• پنجشنبه / ۱۱ مهر ۱۳۹۸ / ۱۷:۲۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 98071108721
  • خبرنگار : 30057

معرفی برترین‌های "قطب‌نما" در نمایشگاه فناوری نانو

معرفی برترین‌های "قطب‌نما" در نمایشگاه فناوری نانو

شرکت کنندگان سری چهارم مسابقات "قطب نما" که از سوی ستاد توسعه فناوری نانو برگزار می‌شود، در روزهای برگزاری دوازدهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

به گزارش ایسنا، قطب‌نما مسابقه‌ای است که برنامه نانومچ ستاد توسعه فناوری نانو در راستای شکل‌گیری تفکر صحیح کارآفرینانه در میان فناوران و دانشجویان کشور برگزار می‌کند.

این مسابقات فرصتی است تا فعالان عرصه کسب‌وکارهای نوپا، تجربیات و نظرات خود را درمورد چالش‌های مسیر توسعه و تجاری‌سازی فناوری ارائه کنند. اولین سری این مسابقه با موضوع "چگونگی انتخاب ایده با قابلیت تجاری‌سازی" در مهر ماه سال 1396 همزمان با برگزاری دهمین نمایشگاه سالانه فناوری نانو برگزار شد.

سری چهارم این مسابقات همزمان با برگزاری دوازدهمین جشنواره فناوری نانو، برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند پاسخ های خود را در طول برگزاری نمایشگاه به غرفه نانومچ تحویل دهند.

سوالی که برای این دوره از این مسابقات مطرح شد به این شرح است:

" یک شرکت بزرگ تولید کننده قطعات مورد نیاز خودرو به دلیل تشدید تحریم‌ها نمی‌تواند بخشی از مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین کند. این مشکل با توجه به موجودی انبار تا 6 ماه دیگر شرکت را با چالش‌های بزرگی روبرو خواهد کرد. برای مقابله با این مشکل شرکت در یک فراخوان عمومی از فناوران و متخصصان این حوزه در کشور برای حل این چالش تقاضای کمک کرد.

در این فراخوان اعلام شد که هر شخص یا شرکتی که توانایی تولید این مواد را دارند رزومه و خلاصه‌ای از استراتژی خود را برای رفع این چالش به همراه جدول زمان بندی از طریق راه‌های ارتباطی اعلام شده برای شرکت ارسال کنند ضمن آنکه خواسته شده بود تا مدل همکاری خود را نیز اعلام کنند.

پس از پایان زمان فراخوان اطلاعات ارسالی از طرف تیم‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت. در این بین سه تیم به عنوان گزینه‌های نهایی برگزیده شدند.

خلاصه‌ای از این سه ایده به این شرح است:

ایده اول:

موسسین این شرکت یک دانش آموخته دکتری رشته فنی و دیگری دانش آموخته مدیریت تکنولوژی است.

در ابتدا مقداری از مواد اولیه موجود در انبار شرکت را دریافت خواهند کرد تا بتوانند آنالیزهای لازم را روی آن انجام دهند. همزمان افرادی از تیم به مطالعه پتنت‌های موجود در این حوزه خواهند پرداخت و پس از جمع بندی اطلاعات به دست آمده، نمونه ماده را در مقیاس آزمایشگاه تولید خواهند کرد و در صورت حصول نتایج مناسب در مقیاس نیمه صنعتی با تجهیزاتی که دارند این مواد را تولید خواهند کرد. پس از تولید این مواد را به شرکت داده تا بتوانند قطعات مختلف را تولید کنند و بازخورد کیفیت عملکرد قطعات را ارائه کنند.

زمان لازم برای این فعالیت 5 ماه است.

ایده دوم:

دو عضو هیات علمی دانشگاه

این تیم در فاز اول به مطالعه مقالات و منابع علمی به روز در این حوزه خواهند پرداخت و در ادامه اقدام به تولید این مواد در مقیاس آزمایشگاه و با مواد گرید آزمایشگاهی خواهند کرد. در صورت حصول نتیجه مناسب تولید را با مواد صنعتی تکرار خواهند کرد. اگر موفق به تولید نمونه با کیفیت شدند برای تولید در حجم صنعتی می بایست شرکت تجهیزات را تهیه کند تا این تیم تولید صنعتی ماده اولیه را شروع کنند.

زمان لازم برای این فعالیت 10 ماه پیش بینی شده است.

ایده سوم:

یک شرکت خصوصی با سابقه است.استراتژی این شرکت این است که به سرعت قطعه نهایی را با ماده اولیه جایگزین، تولید کرده و وارد مرحله تست عملکرد شود. به این ترتیب که نقشه و جزئیات ظاهری قطعات از شرکت متقاضی گرفته خواهد شد و قطعه نهایی با استفاده از مواد داخلی در دسترس، تولید می‌شود و اگر قطعات در تست، عملکرد مناسبی داشتند این مواد داخلی جایگزین مواد وارداتی شوند.

بازده زمانی سه ماهه را برای رسیدن به راه حل پیش بینی شده است.

اگر مسوولیت بررسی پاسخ‌ها و ارزیابی این سه تیم به شما سپرده شود، این تیم‌ها را در چه ابعادی مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهید؟"

شرکت کنندگان در این رقابت کسب و کار می‌توانند در مدت زمان برگزاری جشنواره که از ۱۸ تا ۲۱ مهرماه جاری است، پاسخ‎های خود را به غرفه نانومچ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ارائه کنند.

از میان پاسخ‌های دریافتی، سه پاسخ برتر انتخاب و معرفی شده و به برگزیدگان، یک بسته از محصولات تجاری شده فناوری نانو، به همراه یک نیم‌سکه به رسم یادبود و یادگاری تقدیم می‎شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha