• دوشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98061105819
  • خبرنگار : 71592

خشم ترکیه از اظهارات ضد امپراتوری عثمانی میشل عون

خشم ترکیه از اظهارات ضد امپراتوری عثمانی میشل عون

پس از اینکه رئیس جمهوری لبنان در پیامی توییتری، از دولت عثمانی انتقاد کرد، این پیام رئیس جمهور در فضای مجاز جنجال به پا کرد و برخی از کاربران توییتری آن را نوعی حمله به عثمانی‌ها قلمداد کردند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان یک هفته پس از صدمین سالگرد تاسیس کشورش در توییتی نوشت: تمام تلاش‌ها برای رهایی از یوغ عثمانی، با خشونت، قتل و شعله‌ور کردن فتنه‌های فرقه‌ای روبرو شد. تروریسم دولتی که عثمانی‌ها علیه لبنانی‌ها اعمال کردند، به ویژه در جنگ جهانی اول، منجر به کشته شدن صدها هزار تن در میان قحطی، خدمت نظامی اجباری و بیگاری شد.

به نظر می‌رسد توییت رئیس جمهوری اتهام مستقیمی را با خود دارد و میشل عون در آن دولت عثمانی را به کشتن هزاران تن متهم کرده است؛ مساله‌ای که میان کاربران ترکیه‌ای شبکه مجازی جنجال به پا کرد و به گفته برخی از کاربران توییتر، در پیام رئیس جمهوری لبنان، اشغال‌گری کشورش توسط فرانسه از قلم افتاده است. همچنین برخی از آنها درباره حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و نه عثمانی‌ها سخن گفتند. این در حالی است که برخی دیگر از کاربران از موضع رئیس جمهوری لبنان علیه نقض‌های اخیر اسرائیل قدردانی کردند.

در واکنش به پیام عون، وزارت خارجه ترکیه اظهارات وی درباره دوران حکومت عثمانی در لبنان را محکوم و اعلام کرد: با شدیدترین عبارات این اظهارات را محکوم می‌کنیم، اظهاراتی که درباره دوره حکومت عثمانی بی‌اساس و از پیش داوری شده است و نیز اتهام عون به اعمال تروریسم دولتی در لبنان توسط امپراتوری عثمانی را کاملا رد می‌کنیم.

این وزارت‌خانه اعلام کرد، اظهاراتی که عون پس از گذشت یک هفته از سفر وزیر خارجه ترکیه به لبنان منتشر کرده است با روابط دوستانه میان دو کشور همخوانی نداشته، بسیار تاسف‌بار و غیرمسؤولانه است.

در این بیانیه ضمن تاکید بر افتخار ترکیه نسبت به این مساله که امیراث‌دار امپراتوری عثمانی است، آمده است: "در تاریخ امپراتوری عثمانی، تروریسم دولتی وجود نداشته و بلکه برعکس، دوره عثمانی دوره ثبات طولانی مدت در خاورمیانه و از جمله لبنان بوده است".

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha