• سه‌شنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۷
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 98071612549
  • خبرنگار : 71610

/گزارش - النشره/

برای کردها بدترین توافق با نظام سوریه بهتر از اشغالگری ترکیه است

برای کردها بدترین توافق با نظام سوریه بهتر از اشغالگری ترکیه است

به دنبال لشگرکشی نیروهای ترکیه و شورشیان سوری به خاک سوریه و تکمیل مقدمات آغاز عملیات احتمالی این کشور علیه کردهای سوریه در منطقه شرق فرات می‌توان گفت "وتوی" آمریکا که همواره مانع از آغاز عملیات در شمال سوریه علیه کردها شده بود در نتیجه تماس‌های مکرر دو رئیس‌جمهوری بی‌اثر شد و بالاخره نتیجه را به نفع ترکیه تغییر داد.

به گزارش ایسنا، سایت النشره لبنان در گزارشی درباره ورود نیروهای ترکیه به شمال سوریه و احتمال انجام عملیات علیه نیروهای کرد نوشت: منطقه شرق فرات سوریه در نتیجه آمادگی‌های ترکیه برای آغاز یک عملیات نظامی گسترده علیه نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) غالبا کرد که طی سال‌های گذشته از سوی آنکارا مورد تهدید قرار گرفته بود، بار دیگر به صدر اخبار بازگشته است.

کردهای شمال سوریه حدود ۱۵ درصد از جمعیت کل این کشور را تشکیل می‌دهند و بیشتر آنها مسلمان اهل تسنن بوده و درصد کمی از آنها غیرمسلمان هستند. پشتیبانی نظامی آمریکا از کردهای سوریه از اواسط دسامبر سال ۲۰۱۷ و پس از آنکه ترامپ حکم اجرائی را مبنی بر اختصاص حدود ۴۰۰ میلیون دلار برای مسلح کردن نیروهای قسد امضا کرد، آغاز شد. این تصمیم تحویل چندین محموله سلاح و تجهیزات نظامی به یگان‌های مدافع خلق کرد (ی‌پ‌گ) که ستون فقرات نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) هستند را به همراه داشت.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، یگان‌های مدافع خلق کرد پس از نیروهای نظام سوریه دومین نیروی غالب در سوریه هستند که کنترل حدود ۳۰ درصد از مساحت این کشور از جمله میادین مهم گازی و نفتی و زمین‌های وسیع کشاورزی را به دست دارند.

این یگان‌ها پس از آنکه داعش را در مناطق گسترده شمال شرقی سوریه شکست دادند، نقش اصلی را در ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا برای مقابله با داعش ایفا کردند.

پس از آن که ترامپ در ماه ژانویه ترکیه را تهدید کرد که در صورت حمله به کردها پس از خروج نیروهای آمریکا از سوریه، اقتصاد آنکارا را نابود خواهد کرد، حمایت واشنگتن از کردها در برابر هرگونه حمله نظامی توسط ترکیه و یا نیروهای نظام سوریه گسترش یافت. پیش از تهدید ترامپ علیه ترکیه، نماینده جیمز ماتیس، وزیر دفاع اسبق آمریکا ژانویه گذشته در پاسخ به اظهارات بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه که با اشاره به کردها گفته بود: "هر کس برای بیگانگان کار کند و به ویژه اکنون تحت فرمان آمریکا در این راستا عمل کند و در مقابل ارتش و ملتش بایستد، خائن است." تأکید کرد که واشنگتن از کردهای سوریه حمایت می‌کند.

حمایت آمریکا از نیروهای سوریه دموکراتیک شکاف میان واشنگتن و آنکارا که نگران تشکیل یک رژیم کرد در شمال سوریه و در نزدیکی مرزهایش است را عمیق‌تر کرد و در مقابل باعث شد تا فاصله میان ترکیه و روسیه درباره بحران سوریه و اجرای قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت کم شود.

اما این حمایت پس از آنکه نیروهای آمریکایی در راستای اجرای دستور ترامپ دو موضع را در تل‌ابیض و رأس العین در شمال شرقی سوریه تخلیه کردند، ادامه نیافت.

اظهاراتی که یک مقام آمریکایی دوشنبه در گفت‌وگو با رویترز مطرح کرد، تأیید می‌کند که واشنگتن پشت کردها را خالی کرده است. وی در این باره به رویترز گفت: آمریکا صبح دوشنبه به فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک اطلاع داد که نیروهای واشنگتن از آنها در مقابل حملات ترکیه در هیچ مکانی حمایت نمی‌کنند.

کردهای سوریه در دوره گذشته به حمایت آمریکا چشم دوخته بودند تا ترکیه نتواند تنها با آنها در گوشه رینگ مواجه شود اما امروز طبق گفته منابع مطلع در محافل کرد آمریکا به تعهدات خود در قبال ایجاد مکانیزمی برای تأمین امنیت مرز سوریه با ترکیه عمل نکرده است، اگرچه نیروهای سوریه دموکراتیک در این زمینه انعطاف پذیری نشان دادند تا از هرگونه درگیری نظامی با ترکیه جلوگیری شود.

پس از آنکه آمریکا نیروهایش را از مناطق مرزی سوریه و ترکیه خارج کرد، کردها در پیامی برای جهان غرب ضمن هشدار نسبت به اینکه حمله ترکیه مقدمه‌ای برای جان گرفتن دوباره داعش خواهد بود، برای مقابله با هرگونه حمله ترکیه با استفاده از توانایی‌های نظامی موجود اعلام آمادگی کردند. اما منابع مطلع مذکور معتقدند که کردهای سوریه باید سوالات زیادی را از خودشان درباره شروط بیهوده‌ای که مطرح کردند، بپرسند، به ویژه اینکه همه می‌دانستند که واشنگتن با ایجاد اختلاف با ترکیه، به خاطر کردها خودش را به مخاطره نخواهد انداخت.

این منابع معتقدند که موضع آمریکا حاکی از آن است که واشنگتن می‌خواهد از رویارویی "دوستانه" میان هم‌پیمانان کرد و ترکیه حمایت کند اما در واقع این موضع چراغ سبزی برای آنکارا است تا طرح‌هایش را اجرا کند. این درحالی است که کردها در دوره گذشته گزینه‌های مختلفی داشتند که از جمله این گزینه‌ها می‌توان به فعال شدن کانال‌های ارتباطی با دولت سوریه، به دور از بازی بالا بردن سقف شروط‌شان اشاره کرد، به ویژه اینکه هیچ قدرت اقلیمی تأثیر گذاری برای حمایت از این شروط وجود ندارد، با این حال، این بدان معنا نیست که نبرد مذکور به منزله یک گردش برای آنکارا است، چراکه این منطقه می‌تواند به چیزی شبیه به یک باتلاق واقعی تبدیل شود.

در همین راستا، نواف خلیل، مدیر مرکز مطالعاتی کردهای سوریه در گفت‌وگو با النشره نسبت به موضع آمریکا ابراز تعجب کرد، به ویژه اینکه شون رابرتسون، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اخیرا گفته بود که هرگونه عملیاتی در شمال سوریه منافع مشترک را تضعیف می‌کند.

نواف خلیل معتقد است که واشنگتن نمی‌تواند کردها را به برافراشتن پرچم سفید که نشانه تسلیم است، وادار کند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها با چه معیارهایی درباره مدیریت پرونده بازداشت شدگان داعش توسط آنکارا صحبت می‌کنند؟ این عملیات منجر به یک موج مهاجرت میلیونی جدید می‌شود.

خلیل همچنین تصریح کرد: در مقابل این رخداد جدید تنها راه کردها مقاومت است به ویژه اینکه منطقه مذکور آخرین منطقه تحت کنترل آنها است.

وی همچنین تأکید کرد: در مقابل تصمیم گیرندگان گزینه‌های دیگری از جمله برقراری ارتباط با دیگر بازیگران، وجود دارد و بدترین توافق با نظام سوریه بهتر از اشغال ترکیه است.

در نتیجه، این یک معادله جدید است که طرف آمریکایی به منطقه شرق فرات تحمیل می‌کند و این معادله دریچه موج بزرگی از تحولات را باز خواهد کرد و  پیامدهای آن محدود به یک منطقه جغرافیایی خاص نمی‌شود. اما سؤال مهم درباره موضع واقعی طرف‌های دیگر به ویژه روسیه، ایران و سوریه و همچنین درباره این مسأله است که آیا یک حل و فصل بزرگ وجود خواهد داشت که شامل ادلب هم می‌شود یا خیر؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha