• سه‌شنبه / ۲ مهر ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98070201071
  • خبرنگار : 71402

تمرکز ترامپ در سازمان ملل؛ آزادی مذهبی نه آب‌ و هوا

تمرکز ترامپ در سازمان ملل؛ آزادی مذهبی نه آب‌ و هوا

دونالد ترامپ ساعاتی بعد از ورود به سازمان ملل برای حضور سه‌ روزه، اولویت‌های سیاسی خود را مشخص کرد؛ او به سادگی از یک نشست مهم درباره تغییرات آب و هوایی گذشت تا در عوض روی آزار و اذیت مذهبی که جنبه انتخاباتی داشت، متمرکز شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، تغییر آب و هوایی که نقطه کانونی دستورکار امسال سازمان ملل متحد است، اصلا در دستورکار ترامپ قرار ندارد. اما او ۱۵ دقیقه زمان صرف کرد تا به آنچه از نظرش مراسم مهمی بود برسد؛ نشستی درباره حفاظت از آزادی مذهبی.

ترامپ گفت، برای رهبران جهان این یک "وظیفه اخلاقی فوری" است تا جلوی جرایم علیه مذهب را بگیرند، زندانیان عقیدتی را آزاد کنند و قوانین محدودکننده آزادی مذهبی را تغییر دهند.

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: تقریبا ۸۰ درصد از جمعیت جهان در کشورهایی ساکن هستند که آزادی مذهبی تهدید، محدود یا حتی منع می‌شود. زمانی که اولین بار آمارها را شنیدم، آن را باور نکردم و درخواست کردم تا آن را تایید کنند.

سخنرانی روز دوشنبه ترامپ عمدتا روی آزادی مذهبی بین‌المللی متمرکز بود که یک اولویت کلیدی از پایگاه مسیحیت انجیلی اوست. دولت او میزبان نشست‌های سالانه‌ای با این موضوع در واشنگتن است و مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در مراسم امسال اعلام کرد که او ائتلافی بین‌المللی مختص این مساله تشکیل خواهد داد.

کشیش رابرت جفرس، از حامیان سرشناس مسیحیت انجیلی در دالاس است. او با تاکید بر اهمیت اقدام ترامپ برای رای‌دهندگانی از این گروه که حمایتشان در انتخاب دوباره او در سال ۲۰۲۰ مهم است، ترامپ را بابت تمرکز بر آزادی‌ مذهبی به جای تمرکز بر تغییر آب و هوایی ستود.

ترامپ در سخنانش لیستی از تلاش‌های دولتش درباره آزادی مذهبی را عنوان کرد و گفت: "ما کارهای زیادی انجام داده‌ایم." او بعد از خروج از آن نشست به خبرنگاران درباره نشست آب و هوایی گفت: شدیدا به هوای پاک و آب سالم باور دارم و تمامی کشورها باید متحد شوند و این کار را بکنند و آن‌ها باید این کار را برای خودشان بکنند. بسیار بسیار مهم است.

رئیس‌جمهوری آمریکا با تحولات پشت پرده مربوط به تنش‌های بین‌المللی شامل سوالاتی که درباره ارتباط او با اوکراین به وجود آمده است، تردید درباره آینده بریگزیت، جنگ تجاری آمریکا با چین، مذاکرات هسته‌ای متوقف‌شده با کره‌شمالی و یک اقتصاد جهانی ضعیف‌شده، وارد نیویورک شد. ترامپ دوشنبه با رهبران پاکستان، لهستان، نیوزیلند، سنگاپور، مصر و کره‌جنوبی دیدار کرد.

ترامپ همچنین درباره احتمال دیدار دوباره با کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی برای گفت‌وگو درباره کاهش تحریم‌ها در ازای تعهد پیونگ‌یانگ به کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای غیر صریح پاسخ داد. او فقط گفت که این "ممکن است به زودی اتفاق بیفتد."

نشست‌های ترامپ با دیگر رهبران جهان، تاکیدی بر دیگر مسائل بود. او در نشست با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان با سوال خبرنگاران پاکستانی درباره نقش هند در بحران کشمیر مواجه شد. عمران خان از ترامپ برای میانجیگری در درگیری دیرینه پاکستان و هند بر سر کشمیر دعوات کرده است. هند با میانجیگری موافق نیست اما ترامپ پیشنهاد او برای ایفای نقش میانجی میان این دو کشور مسلح به سلاح هسته‌ای را تجدید کرد.

او گفت: هرگز به عنوان داور، شکست نخورده‌ام.

ترامپ در دیدار با آندژی دودا، رئیس‌جمهوری لهستان گفت، سربازان آمریکای بیشتری در پی امضای توافق همکاری دفاعی جدید در لهستان مستقر خواهد شد. او گفت، لهستان از آمریکا خواسته است تا نیروهای بیشتری مستقر کند و هزینه تاسیسات جدید را پرداخت خواهد کرد.

لی هسین-لونگ، نخست‌وزیر سنگاپور و ترامپ یک یادداشت تفاهم برای ارتقای همکاری دفاعی میان دو کشور به امضا رساندند.

ترامپ همچنین با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر درباره حملات اخیر به تاسیسات نفتی سعودی‌ها و همچنین درباره لیبی که با هرج و مرج مواجه است، صحبت کرد.

دیدار او با جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند پشت‌ درهای بسته انجام شد اما کاخ سفید گفت مذاکرات آن‌ها شامل رایزنی درباره تیراندازی‌های مرگبار ماه مارس به دو مسجد می‌شد که ۵۱ کشته بر جای گذاشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha