• چهارشنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98051608181
  • خبرنگار : 71496

کردهای سوریه موضعگیری آمریکا در قبال تهدیدات ترکیه را چگونه می‌بینند؟

کردهای سوریه موضعگیری آمریکا در قبال تهدیدات ترکیه را چگونه می‌بینند؟

با افزایش شدت اظهارات مسئولان ترکیه درباره منطقه شمال سوریه و تهدیدات این کشور، به نظر می‌رسد نیروهای سوریه دموکراتیک با وجود نگرانی‌هایشان از تهدیدات آنکارا به همپیمانان آمریکایی خود اطمینان پیدا کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، در حالی که ترکیه همچنان به مداخله نظامی برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه تهدید می‌کند و از سویی دیگر آمریکا تاکید دارد که این امر هرگز انجام نخواهد شد، مذاکرات دیپلماتیک درباره منطقه امن همچنان ادامه دارد، اما رویکرد شورای سوریه دموکراتیک نسبت به این موضع‌گیری آمریکا و احتمال دخالت نظامی ترکیه در شمال سوریه همانند آنچه در عفرین رخ داد، چیست؟

بسام سعید اسحاق، رییس مشترک نمایندگی سوریه دموکراتیک اظهار کرد: آمریکا با چنین احتمالی مخالفت می‌کند و مسئولان وزارت دفاع این کشور از عبارت‌های جدی‌ در بیان این مساله استفاده کرده و بر این باورند وضعیت شمال سوریه هرگز همانند عفرین نخواهد شد؛ با این حال نیروهای سوریه دموکراتیک خودشان را برای چنین احتمالی آماده می‌کنند و تهدیدات آنکارا را جدی می‌گیرند. آنها تمامی تدابیر لازم برای مقابله با هرگونه حمله احتمالی را در پیش گرفته‌اند.

اسحاق گفت: دیپلمات‌های آمریکایی مدت‌هاست برای میانجگری میان دو طرف (ترکیه و نیروهای سوریه دموکراتیک) و جلوگیری از آغاز جنگ جدیدی در منطقه تلاش می‌کنند. فرماندهی نیروهای سوریه دموکراتیک نیز تاکید کرده است که آمریکا می‌تواند مانع از این جنگ شود. توافقی با آمریکا به دست نیامده اما آنها بخشی از گفت‌وگو هستند و این بدین معناست که این گفت‌وگو مثبت و سه‌جانبه است.

این مسئول نیروهای سوریه دموکراتیک در ادامه گفت: آمریکا در تلاش‌های خود برای دستیابی به توافقی میان ترکیه و نیروهای سوریه دموکراتیک جدی است، زیرا به این ترتیب آمریکا و نیروهای سوریه دموکراتیک می‌توانند اقدامات خود برای نابودی قطعی داعش را در منطقه شرق فرات دنبال کنند.

وی افزود: در آمریکا فشاری داخلی بر دولت ترامپ وجود دارد تا او پشت همپیمان خود در شرق فرات (نیروهای سوریه دموکراتیک) را خالی نکند. همچنین روابط آمریکا و ترکیه در پایین‌ترین سطح خود بوده و اکثر اعضای کنگره و مجلس سنا از سیاست‌های رجب طیب اردوغان (رییس جمهور ترکیه) و به ویژه خرید سامانه اس- ۴۰۰ از روسیه ناراضی هستند.

این مسئول نیروهای سوریه دموکراتیک درباره اخباری که به تازگی از تغییر در موضع‌گیری آمریکا نسبت به این نیروها منتشر شده، گفت: هیچ‌گونه نشانه یا اطلاعاتی در این خصوص وجود ندارد و برعکس هرگونه دخالت نظامی ترکیه در شرق فرات برخلاف منافع آمریکا است.

مظلوم عبدی، فرمانده کل نیروهای سوریه دموکراتیک نیز پیش‌تر گفته بود: هرگونه حمله ترکیه به شمال شرق سوریه پیامدهای فاجعه‌باری خواهد داشت.

عبدی در گفت‌وگویی با رادیوی صدای آمریکا تهدیدات ترکیه را جدی توصیف کرده و گفت: مسئولان ائتلاف ضد داعش و به ویژه آمریکا تلاش می‌کنند به تهدیدات ترکیه پایان داده و مشکلات موجود را از طریق گفت‌وگو حل کنند. ما نیز به نوبه خود باور داریم گفت‌وگو درست‌ترین راه برای حل مشکلات موجود است.

در همین حال، شورای سوریه دموکراتیک به عنوان شاخه سیاسی نیروهای سوریه دموکراتیک که تحت حمایت ائتلاف ضد داعش است، طی بیانیه‌ای مذاکرات آستانه را عامل افزایش شدت جنگ در مناطق شمال و شرق سوریه دانست.

در این بیانیه آمده است: طرح‌های بین‌المللی نتوانستند به صورت کامل وضعیت سوریه را در بر بگیرند و در آنها منافع سوریه به عنوان یک جغرافیای یکپارچه در نظر گرفته نشد.

در بیانیه یاد شده با اشاره به نامعلوم بودن وضعیت میدانی به شهر ادلب و انتقال درگیری‌ها به شمال شرق فرات، آمده است: در این طرح‌ها تنها تلاش می‌شود درگیری‌ها از منطقه‌ای به منطقه دیگر منتقل شود.

همچنین شورای سوریه دموکراتیک در این بیانیه مخالفت خود را با این مساله اعلام کرد که طرح دولت خودمختار کردها به عنوان "برنامه‌هایی جداگانه علیه امنیت ملی کشورهای همسایه سوریه" توصیف شود.

همزمان، ریاض درار، رییس مشترک این شورا به روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الوسط گفت: دولت خودمختار و نیروهای نظامی حتی یک لحظه نمی‌توانند امنیت ملی ترکیه را تهدید کنند و هیچ کس نمی‌تواند حتی یک گلوله به سوی اراضی ترکیه شلیک کند.

وی با متهم کردن ترکیه به امتیازدهی‌های بیشتر به شرکای خود در مذاکرات آستانه با هدف دستیابی به دستاوردهای ارائه شده توسط روسیه و نیز معامله الباب و جرابلس در مقابل حلب و نیز بر سر عفرین در مقابل غوطه با طرف روس؛ گفت: ترکیه افراطی‌ها را جذب می‌کند تا آنها را در ادلب گرد هم آورد، سپس آنها را در مقابل آنچه منطقه امن می‌خواند معامله می‌کند.

درار افزود: ترکیه مرتکب کشتارهایی شده و دست به پاکسازی نژادی می‌زند. این کشور هر روز امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد و حق ندارد نیروهای شکل گرفته و مورد حمایت مردمی را به تروریسم متهم کند.

در بیانیه یاد شده آمده است: مناطق دولت خودمختار برای سوری‌ها امن‌ترین پناهگاه‌ها شده‌اند و با وجود جنگ‌های بسیاری که مردم این منطقه با تروریسم داشته و نیز دستاوردهایی که در مبارزه با داعش داشته‌اند، این منطقه شاهد ثبات و آرامش است.

درار در ادامه گفت: اکنون ترکیه بخشی از ائتلاف سه‌گانه شرق در کنار ایران و سوریه است، ائتلافی که با هدف اعمال فشار بر سیاست‌های آمریکا و بیرون کردن این کشور از منطقه شکل گرفت.

وی حضور نیروهای آمریکایی و ائتلاف ضد داعش برای این منطقه را ضروری دانست و گفت: این ائتلاف حمایتی را ایجاد می‌کند که می‌تواند در مرحله‌ بعدی به سطح حمایتی بین‌المللی برسد، آمریکایی‌ها تا امروز با ما "صادق" بوده‌اند. ما تهدیدات بسیاری را دریافت کردیم اما آنها از منطقه و نیروهای نظامی آن دفاع کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha