• یکشنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 99022819851
  • خبرنگار : 71541

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد

هدف‌گذاری برای تولید ۴۰۰ هزار گوشی داخلی

هدف‌گذاری برای تولید ۴۰۰ هزار گوشی  داخلی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نیاز ۱۲ میلیون گوشی مردم در کشور بیان کرد: سه طرح کلان ملی برای حل چالش‌های پساکرونا داریم که تولید گوشی همراه و تجهیزات هوشمند داخلی یکی از این طرح‌هاست؛ بنا داریم تا پایان سال به هدف‌گذاری تولید ۴۰۰ هزار گوشی در سال برسیم.

به گزارش ایسنا، مراسم روز جهانی ارتباطات با حضور اسحاق جهانگیری -معاون اول رئیس جمهوری- و محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در عمارت کلاه‌فرنگی وزارت ارتباطات برگزار شد و فعالان حوزه ICT و خبرنگاران به‌صورت ویدیوکنفرانسی با بهره‌گیری از خدمات ابری یک شرکت ایرانی در این مراسم حضور داشتند.

آذری جهرمی در این نشست با بیان اینکه ارتباطات در وقایع سال گذشته از سیل و قطعی اینترنت، به‌عنوان تسهیل‌گر برقرارکننده شرایط بود، گفت: در دو سال گذشته چالش‌هایی را پشت سر گذاشتیم که تا به حال نظیر آنها را شاهد نبودیم. شیوع ویروس کرونا هم مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد و البته باعث شد اقداماتی که قرار بود طی یک سال آینده انجام بدهیم را ظرف مدت سه ماه به نتیجه برسانیم.

وی با اشاره به اقدامات لازم برای مقابله با چالش‌های دوران پساکرونا بیان کرد: استفاده‌ از صندوق نوآفرین برای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا یکی از این اقدامات است. ۱۰۰ میلیارد تومان حجم صندوق است که شامل ۲۰ درصد سهم دولت و ۸۰ درصد شامل سایر بخش‌ها و بانک‌ها و اپراتورها می‌شود. عرضه سهام شرکت‌های فناوری اطلاعات در بورس یکی‌ دیگر از این اقدامات است. همچنین پیگیری و اجرای سه طرح ملی هدف‌گذاری شده، از جمله تولید مودم داخلی برای اتصال ۲.۵ میلیون پورت VDSL در سال ۹۹، تولید گوشی همراه و تجهیزات هوشمند داخلی و توسعه زیرساخت ابری از جمله دیتاسنترها.

آذری جهرمی با بیان اینکه تولید گوشی تلفن همراه و تجهیزاتی مانند IOT (اینترنت اشیا) امسال در برنامه است، افزود: با وجودی که شرکت‌های معتبر خارجی در شرایط قبل از تحریم آمادگی تولید در کشور ما را اعلام کرده بودند اما این موضوع را پیش نبردند. نیاز سالانه کشور ۱۲ میلیون گوشی است و ما قصد تولید ۴۰۰ هزار گوشی را داریم. از این رو از دولت ۵۰۰ میلیارد تومان تقاضای منابع مالی کردیم که به اپراتورها وام دهیم و آنها با باندلینگ و تحریک بازار تقاضا، بتوانند گوشی را به‌صورت اقساطی به کاربران ارائه دهند.

نرخ مثبت فناوری اطلاعات در شرایط تحریم‌ها

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پس از شروع انقلاب صنعتی چهارم، مفهوم اقتصاد دیجیتال در کشور شکل گرفت، گفت: هدف‌گذاری شده بود که نرخ رشد کشور هشت درصد در سال باشد و در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات این نرخ رشد ۱۹.۴ دیده شده بود. در سال ۹۷ به‌دلیل وجود چالش‌های اقتصادی از جمله تحریم‌های ظالمانه نرخ رشد اقتصادی کشور منفی ۳.۷ درصد شد اما ارتباطات و فناوری اطلاعات به نرخ رشد ۳۱.۳ درصد رسید.

آذری جهرمی در ادامه به رشد این حوزه اشاره کرد و گفت: هسته اقتصاد دیجیتال کشور از ۲.۲۴ در سال ۹۵ به چهار درصد در سال ۹۸ رسیده است، یعنی بخش سخت‌افزار، نرم‌افزار و ارتباطات مجموعا چهار درصد شده است که بخش اعظم حوزه را تشکیل می‌دهد و در سال ۹۸ سهم اقتصاد دیجیتال به ۶.۵ درصد سهم GDP رسیده است. ما با کنترل قیمت‌ها و رعایت هزینه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سبد خانواده در سطح ۲.۵ درصد، به شاخص‌های توسعه بازار رسیدیم.

وی با اشاره به چالش‌هایی که در دو نیم سال گذشته پیش روی کشور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از فیلترینگ و قطعی اینترنت در آبان ماه تا حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله و ویروس کرونا بوده، گفت: با وجود تمام این چالش‌ها تلاش کردیم از آنها به عنوان یک فرصت استفاده کنیم. بنابراین قیمت‌های خدمات کنترل شدند، به‌طوری که نرخ تورم بخش ما کمتر از یک درصد بوده است. بر این اساس بزرگ شدن اقتصاد ما ناشی از افزایش تعرفه‌ها و بالا بردن قیمت‌ها نیست، بلکه از افزایش بازار و گسترش سطح بازار بوده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با مقایسه آماری هسته اقتصاد دیجیتال ایران با کشورهای آمریکا و چین، اظهار کرد: ما در هسته اصلی اقتصاد دیجیتال به بلوغ و رشد لازم رسیده‌ایم اما اگر به کل اقتصاد دیجیتال در دنیا نگاه کنیم، سهممان چهار درصد است. این عدد در چین ۳۰ درصد و در آمریکا ۳۱.۶ درصد  و به‌طور متوسط در جهان ۱۵.۵ درصد است. این یعنی ما در حوزه اقتصاد دیجیتال جای رشد زیادی داریم. خدمات دیجیتال هم از مهمترین حوزه‌هایی است که می‌تواند رشد قابل توجهی داشته باشد و در کنار این رشد اشتغال فراوانی هم ایجاد کند.

در تلاطم‌های ارزی دست در جیب مردم نکردیم

آذری جهرمی با بیان اینکه این نگاه کلی به بخش اقتصادی حوزه فناوری اطلاعات بوده است، افزود: باوجود تمام محدودیت‌ها و چالش‌ها نرخ رشد بخش ما با تلاش فعالین بخش حفظ شده است؛ البته می‌توانست بیشتر از این هم باشد اما همین نرخ رشد نسبت به سایر بخش‌های کشور قابل توجه است. مهمتر از همه اینکه ما تلاش کردیم در تلاطم‌های ارزی دست در جیب مردم نکنیم، این در حالی است که ۷۰ درصد هزینه‌های ما وابسته به نرخ ارز و ۱۰۰ درصد درآمد ما ریالی است.

وی افزود: مثلا اپراتورها سالانه ۸۰۰ میلیارد تومان در رقابت‌های ناصحیح با یکدیگر برای تبلیغات به صداوسیما پرداخت می‌کردند که تاکید کردیم این هزینه باید مدیریت شود و رقابت درست را در ارائه خدمات خوب به مردم پیش ببرید، یا استفاده از رومینگ ملی یکی از حوزه‌هایی بود که کمک کرد هزینه‌های سرمایه‌گذاری را کاهش دهیم. این‌ها سیاست‌هایی بودند برای اینکه مدیریت هزینه کنیم تا بار تلاطم‌های ارزی به مردم تحمیل نشود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به افزایش ترافیک در دوران کرونا بیان کرد: متوسط ترافیک شبکه تلفن همراه در بهمن ماه ۱۶.۵۲ پتابایت در روز بود که در اسفند به ۲۰.۷۲، در فروردین به ۲۳.۲۴ و تا دو روز پیش در اردیبهشت ماه به ۲۰.۵ رسید. این افزایش ترافیک باعث کاهش کیفیت نیز شد. بدین‌ترتیب که میانگین نرخ انتقال و متوسط سرعت در بهمن ماه  ۱۰.۵مگابیت‌برثانیه، در اسفند ماه ۶ مگابیت‌برثانیه، فروردین ماه ۷.۵ مگابیت و اردیبهشت ماه ۹.۸ مگابیت‌برثانیه بود، درحالی‌که طبق برنامه ششم توسعه، این عدد باید به‌طور متوسط ۱۰ مگابیت‌بر ثانیه باشد.

آذری جهرمی ادامه داد: همچنین مصرف در حوزه ترافیک ثابت، در بهمن ماه ۸.۲۶ پتابایت در روز بود که در اسفند به ۱۱.۲۸، در فروردین به ۱۳.۶ و تا دو روز پیش در اردیبهشت ماه به ۱۱.۴۲ رسید. استفاده از شبکه خانگی رشد قابل توجهی در این مدت داشت و ۷۵ درصد مردم گفتند که تلفن ثابت برایشان به‌صرفه‌تر است، از طرفی چالش‌های سرعت هم در شبکه خانگی کمتر بود. میانگین سرعت در بهمن ماه ۶.۱ مگابیت‌برثانیه، در اسفند ماه ۵.۳ مگابیت‌برثانیه، فروردین ماه ۵.۴ مگابیت و اردیبهشت ماه ۵.۸۸ مگابیت‌برثانیه بود.

وی درباره مصرف شبکه بین‌المللی زیرساخت نیز توضیح داد: این مصرف در بهمن ماه ۲.۶ ترابیت‌برثانیه بود که در اسفندماه به ۳.۲ رسید، در فروردین نیز ۳.۴ ترابیت‌برثانیه بود و در اردیبهشت ماه به ۳.۱ ترابیت رسید. از این میان، ترافیک IXP ها که مصرف اینترنت داخلی است، در بهمن ماه ۸۰۸ گیگابیت‌برثانیه و در اسفندماه ۹۲۰ گیگابیت‌برثانیه بود که در فروردین ماه به ۲۲۰۰ و در اردیبهشت به ۱۸۰۰ گیگابیت‌برثانیه رسید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ترافیک پستی دوران کرونا نیز اظهار کرد: در فروردین ماه سال گذشته یک میلیون بسته پستی جابه‌جا شد که در بهمن ماه به سه میلیون رسیده بود. اما مقایسه ترافیک نقطه‌به‌نقطه اسفند ماه سال ۱۳۹۸ در مقایسه با سال ۱۳۹۷، با ۴۸ درصد رشد روبه‌رو بود و در فروردین سال ۱۳۹۹ در مقایسه با فروردین سال ۱۳۹۸ نیز این رشد به ۱۳۰ درصد رسید.   مقایسه نقطه‌به‌نقطه ترافیک پستی در اردیبهشت ماه نیز حاکی از ۶۸ درصد رشد است.

ایجاد پنج میلیون پورت VDSL تا پایان سال ۹۹

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: در این مدت استفاده از شبکه ارتباطات دو برابر شد، درآمد شرکت‌ها به‌طور متوسط ۴۰ درصد رشد کرد، کیفیت شبکه در ابتدا کاهش یافت اما با اقداماتی که انجام شد، وضعیت نسبتا به شرایط عادی برگشت. ما باید در دوران پساکرونا با رشد ۱۵ ماهه‌ای که در دو هفته رخ داد، اقداماتی انجام دهیم، به شاخص ۲۵ مگابیت‌برثانیه برسیم که اکنون ۶ مگابیت‌برثانیه است و تا پایان سال ۹۹، بتوانیم پنج میلیون پورت VDSL ایجاد کنیم.

وی با اشاره به مشکل انحصار در مخابرات بیان کرد: شبکه فیبر  در حال حاضر انحصار ذاتی و نه قانونی دارد، زیرا داکت و سیم مسی از ابتدا به مخابرات ایران واگذار شده، در حالی که این امکانات باید در اختیار سایر شرکت‌ها هم قرار گیرد تا این انحصار از بین برود. این موضوع حتی در شورای رقابت هم مطرح شده که البته هنوز به نتیجه نرسیده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره دسترسی مردم روستایی به اینترنت و با بیان اینکه شکاف دیجیتالی منجربه‌ بی‌عدالتی می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر ۸۳ درصد روستاهای کشور به پهنای باند دسترسی دارند که این آمار در ابتدای وزارت ۳۳ درصد بود در دولت قبلی هم ۱۵ درصد بود. طبق برنامه ششم توسعه، موظفیم ۹۰ درصد روستاها را به لحاظ شاخص‌های ارتباطی مجهز کنیم.

آذری جهرمی با بیان اینکه در دوران کرونا، برخی روستاها به اینترنت دسترسی ندارند و از آموزش مجازی محرومند، گفت: به همین دلیل هدف‌گذاری کردیم که تا پایان سال به ۱۰۰ درصد برسیم و متوسط اتصال روزانه، ۲۵ روستاست. امروز هم بیش از ۱۵۰۰ روستا به پوشش نسل سوم و چهارم قرار خواهند گرفت و به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.

وی با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری ۴۳۰۰ میلیارد تومان بیان کرد: چالش‌های پیش رو علاوه بر این سرمایه‌گذاری، همکاری همه‌جانبه شهرداری‌ها در حوزه توسعه تلفن همراه و خانگی است، همچنین حل مشکل دسترسی به شبکه برق سراسری در محل نصب سایت‌ها روستایی و تامین منابه مالی توسعه پروژه‌ها با استفاده از ظرفیت بورس.

حمایت نوآفرین از شرکت‌های کوچک فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اثر کرونا بر بخش فناوری اطلاعات بیان کرد: ۵۰۰۰ شرکت نوپا با عنوان استارت‌آپ در چتر فناوری اطلاعات و در قالب طرح نوآفرین فعالند. معاونت علمی ریاست جمهوری تمرکز خود را روی شرکت‌های بزرگ‌تر گذاشته اما به سمت شرکت‌های کوچک‌تر رفتیم، زیرا بخش فناوری اطلاعات تنها شامل شرکت‌های بزرگ نیست.

آذری جهرمی با  بیان اینکه شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات به چهار بخش تقسیم می‌شوند، گفت: این بخش‌ها شامل خدمات آنلاین ازجمله فروشگاه‌های اینترنتی و پلتفرم‌های تحویل کالا و خدمات، خدمات نرم‌افزاری شامل تولید و توزیع نرم‌افزارها و بازی‌ها رایانه‌ای و خدمات و پشتیبانی و طراحی وب‌سایت، کسب‌وکارهای حضوری مانند خدمات شبکه و خدمات آنلاین پزشکی از جمله مشاوره‌های آنلاین می‌شوند.

وی با بیان اینکه از میان شرکت‌های حاضر در نوآفرین، کرونا بر ۷۲ درصد کسب‌وکارها اثر منفی گذاشته و تنها بر ۲۷ درصد اثر منفی نداشته است، گفت: خدمات نرم افزاری با ۸۶ درصد بالاترین تاثیر منفی را داشته و خدمات آنلاین پزشکی با ۵۹ درصد بیشترین رشد را در این حوزه تجربه کردند. در این شرکت‌ها تعدیل نیروی انسانی بحرانی است. ۵۱ درصد شرکت‌های نوپا که کرونا بر آنها تاثیر منفی گذاشته، با کاهش تقاضا و کاهش درآمدهای ناشی از آن روبه‌رو شدند، ‌۳۲ درصد در زنجیره ارزش دچار مشکل هستند و ۳۷ درصد نیز تاثیر بر نیروهای انسانی بوده است.

۶۲ درصد شرکت‌ها، کمتر از سه ماه دیگر تاب‌آوری دارند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: از این شرکت‌های داخلی، ۶۲ درصد کمتر از سه ماه دیگر با شرایط فعلی توان تاب‌آوری دارند، شش درصد بین سه ماه تا شش ماه تاب‌آوری دارند و ۳۲ درصد هم تنها تا پایان سال تاب‌آوری دارند. به همین دلیل اقداماتی از جمله ارائه تسهیلات با نرخ سود پایین صورت گرفته که در فاز اول از اسفند تا اردیبهشت، ۵۴ میلیارد تومان پرداخت شده و در فاز دوم در خردادماه، مقرر است ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های فعال حوزه گردشگری، برگزاری رویدادها، فروش بلیت و تخفیف، مشاغل خانگی، حمل‌و نقل و شبکه توزیع، مشروط بر حفظ ۹۰ درصد نیروی شاغل پرداخت شود.

آذری جهرمی با تاکید بر استفاده از ظرفیت خالی بخش‌های مختلف دولت برای پوشش نیازهای دیگر بخش‌ها، گفت: از جمله در هماهنگی با وزارت نفت و کشور، از امکانات سوختی برای حمل‌ونقل بار استفاده شده است. همچنین در این مدت کمپین‌هایی تشکیل شده، از جمله «درسخانه» با همراهی آموزش و پرورش، کمپین «از خانه بخریم» که منجر به افزایش ۲.۵ برابری خریدوفروش اینترنتی و استخدام بیش از ۲۰۰۰ نفر توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات شد. با مشارکت وزارت صمت، ‌ اتحادیه کسب‌وکارهای نوپا، و صداوسیما اجرایی شد. کمپین «کنار همیم» نیز در قالب وام کم‌بهره از شرکت‌های توانمند به شرکت‌های کوچک تشکیل شده است.

وی با اشاره به اعتبار خدمات دولت در کرونا اظهار کرد: بسته‌های حمایتی اختصاص‌یافته به حوزه‌های صنعتی فاقد بخش فناوری اطلاعات است و بخش‌های سنتی در تقابل با آی‌تی قرار دارند. در دوران کرونا دولت توانست ۱۷ میلیون وام یک میلیون تومانی را بدون یک مراجعه حضوری به گروه‌های هدف بدهد و این نشان می‌دهد ما زیرساخت‌های لازم را داریم. ما همچنین ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیک را تا پایان سال ۹۹ داریم که اجرای این ‌پروژه‌ها علاوه بر تحقق دولت الکترونیک، باعث ایجاد تقاضا برای شرکت‌های نرم‌افزاری‌ می‌شود، اما عملکرد دستگاه‌ها در اجرا مطلوب نیست و اگر با روندی که در پیش داریم جلو برویم، به هدف نمی‌رسیم ...

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: برای اجرای این پروژه‌های اولویت‌دار، ۱۰ گام مهم باید انجام شود که برای انجام این کارها به همکاری دستگاه‌های بانک مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار، وزارت آموزش و پرورش، سازمان بیمه سلامت ایران، سازمان تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی، وزارت کشور (ناجا، وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیاز دارد. شورای اجرایی فناوری اطلاعات ساختارش را از سازمان فناوری جدا کرده و گزارش هفتگی از پیشرفت دولت الکترونیک به رییس جمهوری ارائه می‌شود اما ما به عزم جدی و همه‌جانبه نیاز داریم.

هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی، از ارسال پیامک تا اینترنت رایگان

آذری جهرمی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در دوران کرونا بیان کرد: اختصاص ۱۰۰ گیگابایت اینترنت رایگان به هشت میلیون مشترک ثابت با هزینه ۳۰۰ میلیارد تومان، راه‌اندازی سامانه ۴۰۳۰ ستاد اجرایی فرمان امام برای مرکز کرونای وزارت بهداشت، ارسال ۱۰ میلیارد پیامک به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان، اینترنت رایگان برای ۷۸۹ دانشگاه از جمله حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌های دولتی، غیرانتفاعی، جهاد دانشگاهی، پیام نور و دانشگاه آزاد به ارزش ۵۰ میلیارد تومان، تخصیص ۲۰ گیگابایت اینترنت به ۶۸۸ معلم به مدت سه ماه و به ارزش ۵۰ میلیارد تومان و رایگان شدن اینترنت دانش‌آموزان و معلمان در شبکه شاد از جمله این اقدامات است که شرکت‌های حوزه IT و ستاد ملی کرونا بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان برای این اقدامات هزینه کردند.

وی ادامه داد: همچنین راه‌اندازی سامانه AC۱۹ برای مقابله با کرونا انجام شد که وزارت بهداشت با سامانه سلامت از آن برای غربال‌گری مردم استفاده کرد. این سامانه به درخواست دولت ارمنستان برای این کشور نیز فعال شد و آمادگی ارائه این سامانه را به کشورهای دیگر نیز داریم. برای کشور عراق نیز کاری مشابه این، انجام شد و ما دانش این پلتفرم را در اختیار این کشور قرار دادیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شرکت‌های VOD به مدت یک ماه ترافیک اینترنت خدماتشان را برای مردم رایگان کردند، افزود: همچنین دو پلتفرم برای استفاده از هیات‌های مذهبی راه‌اندازی شده، که در آنها بیش از ۵۰۰ هیئت مذهبی فعال شده و بیش از سه میلیون بازدیدکننده داشته. اپلیکیشن ماسک نیز توسط متخصصان دانشگاه شریف و برای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی راه‌اندازی شد که با همکاری سازمان فناوری اطلاعات پیش رفت و بیش از سه میلیون کاربر آن را نصب کردند.

وی با اشاره به انجام خدمات پستی در دوران کرونا گفت: در دوران مبارزه با کرونا با توجه به تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها و روی آوردن مردم به خریدهای غیرحضوری، دولت بخش زیادی از ظرفیت‌های خود را در اختیار شبکه توزیع پست قرار داد تا ضمن تسهیل تعاملات بین شرکت ملی پست و فروشگاه‌های اینترنتی، زنجیره توزیع مرسولات در دوران تعطیلی، همچنان فعال بماند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به گرایش قابل ملاحظه مردم به خریدهای غیرحضوری، اظهار کرد: ضمن تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی برای ضدعفونی کردن مرسولات و حفظ سلامت کارکنان، شبکه توزیع رسالت اصلی تحویل مرسولات و بسته‌های مردم را در نهایت دقت و مسئولیت‌پذیری به انجام رساند. با وجود این متاسفانه سه نفر از همکاران پست در حین ماموریت در اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست دادند که البته نسبت به آمار کشوری، رقم پایینی است.

آذری جهرمی با اشاره به رونمایی از سه پروژه‌ توسط رئیس‌جمهوری در هفته آینده گفت: یک مرکز داده توسط یکی از اپراتورهای همراه راه‌اندازی می‌شود که ۲۵ درصد به ظرفیت فعلی مراکز داده اضافه می‌کند. توسعه زیرساخت خدمات ابری نیز توسط یکی از اپراتورهای اینترنتی انجام می‌شود برای اینکه به خودکفایی در حوزه زیرساخت خدمات ابری برسیم. همچنینطرح بزرگ «هرخانه ایرانی یک تلویزیون اینترنتی» را برای یک میلیون خانه ایرانی فعال می‌کنیم تا از خدمات تلویزیون اینترنتی بهره ببرند و این رقم به پنج میلیون خانوار می‌رسد. این پروژه اقتصاد بخش محتوا در فضای مجازی را فعال می‌کند و از جمله اهداف شبکه ملی اطلاعات است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۲-۲۸ ۱۲:۴۲

جناب وزیر کار را درست انجام بدید اگر میخواهید باید در زمینه تولید سخت افزارها کارهای مهمی برنامه ریزی کنید نه اسمبل کردن آنهم با کیفیت پایین اصلا کسی در مورد کریستالهای مایع صنعتی تحقیق میکنه والا داستان هپکو و پراید تکرار میشه