• دوشنبه / ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 99011809407
  • خبرنگار : 30057

با برگزاری چالش‌هایی از سوی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی صورت می‌پذیرد؛

تلاش برای طراحی سیستم تحریک غیر تهاجمی مغز برای درمان میگرن و اعتیاد

تلاش برای طراحی سیستم تحریک غیر تهاجمی مغز برای درمان میگرن و اعتیاد

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی با برگزاری چالش‌هایی درصدد است تا طرح‌های محققان این حوزه در زمینه تحریک مغز را دریافت کند و بر این اساس بهترین راهکار را برای درمان مبتلایان به میگرن، اعتیاد و دردهای مزمن ارائه دهد.

به گزارش ایسنا، از سوی ستاد علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چالش طراحی و ساخت یک سیستم تحریک غیرتهاجمی نواحی عمیق مغز طراحی شده است تا با حضور نیروی انسانی، مراکز تخصصی و زیرساخت‌های موجود در این زمینه اقدام به حمایت از نوآوری و خلاقیت‌های این حوزه شود.

توسعه فناوری تحریک غیرتهاجمی و عمقی مغز به عنوان ابزارهایی برای پژوهش در علوم شناختی و برای کاربردهای عام نظیر توانمندسازی شناختی، توسعه پژوهش بر روی مرزهای دانش و فناوری، تربیت نیروی انسانی متخصص و همچنین جهت دهی به فعالیت‌­های تخصصی غیرهمگرا و ایجاد شرایط مناسب حضور قوی در عرصه بین المللی در زمینه‌­های مختلف پژوهشی، صنعتی، و کاربردی از اهداف این چالش به شمار می‌رود.

در سال‌های اخیر، تحریک سلول‌­های عصبی مغز با روش‌­های مختلف غیرتهاجمی شامل تحریک الکتریکی، الکترومغناطیسی، نوری و فراصوتی به عنوان راه ­حل‌­هایی مناسب برای بهبود اختلالات حرکتی ناشی از سکته، اعتیاد، میگرن، افسردگی، وزوز گوش، دردهای مزمن و سایر موارد مشابه پیشنهاد شده است. با توجه به میزان شیوع این اختلالات در کشور، فعالیت در حوزه ساخت ابزارهای تحریک غیرتهاجمی مغز، می­تواند اقدامی نویدبخش برای افزایش کیفیت زندگی این دسته از بیماران باشد.

برگزاری  این چالش فرصتی است تا روش بهینه‌ای جایگزین تحریک تهاجمی مغز شود که مبتنی بر کاشت پروب درون مغز طی یک عمل جراحی است. در روش غیر تهاجمی علاوه بر حذف خطرات ناشی از فرایند جراحی و کاهش صدمات و عوارض جانبی، می‌توان نواحی مورد نظر را به صورت غیرتهاجمی تحریک کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha