• جمعه / ۲۶ مهر ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 98072619500
  • خبرنگار : 71606

نبود «مهارت خواندن» در بیش از ۹۰ درصد از کودکان ۱۰ ساله کشورهای فقیر

نبود «مهارت خواندن» در بیش از ۹۰ درصد از کودکان ۱۰ ساله کشورهای فقیر

۹۰ درصد از کودکان در سن ۱۰ سالگی در کشورهای فقیر قادر به خواندن کتاب‌های ساده نیز نیستند؛ این در حالی است که این درصد در کودکان ۱۰ ساله کشورهای ثروتمند تنها ۹ درصد است.

به گزارش ایسنا، داده‌های گردآوری شده توسط بانک جهانی و سازمان ملل متحد هم‌چنین نشان می‌دهد که در صورتی که کل ۱۳۵ کشور با درآمد پایین و متوسط با یکدیگر در نظر گرفته شوند، بیش از نیمی از کودکان نمی‌توانند یک متن ساده را در سن ۱۰ سالگی بخوانند.

بانک جهانی هدف جدیدی را برای کاهش دست‌کم ۵۰ درصدی میزان آن چه که "فقر یادگیری" نامیده می‌شود، تا قبل از سال ۲۰۳۰ میلادی در نظر گرفته است؛ هدفی که آن را "جاه‌طلبانه" اما در عین حال "قابل دستیابی" توصیف می‌کند.

"فقر یادگیری" در کشورهای کم درآمد و متوسط ۵۳ درصد برآورد شده و در فقیرترین کشورها به ۹۰ درصد نیز می‌رسد.

بر اساس این گزارش به دنبال تمرکز اهداف توسعه هزاره در ورود فرزندان به مدرسه، اکثر این کودکان تحت آموزش هستند اما هنوز مدرسه ابتدایی را با "مهارت‌های اساسی" به اتمام نرسانده‌اند. ۲۶۰ میلیون کودک دیگر نیز هنوز به مدرسه راه پیدا نکرده‌اند.

چالش تبدیل دسترسی به آموزش، به یادگیری با کیفیت توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) تا سال‌های ۱۴-۲۰۱۳ میلادی برجسته شده و هدف اصلی توسعه پایدار ۲۰۳۰ در زمینه آموزش را پی‌ریزی کرده است.

این هدف جدید از همکاری نزدیک بین بانک جهانی و انستیتوی آمار یونسکو پدید آمده است. این دو سازمان برای دستیابی به ردیابی دقیق‌تر روند این هدف، یک بانک اطلاعاتی سیستماتیک‌تر از داده‌های یادگیری موجود را گردآوری کرده و از مقایسه آن در سراسر کشورها اطمینان حاصل می‌کنند.

این گزارش نشان می‌دهد که پیشرفت در زمینه رفع شکاف سوادی برای رسیدن به هدف جهانی در دستیابی به آموزش با کیفیت برای همه تا سال ۲۰۳۰ میلادی بسیار آهسته است. پیش‌بینی می‌شود با سرعت پیشرفت فعلی، حدود ۴۳ درصد از کودکان ۱۰ ساله در سال ۲۰۳۰ میلادی هنوز هم قادر به "خواندن ماهرانه" نخواهند بود. بر اساس این تحلیل، مقابله با این کسری، نیاز به پیشرفت در یک نرخ و مقیاس "بی‌سابقه" دارد.

مدیر "آموزش جهانی تمرین" در بانک جهانی با توصیف یادگیری خواندن به عنوان "نقطه عطفی در زندگی هر کودک"، خواندن را یک مهارت اساسی دانست که "پیش‌شرط مشارکت فعال در جامعه و دروازه‌ای برای سایر نتایج یادگیری" است.

او تاکید کرد که از بین بردن "فقر یادگیری" به همان اندازه ضروری است که ریشه‌کنی فقر شدید، سوءتغذیه و گرسنگی اهمیت دارد.

این گزارش افزوده که آموزش و پرورش یک حق انسانی با "ارزش ذاتی" است و نقش آن را به عنوان محرک توسعه، رشد و رقابت ارزیابی کرده است. بر اساس این گزارش عدم تسلط در خواندن می‌تواند عواقب زیادی برای موفقیت در یادگیری یا بازار کار داشته باشد.

به نوشته روزنامه گاردین، این هدف جدید برای حمایت از کشورها جهت توسعه سیستم‌های آموزشی طراحی شده که جوانان بتوانند به عنوان "شهروندانی کارآمد و بامهارت" آن را ترک کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha