• پنجشنبه / ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98112417918
  • خبرنگار : 30054

کار، کار انگلیسی هاست؛ روایت خواندنی از تاریخ معاصر ایران

کار، کار انگلیسی هاست؛ روایت خواندنی از تاریخ معاصر ایران

کار کار انگلیسی هاست ( The English Job ) نوشته‌ی جک استراو با ترجمه‌ی خوب و روان رضا اسکندری آذر، کتابی است که توسط نشر خوب منتشر و وارد بازار شده است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام نشر خوب، این کتاب از این جهت که روایت‌گر تاریخ ایران در نقاط حساس و بحرانی‌ست، کتاب مهمی به‌شمار می‌آید. به خصوص که جک استراو، وزیر سابق بریتانیا، به‌عنوان یک غیرایرانی روایت‌گر این تاریخ است!

قصه‌ی اصلی کتاب کار، کار انگلیسی هاست چیست؟

جک استراو، وزیر سابق بریتانیا، به اتفاق همسر و دوستانش به قصد سفری تفریحی وارد ایران می‌شود و از همان ابتدا با تعقیب و گریزی ناخواسته درگیر می‌شود، تا حدی که او و همراهانش را وادار می‌کند از ادامه‌ی سفر دست بکشند و هرچه زودتر برگردند.

گروهی از جوانان ایرانی، در این سفر تفریحی او و همراهانش را تعقیب می‌کنند اما آنها با حمایت پلیس از روبه‌رو شدن با این گروه از جوانان، می‌گریزند.

جک استراو در صفحه‌ی 381 کتاب درباره‌ی این تعقیب و گریزها می‌نویسد: «استفاده از حفاظت پلیس در برابر جنایتکاران و تروریست‌ها چیزی‌ست که در تمام دنیا اتفاق می‌افتد اما استفاده از حفاظت پلیس در برابر بخشی دیگر از حکومت همان کشور، چیز دیگری‌ست. غیر از ایران هیچ کشور دیگری در تمام دنیا سراغ ندارم که چنین باشد.»

John Whitaker "Jack" Straw (جک استراو) در معرض بدبینی‌ها و بدگمانی‌های مردم ایران به انگلستان قرار می‌گیرد. او این بدبینی‌ها را بی‌دلیل نمی‌داند و در طول روایتش به دخالت‌های بریتانیا و نقش مخربش در بزنگاه‌های حساس ایران اشاره می‌کند و از این جهت می‌توان گفت جک استراو سیر بی‌طرفانه‌ای را در روایت کتاب کار کار انگلیسی هاست در پیش گرفته است.

روشن‌گری درباره‌ی تاریخ ایران از نگاه جک استراو

وزیر سابق بریتانیا می‌گوید: هدف اصلی این کتاب ایجاد درک بهتر خوانندگان از ایران و نقش بریتانیا در آن است. اما دست یافتن به این درک خود نیازمند درک صحیح از سه جنبه‌ی ایران مدرن است.

اولین جنبه: تنوع قومی در ایران است.

جنبه‌ی دوم: قدمت تمدن ایران است که حس ملی‌گرایی عمیق مردمش از آن آب می‌خورد.

سومین و مهم‌ترین جنبه، نقش زیربنایی مذهب شیعه در این کشور است که هم‌چنان در هویت و سیاست ایرانی‌ها تاثیرگذار است.

به همین دلیل هم هست که جک استراو در مرور تاریخ ایران، نمی‌تواند از لایه‌های مذهبی و فرهنگی ایران به سادگی عبور کند. در خلال متن از رسمی شدن دین زرتشت می‌گوید که با حمله‌ی اعراب به ایران تا حدی از بین می‌رود اما عناصری از آن به اسلام راه پیدا می‌کند و آیین‌هایی مثل نوروز که بخش مهمی از فرهنگ ایرانیان است، تا امروز هم باقی می‌مانند!

جنگ ایران و عراق و درک بی اعتمادی ایران نسبت به انگلیس

جک استراو روایت تاریخی‌اش را با این جمله شروع می‌کند: «داستان من با یکی از قدرت‌مندترین رهبران تاریخ ایران آغاز می‌شود: کوروش کبیر!...» او می‌نویسد: کشف منشور کوروش در 1879 حقایق بسیاری را برای ما آشکار کرده است. از جمله این‌که درست در زمانی که در بریتانیا مردم با فقر و خشونت و وحشی‌گری دست و پنجه نرم می‌کردند، امپراطوری کوروش اولین امپراطوری متمدن در جهان بوده‌ است.

روایت کتاب به شکل خطی در تاریخ حرکت می‌کند، جلو می‌آید تا به تاریخ معاصر می‌رسد.

وبسایت agreatread.co.uk نوشته است: «همان‌طور که ما در بریتانیا هویت خود را با جنگ جهانی دوم تعریف می‌کنیم -با وجود آن که هشتاد سال از وقوع آن گذشته است- ایرانیان هم خود را با جنگ ایران عراق بین سال‌های 1988-1980 تعریف می‌کنند، جنگی که در آن ایران یک تنه علیه عراق ایستادگی می‌کرد. در این جنگ که با حمله‌ی عراق به ایران شروع شد، تقریبا تمامی کشورهای مهم جهان مثل فرانسه، شوروی، بعدتر آمریکا و بریتانیا از عراق حمایت کردند و در منطقه هم عربستان سعودی به طور خاص در کنار دیگر کشورها از صدام حمایت می‌کردند.»

برجام و مذاکرات هسته‌ای به روایت جک استراو

بخشی از کتاب کار کار انگلیسی هاست به روایت وقایع سال‌های اخیر و این سال‌ها اختصاص دارد. جک استراو از برجام، مذاکرات هسته‌ای و نقش بریتانیا در این مذاکرات می‌نویسد. همچنین روایت جک استراو به وقایع پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور، می‌رسد. او مساله‌ی برجام را مطرح می‌کند و از تلاش‌های روحانی برای تمرکز بر سیاست خارجه و برداشتن تحریم‌ها حرف می‌زند.

جک استراو در فصل آخر کتاب کار کار انگلیسی ‌هاست به آینده‌ی ایران می‌پردازد و می‌گوید که وضعیت ایران بسیار پیچیده است و پیش‌بینی دقیقی نمی‌توان از آینده‌ی ایران داشت.

چرا باید کار کار انگلیسی ها را خواند؟

می‌توان گفت کتاب کار، کار انگلیسی‌هاست که با ترجمه‌ی رضا اسکندری آذر توسط نشر خوب منتشرشده است، کتاب هیجان‌انگیزی است، به‌خصوص برای نسل جوان که هیچ‌وقت وقایعِ از سر گذرانده در سال‌های اخیر را در یک روایت تاریخی مکتوب، نخوانده است.

 در این کتاب مهم، تاریخ ِبعد از انقلاب به‌خصوص حوادث سال‌های اخیر، رئیس‌جمهوری احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری حسن روحانی، مذاکرات هسته‌ای، برجام و... کاملاً بی‌طرفانه روایت می‌شود.

شاید این روزها، مناسب‌ترین وقت است که سری بزنیم به کتاب کار، کار انگلیسی‌هاست که به‌دوراز هر گونه قضاوت و تعصبی نوشته است. کتابی که به ما کمک می‌کند به فهم و درک خوبی از ایران گذشته و امروز، دست پیدا کنیم!

برای تهیه‌ی این کتاب می‌توانید به سایت نشر خوب مراجعه و کتاب را سفارش بدهید!

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha