیل نقض قوانین بین المللی کشتی رانی، توسط نیروهای ایرانی توقیف شد. البته باید خاطر نشان کرد که رزمایش ایران و روسیه، اقدامی نمادین و شفاف با هدف تقویت همکاری‌ها و نشان دادن حسن نیت است.
در گام دوم بریتانیا موضعی تکبر آلود گرفته و تهدید به تشکیل ناوگانی به اصطلاح اروپایی با عنوان مجهول «تضمین امنیت ناوبری و حمل‌ونقل در منطقه» نمود. برنامه ای که دقیقا منطبق با مسیر و راهکار سیاست فشارحداکثری دولت ترامپ علیه ایران با هدف ایجاد اختلال بیشتر در خصوص اجرای برجام بعنوان توافقنامه ی بین المللی و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل است.
مقامات بریتانیا و دیگر اعضای جامعه بین المللی بخوبی می دانند که استقرر و تداوم امنیت و ثبات در خلیج فارس مستلزم همکاری همه کشورهای منطقه منجمله ایران است. هر ماجراجویی با اهداف یک جانبه گرایانه «مورد تشویق ایالات متحده» و اجرای آن توسط انگلیس در خلیج فارس، علاوه بر تحمیل هزینه های گزاف به همه اطراف ذیربط، منجر به تضعیف ثبات و امنیت منطقه ای خواهد شد. ثبات و امنیتی که تاکنون ایران یکی از ارکان مقوم آن بوده است و پر واضح است که ادامه ثبات و امنیت در منطقه و آب های بین المللی در گرو مشارکت و  همکاری ایران و دیگر طرف‌های ذی‌نفع است. این همکاری، تداوم بخش صلح، ثبات و امنیت در منطقه خواهد بود.
 از این رو  نه آمریکا بصورت یکجانبه و نه دیگر بر هم زنندگان نظم و امنیت منطقه، توانایی آن را نخواهند داشت که با فریبکاری و اجرای سناریوهای ماجراجویانه، حوزه نفوذ خود را برای ایجاد فشار، تهدید و در نهایت به مخاطره انداختن منافع سایر بازیگران بین المللی از طریق تحدید انتقال مسیر منابع انرژی خلیج فارس و یا به مخاطره انداختن کشتی رانی آزاد در آب های بین المللی گسترش دهند، یا از این رهگذر با گل آلود نمودن آب برای خود «صید بزرگ به تور اندازند».
در هر حال به نظر می رسد تهران مصمم است ضمن حفظ برجام، برنامه راهبردی تامین امنیت منطقه خلیج فارس و دریای عمان را از طریق افزایش همکاری های مشترک و صلح جویانه، توسعه و تقویت نماید. به آمریکا وکهنه راهزن دریایی «انگلیس» که اینک نیز در دو نقش راهزن و پلیس دریایی مجددا قصد دارد نقش برآب شده و پوسیده  گذشته خود را در آب های بین المللی و منطقه خلیج فارس احیا نماید متذکر میگردد، مسیر و رفتارشان در منطقه کاملا اشتباه است و راه به جایی نمی برد.  
دیگر متهمان ردیف اول راه زنی دریایی و بحران آفرینی در منطقه و جهان نمی توانند مقاصد و منویات یکجانبه گرایانه خود را از طریق طراحی و اجرای اقدامات تنش زا و تحریک آمیز با تبلیغات خاص به شکل کم هزینه تامین و تضمین نمایند. بهتر است که به جای باز کردن گره با دندان، آن را با دست باز کنند. به سهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی خود در نظام بین المللی با مشارکت و دوستی از طریق هم افزایی در دهکده جهانی بر اساس اصول منشور ملل متحد و اصول سیاست مسالمت آمیز منطقه ای قناعت و پایبند بمانید.  قطعا این مسیر، کم هزینه و پرمنفعت است.  
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha