• دوشنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 98121914357
  • خبرنگار : 71646

ٰیک متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش:

خرید گونه‌های ممنوعه خیانت به حیات وحش است

خرید گونه‌های ممنوعه خیانت به حیات وحش است

در پی سابقه خرید و فروش برخی گونه‌های ممنوعه مانند «سمندر لرستانی» و «سنبل آبی» به بهانه فرا رسیدن نوروز طی سال‌های اخیر، یک متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش با تاکید بر ضرورت قرار نخریدن حیوانات ممنوعه مانند سمندر لرستانی گفت: این کار خیانت به حیات وحش است.

عبدالله سالاری در گفت و گو با ایسنا اظهارکرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که قرار دادن گونه‌هایی مانند سمندر لرستانی و سنبل آبی در سفره هفت سین ایجاد می‌کند رونق بخشیدن به  تجارت غیرقانونی حیات وحش است و باعث می‌شود افراد سودجو یک گونه در معرض انقراض مانند «سمندر لرستانی» را جمع‌آوری و از زیستگاه‌شان جدا کنند و جمعیت آن را مورد تهدید قرار دهند تا آن را بفروشند.

وی در ادامه درباره ورود گیاه سنبل آبی به سفره هفت سین گفت: یک سری گونه وجود دارد به نام گونه‌های مهاجم که جزو گونه‌های بومی یک اکوسیستم نیستند مانند سنبل آبی که گونه بومی کشور ما نیست و یک گونه مهاجم محسوب می‌شود. گونه‌های مهاجم باعث از بین رفتن گونه‌های بومی اکوسیستم پذیرنده می‌شود و به چرخه اکوسیستم آسیب وارد می‌کند.

این دکتری تخصصی اکولوژی و مدیریت حیات وحش با اشاره به اینکه ماهی قرمز را از زمان‌های گذشته داخل سفره هفت‌سین می‌گذاشتند، اظهار کرد: ماهی قرمز به ‌دلیل اینکه گونه پرورشی ‌است به‌نظر من مشکلی ندارد که سر سفره هفت سین قرار گیرد اما مشکل اساسی زمانی‌ شروع می شود که کسانی که این ماهی را برای سفره هفت سین تهیه کرده‌اند می خواهند این ماهی را در دریاچه، رودخانه یا تالاب های طبیعی کشور رها کنند. ماهی قرمز گونه غیربومی کشور است و نباید آن را در اکوسیستم‌های طبیعی خود وارد کنیم چرا که این کار می‌تواند بسیار خطرناک باشد و به اکوسیستم طبیعی ما آسیب وارد کند.

سالاری ضمن بیان اینکه باید به سنت‌های دیرینه خود عمل کنیم، گفت: امروزه گونه‌هایی مانند سمندر، ‌مار، «لاک‌پشت گوش قرمز» که گونه‌ای بسیار مهاجم و خطرناک برای اکوسیستم ماست را وارد سفره هفت سین می‌کنند و پس از مدتی که دیگر نمی‌توانند از آن نگهداری کنند این گونه ها را در طبیعت رها و معضل بزرگی برای حیات وحش ایجاد می‌کنند.

مدیر عامل انجمن حامیان و پژوهشگران حیات وحش تاکید کرد: خرید این گونه‌های ممنوعه خیانت به حیات وحش است و نباید مردم این گونه‌ها را خریداری کنند چرا که صیادان یا قاچاقچیان که از طبیعت یا خارج از کشور گونه‌ای را آورده اند، از این طریق درآمد کسب می‌کنند و به این کار ادامه می‌دهند و یک سری افراد ناآگاه نیز این گونه‌ها را خریداری‌ سپس در طبیعت رها می‌کنند، درنتیجه به حیات وحش ما لطمه وارد می‌شود بنابراین مردم نباید این گونه‌ها را برای سفره هفت سین تهیه  کنند تا این چرخه فاسد از بین برود.

این دکتری تخصصی اکولوژی و مدیریت حیات وحش در پاسخ به این پرسش که عملکرد «یگان حفاظت محیط زیست» سازمان حفاظت محیط زیست در برخورد با فروش گونه های ممنوعه چطور بوده‌ است، تصریح کرد: یگان حفاظت محیط زیست در این زمینه فعالیت خوبی دارد، به‌خصوص در شهر و استان تهران به مساله برخورد با فروش گونه‌های غیر قانونی بسیار اهمیت داده می‌شود  و عملیات ویژه‌ای در بازارهایی مانند «خلیج فارس» و مراکز عرضه حیوانات زنده مانند پرنده فروشی‌ها دارند و پایش سطح شهر را در این ایام به‌ خوبی انجام‌ می‌دهند اما سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید بحث فرهنگ‌سازی در این حوزه را از طریق صدا و سیما و سایر رسانه‌های جمعی پیگیری کند تا علاوه بر برخورد سلبی با متخلفان، مردم نیز از طریق فرهنگ‌سازی نسبت به مخاطرات خرید گونه‌های ممنوع آگاه و به سمت و سوی درستی هدایت شوند.

سالاری در پایان گفت: ما زمانی قدر داشته‌هایمان را می‌دانیم که در حال از دست دادن آن هستیم. از مردم می‌خواهم درباره سمندر لرستانی کاری را انجام دهند تا در آینده افسوس نخوریم که چنین گونه‌ای را در کشور داشتیم اما قدرش را ندانستیم و به‌خاطر قاچاق و درآمدهای کوتاه مدت برای یک سری افراد سودجو آن را به ورطه نابودی کشاندیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha