• شنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۸ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98081810259
  • خبرنگار : 71129

آمریکا می‌خواهد سازمان ملل به مساله انتخاب جانشین دالایی لاما ورود کند

آمریکا می‌خواهد سازمان ملل به مساله انتخاب جانشین دالایی لاما ورود کند
سم براونبک

سفیر آمریکا در امور آزادی‌های مذهبی گفت، واشنگتن از سازمان ملل می‌خواهد تا در مساله انتخاب جانشین برای رهبر معنوی بوداییان تبت ورود کند تا دست چین در تعیین یک جانشین برای وی کوتاه شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سم براونبک، سفیر آمریکا در امور آزادی‌های بین‌المللی مذهبی گفت: من اخیرا با دالایی لاما، رهبر معنوی بوداییان تبت در تارامشالا، هندوستان محل تبعید او دیدار داشتم و درباره جانشینش صحبت‌های طولانی داشتیم.

وی ادامه داد: به دالایی لاما گفتم که ایالات متحده به دنبال یک حمایت جهانی برای این اصل است که انتخاب رهبر بعدی معنوی بوداییان تبت به بوداییان تبتی و نه دولت چین تعلق دارد. امیدوارم که سازمان ملل این مساله را خودش به دست بگیرد.

این مقام آمریکایی همچنین اذعان داشت، چین با داشتن حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل تلاش خواهد کرد تا هرگونه اقدامی را بلوکه کند اما "امیدواریم که سایر کشورها بتوانند دست کم حرف‌های خود را در سازمان ملل بیان کنند."

وی گفت: فکر می‌کنم این امر بسیار مهم است که یک مکالمه و گفتگوی جهانی زودهنگام داشته باشیم چون این مساله جهانی با تاثیر جهانی است. باید پیش از آنکه دیر شود، کاری انجام دهیم. بدون شک من تخمین می‌زنم که حزب کمونیست چین فکری درباره جانشینی دالایی لاما دارد.

این سفیر آمریکایی ادامه داد: آنها برنامه‌ای دارند و فکر می‌کنم ما باید کاری کنیم. من دوست دارم به تبت بروم اما این کار نشدنی است. همچنین دوست دارم به سین‌کیانگ هم بروم که محل اقامت اویغورهای مسلمان و سایر مسلمانان ترک‌زبان است. این بخشی از همان نبرد مشابه علیه عقاید و باورهاست.

دالایی لاما که زمانی بی وقفه سفر می‌کرد و اجتماعی از غربی‌ها به صحبت‌هایش گوش می‌سپردند، حالا کمتر به سفر می‌پردازد و اوایل سال جاری میلادی هم با عفونت ریه روبرو شده است.

سفیر آمریکا در امور آزادی بین‌المللی مذهب گفته دالایی لاما کاملا خوب است و این راهب بودایی به وی گفته "ببین من ۱۵ تا ۲۰ سال دیگر هم زندگی می‌کنم و می‌خواهم حتی پس از دولت کنونی چین هم زنده بمانم."

اما پکن می‌گوید، منتظر پایان کار دالایی لاما است و بر این باور است که کمپین وی برای خودمختاری بیشتر تبت با وی به پایان می‌رسد.

دولت چین که مدعی است مدرنیته و توسعه را برای این منطقه هیمالیا به ارمغان آورده، گفته خودش دلایی لامای بعدی را انتخاب می‌کند که احتمالا حامی قوانین چین است.

در سال ۱۹۹۵، دولت چین خودش "پانچن لاما" را منصوب کرد و یک پانچن لامای شش ساله را زندانی کرد که به گفته گروه‌های حقوق بشری جوانترین زندانی سیاسی در سطح جهانی محسوب می‌شود.

دالایی لامای کنونی گفته، خودش جانشینش را انتخاب می‌کند که احتمالا یک دختر است یا خودش را دالایی لامای آخر اعلام می‌کند.

کنگره آمریکا اقداماتش را علیه دولت چین در ارتباط با دالایی لاما تشدید کرده که شامل دستور برای لغو ویزا تا پایان سال جاری میلادی برای مقام‌های دولت پکن است، مگر آنکه چین محدودیت‌هایش را علیه دیپلمات‌ها، خبرنگاران و مردم عادی در جستجوی سفر به تبت کمتر کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha