• سه‌شنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۸ / ۱۶:۳۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 98071612644
  • خبرنگار : 71474

مدیرعامل اتاق بازرگانی ایران و آلمان:

چین بازار ماشین‌آلات ایران را گرفته است/ آلمانی‌ها نگاه مثبتی به بازار ایران دارند

ماشین آلات صنعتی

مدیرعامل اتاق بازرگانی ایران و آلمان معتقد است با توجه به مشکلاتی که شرکت‌های اروپایی و آلمانی برای حضور در بازار ایران داشته‌اند، چین توانسته بخش زیادی از بازارهای مهم ایران را در اختیار خود بگیرد.

به گزارش ایسنا، داگمر بن اشتاین امروز (سه‌شنبه) در نشست اتاق بازرگانی ایران و آلمان اظهار کرد: با وجود آنکه روابط اقتصادی میان دو کشور کماکان ادامه دارد اما ما از شرایط موجود راضی نیستیم. در سال ۲۰۱۰ سطح همکاری‌های تجاری دو کشور ۴.۸ میلیارد یورو بود که این عدد در تحریم‌های سال ۲۰۱۳ به ۲.۱ میلیارد یورو کاهش یافت و در شرایطی که تحت تاثیر برجام بار دیگر در حال رشد بود اما از سال ۲۰۱۸ روند کاهشی جدیدی به خود گرفت.

وی ادامه داد: در هفت ماهه سال ۲۰۱۹ صادرات آلمان به ایران کاهش ۴۹ درصدی و صادرات ایران به آلمان نیز کاهش ۵۷ درصدی داشته است. عمده صادرات ما به ایران ماشین‌آلات بود و ایران نیز به آلمان مواد غذایی و مواد اولیه صادر می‌کرد.

به گفته مدیرعامل اتاق بازرگانی ایران و آلمان در شرایطی که آلمان در سال ۲۰۱۰ بیش از چهار میلیارد یورو ماشین‌آلات به ایران صادر می‌کرد، این عدد در سال جاری به ۱۸۳ میلیون یورو کاهش یافته و این در حالی است که چین در همین مدت ۱.۸ میلیارد یورو ماشین‌آلات به ایران صادر کرده است.

بن اشتاین با اشاره به فرهنگ مشترک ایران و آلمان تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۱۱۵ هزار ایرانی در آلمان زندگی می‌کنند و ۶۰۰۰ دانشجوی ایرانی نیز در دانشگاه‌های آلمان هستند. از سوی دیگر ایران یکی از اصلی‌ترین مقاصد توریسم فرهنگی آلمانی‌ها به‌شمار می‌رود که نشان می‌دهد دو کشور چه ارتباط گسترده‌ای با یکدیگر دارند.

وی با اشاره به اهمیت بازار آمریکا برای بنگاه‌های اقتصادی آلمان توضیح داد: در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۹ صادرات از آلمان به آمریکا ۵۸ میلیارد یورو بوده و در همین مدت آمریکا به آلمان ۳۵ میلیارد یورو صادرات داشته که نشان‌دهنده رشد شش درصدی تجارت است. تنها چین و هلند بیش از آمریکا با آلمان تجارت دارند که این موضوع نشان دهنده اهمیت بازار آمریکا برای شرکت‌های آلمانی و ترس آنها برای از دست رفتن این بازار است.

مدیرعامل اتاق بازرگانی ایران و آلمان ادامه داد: قوانین راحت تجاری و رشد اقتصادی موضوع دیگری است که آمریکا را بازاری جدی برای آلمانی‌ها می‌کند و به همین دلیل است که شرکت‌های آلمانی قانع نشده‌اند که ریسک ورود به ایران و تحریم‌ها را بپذیرند.

بن اشتاین با اشاره به مشکلات داخلی که در اقتصاد ایران وجود دارد، تصریح کرد: براساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس ایران ارائه کرده، امنیت سرمایه‌ گذاری در ایران چندان بالا نیست و مسائلی همچون طولانی بودن پروسه‌های اداری و دعاوی حقوقی برای سرمایه‌ گذاران مشکل‌ساز می‌شود. چند سال قبل شرکت فولکس واگن قصد سرمایه‌ گذاری در ایران را داشت اما ایران نتوانست شرایط را فراهم کند و سرانجام این شرکت ترکیه را انتخاب کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رسیدن به این شرایط برای هر دو طرف تلخ است. ما با خروج آمریکا از برجام موافق نبودیم و معتقدیم با وجود تمام این مشکلات ظرفیت همکاری خوبی میان دو کشور وجود دارد. آلمانی‌ها قطعا نگاه مثبتی به بازار ایران دارند و امیدواریم مقدمات لازم برای تداوم این حضور فراهم شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.