• یکشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99022114830
  • خبرنگار : 30054

پویایی صنعت خودرو با تامین سرمایه در گردش توسط نظام بانکی

پویایی صنعت خودرو با تامین سرمایه در گردش توسط نظام بانکی

صنعت خودرو در دور جدید تحریم‌ها از نخستین بخش‌هایی بود که مورد تحریم قرار گرفت و با مشکلاتی مواجه شد، اما نظام بانکی کشور با حمایت از این صنعت مهم و اشتغال‌زا، مانع توقف چرخ صنعت خودرو شد.

به گزارش ایسنا به نقل از بانک پارسیان، صنعت خودرو از صنایع مهم و اشتغالزای کشور است و برای درک اهمیت این صنعت توجه به این نکته کافیست که این صنعت در صدر فهرست اولین دور تحریم‌های تحمیلی آمریکا به کشورمان  قرار داشت تا به این وسیله، اقتصاد ایران توسط دشمنان این مرز و بوم با فشار مضاعف و حداکثری مواجه شود.

باید توجه داشت سخت‌تر شدن حلقه تحریم‌ها به افزایش قیمت ارز نیز منتهی شد و در این شرایط قیمت کالاهای وارداتی نیز به شدت افزایش یافت. به این ترتیب اگر چرخ صنعت خودرو از حرکت باز می‌ایستاد نیاز کشور به خودرو باید از طریق واردات با مشکلات و موانع فراوان و همچنین با صرف هزینه های سنگین ارزی تامین می‌شد.

در این شرایط ضرورت حمایت از صنعت خودرو اهمیتی مضاعف یافت و اقدامات و برنامه‌هایی برای تقویت صنعت خودرو در برابر فشارهای تحریمی در دستور کار بخش‌های مختلف اقتصاد کشور از جمله نظام بانکی قرار گرفت.

بانک پارسیان به عنوان حامی همیشگی بخش‌های مختلف صنعتی یکی از بانک‌های پیشرو در حمایت از صنعت خودرو در شرایط تحریمی بوده است.

این بانک براساس مصوبه شورای پول و اعتبار تسهیلاتی به ارزش ۴ هزار میلیارد ریال  به منظور تامین سرمایه در گردش و تهیه مواد اولیه تولید به یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی کشور یعنی شرکت ایران خودرو پرداخت کرد.

 این تسهیلات در کنار دیگر برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در حمایت از صنعت خودرو، شرکت ایران خودرو را  در یکی از سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور، از گلوگاه کمبود مواد اولیه رهانید و هزاران خانواری که اشتغال خود را به صورت مستقیم و غیرمستقیم مرهون تداوم تولید این شرکت هستند، از خطر بیکاری نجات داد.

همچنین بانک پارسیان با عنایت به اهمیت صنایع قطعه سازی در زنجیره تولید خودرو، این صنایع را نیز مورد حمایت تسهیلاتی قرار داد به نحوی که تسهیلات سرمایه در گردش این بانک جهت تأمین مواد اولیه شرکت‌های قطعه سازی صنایع خودرو بالغ بر ۳ هزار میلیارد ریال بوده است.

شایان ذکر است در صورت عدم تامین سرمایه در گردش صنایع قطع سازی این صنایع با خطر تعطیلی مواجه و چرخه تولید خودرو در کشور با مشکلات جدی مواجه می‌شد.

این خطر چنان جدی بود که محمدرضا نجفی‌منش، رییس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران و دبیر انجمن قطعه سازان در این باره هشدار داده بود: «اگر برای حل مشکلات ۱۵۳۰ واحد قطعه‌سازی خودرو در کشور فکری اساسی نشود در ماه‌های آینده شاهد موج گسترده‌ای از بیکاری و تعطیلی این واحدها خواهیم بود.»

خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده توسط مسئولان و حمایت بانک‌ها این خطر از صنایع قطعه‌سازی دورشد.

اشاره به این نکته ضروری است که در پرتو حمایت‌های صورت گرفته توسط بانک‌ها از صنعت خودرو، نه تنها زمین‌گیر کردن صنعت خودرو که آرزوی دشمنان ملت ایران بود محقق نشد بلکه اخیرا فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد: « آمارها نشان می‌دهد که در سه ماهه گذشته شرکت ایران خودرو بیش از ١۵٠ هزار دستگاه خودرو تحویل مردم داده است که به جرائت می‌توان گفت بی سابقه بوده است.»

انتهای رپرتاژ آگهی