• چهارشنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98071713005
  • خبرنگار : 71496

نشانه‌های بحران سیاسی در تونس پس از اعلام نتایج انتخابات

نشانه‌های بحران سیاسی در تونس پس از اعلام نتایج انتخابات

در شرایطی که با توجه به نتایج اولیه انتخابات پارلمانی تونس، کابینه جدید این کشور باید به صورت ائتلافی تشکیل شود و نیز از آنجا که احزاب رقیب جنبش النهضه برای پیوستن به این حزب جهت تشکیل ائتلاف تمایلی ندارند، به نظر می‌رسد تونس در آستانه بحران سیاسی جدیدی قرار دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، با نظرسنجی از رأی‌دهندگان تونسی پس از خروج از مراکز رای‌گیری به نظر می‌رسید که حزب النهضه بیشترین آراء را به دست آورد و برای تشکیل دولتی ائتلافی به حزب‌های متعدد دیگری نیاز پیدا کند.

اما با انتشار خبرهای اولیه از نتایج انتخابات پارلمانی تونس که حاکی از عدم دستیابی هیچ‌ یک از حزب‌ها به اکثریت مورد نظر برای تشکیل دولت به صورت انفرادی است، نشانه‌های بحران سیاسی در این کشور نمایان شده و به نظر می‌رسد تونسی‌ها برای تشکیل دولت جدید راه پر پیچ و خمی را پیش رو دارند. کابینه جدید نیز باید به سرعت مشکلات اقتصادی و مالی قدیمی را برطرف کند.

یامینه الزغلامی، یکی از رهبران جنبش النهضه به خبرگزاری رویترز گفت: ما به خوبی آگاه هستیم که مسئولیت تشکیل کابینه دشوار و پیچیده خواهد بود.

رقبای متعدد حزب النهضه اعلام کردند هرگز به کابینه‌ای که النهضه هدایت آن را بر عهده داشته باشد، ملحق نخواهند شد و اگر توافقی برای تشکیل دولتی ائتلافی حاصل نشود، مردم تونس با احتمال انجام مذاکراتی طولانی و انتخاباتی دیگر مواجه می‌شوند.

انتخابات پارلمانی تونس در حد فاصل دوره‌های اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار شد. یکی از دو کاندیدای راه‌ یافته به دور دوم انتخابات به اتهام فساد، پولشویی و فرار مالیاتی در بازداشت است.

هیئت انتخابات تونس نیز با درخواست نبیل القروی، کاندیدای محبوس حزب "قلب تونس" برای به تاخیر انداختن دور دوم انتخابات و رعایت اصل برابری فرصت‌ها مخالفت کرده و تاریخ برگزاری دور دوم انتخابات را نهایی کرد.

عادل البرینصی، عضو این هیئت تاکید کرد: امکان به تاخیر انداختن انتخابات وجود ندارد؛ زیرا این تاریخ از قبل تعیین شده و درخواست القروی غیرمنطقی است.

البرینصی درباره امکان انصراف هر یک از کاندیداها در شرایط حاضر گفت: در حال حاضر انصراف از رقابت تنها به معنای تلاش برای اعمال فشار است، مهلت انصراف مشخص بوده و تنها در دور اول ممکن بود و در حال حاضر برگه‌های رأی به نام‌های قروی و قیس سعید چاپ شده‌اند.

از سوی دیگر، کمیته چهار جانبه صلح در تونس که جایزه صلح نوبل را به دست آورده نسبت به وضعیت القروی و محرومیت او از تبلیغات انتخاباتی ابراز نگرانی کرد. این کمیته خواهان این شد که با توجه به شرایط حساسی که در سطوح اقتصادی و اجتماعی این کشور وجود دارد و نیز چالش‌های امنیتی موجود، هرچه سریعتر کابینه تشکیل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha