• یکشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98072820054
  • خبرنگار : 71477

توافق مکزیک و آمریکا برای استفاده از تکنولوژی در مقابله با قاچاق سلاح

توافق مکزیک و آمریکا برای استفاده از تکنولوژی در مقابله با قاچاق سلاح
گارد نظامی مکزیک

وزیر امور خارجه مکزیک اعلام کرد، روسای جمهور آمریکا و مکزیک توافق کردند تا برای سرکوب قاچاق سلاح‌ از آمریکا به مکزیک، جایی که جنگ با مواد مخدر نیز به صورت خشونت‌آمیز در جریان است، اقدامی سریع و فوری انجام دهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مارسلو ابرارد، وزیر امور خارجه مکزیک به خبرنگاران گفت: آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رییس جمهور مکزیک در جریان تماس تلفنی با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود پیشنهاد داد که هر دو کشور برای بستن مرز و متوقف کردن قاچاق سلاح به مکزیک که باعث کشتار مردم در این کشور می‌شود، از تکنولوژی استفاده کنند.

وی افزود: ترامپ در پاسخ گفت معتقد است ایده بسیار خوبی است که این کار با استفاده از تکنولوژی انجام شود. این ایده این است که در تمامی گذرگاه‌های مرزی لیزرهای پیشرفته، اشعه ایکس و ردیاب فلزات که قادر هستند حتی محصولات شیمیایی را کشف و شناسایی کنند، تعبیه شود.

ابرارد افزود: این اقدام نه تنها از قاچاق سلاح به مکزیک جلوگیری می‌کند بلکه مانع قاچاق مواد مخدر به آمریکا نیز می‌شود.

افزایش تعداد ماموران اطلاعاتی مکزیکی در آمریکا نیز یکی دیگر از پیشنهاداتی است که در جریان این تماس تلفنی مطرح شد.

لوپز اوبرادور به ترامپ گفت، از این‌که اعضای گروه‌های تبهکار در جریان خشونت‌ها در شهر کولیاچان واقع در شمال غرب مکزیک به خاطر بازداشت اویدیو گوزمن، پسر خوآکین الچاپو گوزمن، سلطان محبوس مواد مخدر از سلاح‌های ضد تانک کالیبر ۵۰ استفاده کردند، بسیار نگران است.

مکزیک برآورد کرده که بیش از ۸۰ درصد از سلاح‌هایی که توسط تبهکاران در مکزیک استفاده می‌شود، از آمریکا وارد شده و این کشور مدت‌هاست که مقامات آمریکایی را تحت فشار گذاشته تا قاچاق سلاح را جدی‌تر بگیرند و تاکید دارد که تعداد سلاح‌ها در این کشور مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر را دشوارتر ساخته است.

ابرارد تاکید دارد که در آمریکا نیاز نیست قوانین برای متوقف کردن قاچاق تسلیحات به مکزیک تغییر کنند.

این دو رهبر همچنین تاکید کردند که مقامات آمریکایی و مکزیکی طی چند روز آینده با یکدیگر نشستی برگزار، گزینه‌های موجود را بررسی و اقداماتی را برای متوقف کردن واردات غیرقانونی سلاح به مکزیک از طریق گذرگاه‌های مرزی آمریکا اعلام کنند.

این در حالی است که مقامات آمریکایی در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha