• سه‌شنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98111510558
  • خبرنگار : 71477

کلمبیا: کشتار اعضای سابق فارک چالشی برای توافق صلح است

کلمبیا: کشتار اعضای سابق فارک چالشی برای توافق صلح است

یکی از مقامات دولت کلمبیا اعلام کرد، کشتار نزدیک به ۲۰۰ تن از اعضای سابق شورشیان فارک مانعی بر سر راه اجرای توافق صلح است اما دولت همچنان به تامین امنیت اعضای این گروه چریکی متعهد است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، کلمبیا در اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی توافق صلحی با نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) امضا کردند و به نقش این گروه در بیش از پنج دهه درگیری که در جریان آن ۲۶۰ هزار تن کشته شدند، پایان داد.

اجرای این توافق که باعث خلع سلاح حدود ۱۳ هزار شورشی فارک شد، با موانع جدی مواجه شده از جمله اطلاعیه سال گذشته چند تن از فرماندهان سابق گروه فارک که در آن اعلام کردند مجددا مسلح می‌شوند.

رهبری گروه فارک که در حال حاضر یک حزب سیاسی است بارها از تلاش‌های اندک دولت کلمبیا برای حفاظت از اعضای این گروه که از سوی نیروهای مخالف و قاچاقچیان مواد مخدر هدف ترور قرار می‌گیرند، انتقاد کرده است.

اعضای سابق گروه فارک که اعتماد خود را به این روند از دست داده‌اند ممکن است به مخالفان یا گروه‌های تبهکار بپیوندند و این توافق صلح را به خطر بیندازند.

امیلیو آرچیلا، مشاور رئیس جمهور در حوزه نظارت بر اجرای این توافق صلح گفت: امنیت شورشیان سابق فارک اولویتی برای دولت محسوب می‌شود. این موضوعی است که ما اهمیت زیادی برای آن قائل هستیم و ما حداکثر مسئولیتی که دولت بتواند تقبل کند را برعهده می‌گیریم.

به گفته سازمان ملل، از زمان امضای توافق صلح ۱۷۳ شورشی سابق فارک کشته شده‌اند و بسیاری از اعضای سابق این گروه تاکید دارند که این کشتارها منبع یک نگرانی بسیار عمیق محسوب می‌شوند.

آرچیلا از نامه سرگشاده رودریگو لاندونو، رهبر حزب سیاسی فارک که مدعی است دولت کلمبیا در اجرای تعهداتش ناکام بوده، انتقاد کرد.

لاندونو در این نامه هشدار داده که این روند صلح در لبه پرتگاه قرار گرفته است.

آرچیلا گفت: این یک نامه سیاسی است. سازمان ملل اقدامات اجرایی دولت کلمبیا را تحسین کرده است. دیدگاه حزب سیاسی فارک که یک حزب اپوزیسیون است می‌تواند تنها دو اصل داشته باشد یا اینکه این یک بیانیه سیاسی است و یا اینکه آنچه را که کل جهان می‌دانند، آنها نمی‌دانند.

وی افزود: کشتار شورشیان سابق فارک یکی از چالش‌ها در بین دیگر چالش‌ها از جمله توسعه روستایی و حمایت و مراقبت از قربانیان جنگ محسوب می‌شود.

آرچیلا همچنین تاکید کرد که حمایت ونزوئلا از گروه‌های مسلح، اجرای اقدامات در راستای توافق صلح را دشوار می‌سازد.

کلمبیا بارها نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا را به ارائه پیشنهاد پناهندگی به گروه‌های جنایتکار، مخالفان فارک و دیگر شورشیان متهم کرده است.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha