• سه‌شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 99020906515
  • خبرنگار : 71620

ساری: کرونا به ما یاد داد که باید اختلاف‌نظرهای بی‌مورد را کنار بگذاریم

ساری: کرونا به ما یاد داد که باید اختلاف‌نظرهای بی‌مورد را کنار بگذاریم

نماینده مردم در اهواز گفت: بعضی اختلاف نظرهای قدیمی در مواجهه با کرونا تأثیر گذاشت و باعث تأخیر در تصمیم‌گیری شد. ما در مواجهه با بحران باید واقعیت‌ها را ببینیم نه اینکه بر اساس اختلاف نظرها قدیمی عمل کنیم.

علی ساری در گفت‌وگو با ایسنا در مورد تأثیرات کرونا بر فضای سیاسی کشور و درس‌هایی که برای سیاست‌مداران در پی داشته است، گفت: وقتی کرونا به کشور ما آمد، متوجه شدیم که دستور العمل از پیش‌ تعیین شده‌ و خاصی برای مبارزه با یک بیماری خطرناک وجود ندارد. این فقدان، باعث عدم مدیریت بحران به شکل صحیح و تصمیمات بعضا متضاد شد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: انتظار این بود که دستورالعمل مبارزه با چنین بحرانی از پیش مشخص باشد. مجموعه‌ای که تحت عنوان مدیریت بحران یا ستاد مبارزه با کرونا فعالیت می‌کردند، باید در بعضی موارد گوی سبقت را گرفته و پیش‌گیری را تسریع کنند. در کشور ما، متأسفانه آمدن کرونا توسط وزارت بهداشت، اتفاق افتاد. از طرف دیگر می‌توان گفت در روزهای اول ضرورت مکاتبات وزیر محترم بهداشت را درک کنند.

ساری با بیان اینکه «هیچ کدام از کشورها تأثیرات اقتصادی کرونا را پیش‌بینی نکردند» گفت: این فضا، کشورهایی مثل ایران را بیشتر تحت تأثیری قرار می‌دهد. هم‌اکنون علی رغم افزایش فعالیت‌ها، شرایط ما مشابه روزهای اول ما یا حتی پایین‌تر است. این وضعیت نشان می‌دهد، که کشورها ارزیابی دقیقی از نحوه تأثیر فعالیت‌های اقتصادی بر بیماری ندارد.

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: می‌توانم منظورم را با یک قیاس بیان کنم. مثلا در مدیریت اقتصادی، کشور ما پیش بینی‌ها و پیش‌گیری‌هایی را در نظر می‌گیرد. مثلا محاسباتی در مورد خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد وجود دارد و سیاست‌گذاری‌ها صورت می‌گیرد. اما در مورد کرونا، دولت‌ها چنین پیش‌بینی نداشتند. این در حالی است که دانشمندان هشدار داده بودند و بشر در گذشته، پاندمی‌ (عالم‌گیری)‌های مختلفی را تجربه کرده است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: کرونا همچنین به ما یاد داد که نگاه ما نباید به دیگر کشورها باشد. ما باید پیش‌قدم باشیم. شاید از دست بسیاری از کشورها کاری برنیامد، آیا ما نیز نباید کاری کنیم؟

وی بیان اینکه «کرونا، نشان داد کشورها آماده دفاع از مردم نیستند» گفت: قطعا در همه کشورها اقدامات ارزشمندی صورت گرفته اما سیاست‌های دفاع از جامعه در کشورها ضعیف است. مثلا کشور ما وام یک میلیونی برای خانوارها مشروط به کسر از یارانه‌ها در نظر گرفت. سوال اینجاست که اگر این شرایط ادامه پیدا کند، آیا توان ادامه دادن این سیاست را داریم؟

این عضو فراکسیون امید مجلس ضمن تأکید به ضرورت اهمیت به اقتصاد سلامت و بهداشت گفت: همه سرمایه‌گذاری ما در چارچوب تربیت پزشک و پرستار و ساختن بیمارستان است. در این شرایط، حوزه‌ای مثل آگاهی‌بخشی سلامت به حاشیه می‌رود. ما این آگاهی‌ها را در بحران کرونا ایجاد کردیم و از قبل نداشتیم.

ساری در پایان سخنان خود ضمن تأکید به ضرورت «کنار گذاشتن بعضی اختلاف‌نظرها در مواجه با بحران» گفت: بعضی اختلاف نظرهای قدیمی در مواجهه با کرونا تأثیر گذاشت و باعث تأخیر در تصمیم‌گیری شد. ما در مواجهه با بحران باید واقعیت‌ها را ببینیم نه اینکه بر اساس اختلاف نظرها عمل کنیم. اگر دولت چین اختلاف نظرهای خود را کنار نمی‌گذاشت امروز چندین ووهان داشت. در کشور ما متأسفانه اختلاف نظرها نقش بازی کرد و یک مرکز تصمیم‌گیری برای اعمال سیاست‌ها وجود نداشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha