• چهارشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99023122616
  • خبرنگار : 99999

آمریکا از تفاهم با سودان درباره غرامت به قربانیان تروریسم خبر داد

آمریکا از تفاهم با سودان درباره غرامت به قربانیان تروریسم خبر داد

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا شامگاه سه‌شنبه ۱۹ ماه مه ۲۰۲۰ از "تفاهم" با سودان درباره پرداخت غرامت به "قربانیان تروریسم" خبر داد.

به گزارش ایسنا، بنا به گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال» تفاهم با خارطوم درباره پرداخت غرامت‌ها این اجازه را خواهد داد تا سودان از لیست تروریسم آمریکا خارج شود».

از سویی یک مقام مسئول در وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه گفت که «پس از مذاکرات فشرده، معتقدیم که به تفاهم مشترکی با سودان درباره چارچوبی توافقی حول مطالبات دوجانبه در آینده دست‌ یافته‌ایم».

افزون بر این یکی از دستیاران اعضای کنگره یادآور شد که «قربانیان بیش از ۳۰۰ میلیون دلار دریافت خواهند کرد».

پیش از این دادگاه عالی آمریکا، سودان را به پرداخت غرامت بیشتری به خانواده‌های قربانیان انفجارهای سال ۱۹۹۸ در سفارت‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا که به کشته شدن ۲۲۴ تن منجر شد، ملزم کرده بود.

به گزارش العربیه، هم‌چنین وزارت خارجه سودان پیش از این طی ماه جاری اعلام کرده بود، دولت آمریکا با نامزدی "نورالدین ساتی" به عنوان سفیر سودان در این کشور موافقت کرده تا به این ترتیب نورالدین ساتی پس از ۲۳ سال اولین سفیر سودان در ایالات متحده آمریکا شود.

وزارت خارجه سودان همچنین در بیانیه‌ای گفت که «موافقت دولت ایالات متحده با نامزدی دکتر نورالدین ساتی به عنوان سفیر فوق‌العاده و نماینده سودان در ایالات متحده آمریکا را دریافت کرده است».

ایالات متحده آمریکا از ۲۳ سال پیش سطح روابطش با سودان را به کاردار کاهش داده بود.

از سال ۱۹۹۳ واشنگتن خارطوم را به دلیل روابطش با سازمان‌های تروریستی در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار داد، از جمله گروه القاعده که رهبر سابق آن اسامه بن لادن بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ در سودان اقامت داشت.

در سال ۱۹۹۸ واشنگتن سفیر سودان در آمریکا را اخراج کرد و سطح نمایندگی را به کاردار کاهش داد.

از زمان سرنگونی عمر البشیر در آوریل ۲۰۱۹ مقامات جدید خارطوم همواره تلاش کرده‌اند تا روابط با واشنگتن را عادی‌سازی کرده و نام سودان را از لیست آمریکا درباره کشورهای حامی تروریسم که این کشور را از استفاده از هر گونه کمک‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی منع می‌کند، خارج سازند.

در همین رابطه دولت سودان اوایل ماه آوریل گذشته توافقی را برای ایجاد راه حل با خانواده‌های قربانیان ناوشکن آمریکایی «یو. اس. کول» که در سال ۲۰۰۰ مقابل بندر عدن منفجر شده و منجر به کشته شدن ۱۷ تن از ملوان آن شد، امضا کرد.

واشنگتن، خارطوم را به دست داشتن در انفجار ناوشکن آمریکایی متهم کرده بود، اتهامی که سودان همواره آن را تکذیب کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha