• شنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۸ / ۱۷:۱۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98071309917
  • خبرنگار : 71129

انتخابات زودهنگام پارلمانی در کوزوو فردا برگزار می‌شود

انتخابات زودهنگام پارلمانی در کوزوو فردا برگزار می‌شود

مردم کوزوو فردا یکشنبه برای شرکت در انتخابات زودهنگام پارلمانی و در پی کناره گیری نخست وزیر این کشور در ژوئیه، پای صندوق‌های رای می‌روند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، راموش هارادینای، نخست وزیر کوزوو از سوی دادگاه ویژه در لاهه بابت نقشش در اقدامات شبه نظامی علیه نیروهای صرب در سالهای ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ و ارتکاب جرایم جنگی و زمانیکه فرمانده ارتش آزادی بخش کوزوو بود، احضار شده بود.

بر اساس اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات کوزوو، بیش از ۱.۹ میلیون سکنه این کشور برای شرکت کردن در این انتخابات و برای تعیین نمایندگان پارلمان ۱۲۰ کرسی کوزوو ثبت نام کرده‌اند.

حدود ۵۰ هزار ناظر قرار است بر این انتخابات نظارت کنند که در آن ۲۰ حزب سیاسی، چهار ائتلاف انتخاباتی و یک کاندیدای مستقل شرکت دارند. به دلیل تعداد بالای احزاب، یک دولت ائتلافی دیگر احتمالا شکل می‌گیرد.

آلبانیایی‌تبارها اکثریت جمعیت کوزوو را تشکیل می‌دهند. همچنین گروه‌های اقلیت دیگر چون ترک‌ها، بوسنیایی‌ها، صرب‌ها، گورانی‌ها، کولی‌ها، مصری‌ها و آشکالی‌ها در کوزوو ساکن هستند.

رقابت‌های انتخاباتی در کوزوو ۲۵ سپتامبر آغاز شد و روز پنجشنبه پایان یافت.

پنج کاندیدای اصلی با یکدیگر برای سمت نخست وزیری کوزوو رقابت می‌کنند؛ "راموش هارادینای" از ائتلاف اتحاد برای آینده کوزوو-حزب سوسیال دموکراتیک کوزوو، "فاتمیر لیمای" از ائتلاف ابتکارعمل سوسیال دموکراتیک-اتحاد کوزووی جدید-حزب عدالت، "آلبین کورتی" از جنبش خودمختاری، "ویوسا عثمانی" از لیگ دموکراتیک کوزوو و "کادری وسلی" از حزب دموکراتیک کوزوو.

ائتلاف "واکات" شامل حزب دموکراتیک بوسنیاک، حزب دموکراتیک وطن و حزب متحد بوسنیاک است و اتحاد برای آینده کوزوو و حزب سوسیال دموکراتیک دومین ائتلافی است که در این انتخابات شرکت دارند.

حزب ابتکار عمل سوسیال دموکراتیک، اتحاد کوزووی جدید و حزب عدالت بخشی از ائتلاف سوم است و ائتلاف اسلوبودا شامل حزب توسعه کوزوو و حزب کوزووی نوین است.

مسائل اصلی انتخابات شامل اجرای قانون، مقابله با فساد و جرایم سازمان یافته، توسعه اقتصادی، اشتغال، توقف فرار جوان‌ها به خارج و پیوستن کشور به اتحادیه اروپاست. گفتگو بین کوزوو و صربستن مساله اصلی در کمپین‌های انتخاباتی نبوده است. همچنین هیچیک از کاندیداها درباره آزادی ویزای اتحادیه اروپا برای شهروندان کوزوو وعده‌ای نداده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha