• شنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99030301519
  • خبرنگار : 71477

اولین گزارش میانمار درباره روهینجایی‌ها به دیوان بین‌المللی دادگستری

اولین گزارش میانمار درباره روهینجایی‌ها به دیوان بین‌المللی دادگستری

میانمار امروز (شنبه) نخستین گزارش خود را براساس دستور ممانعت و عدم نسل‌کشی اقلیت مسلمان روهینجا در این کشور به دیوان بین‌المللی دادگستری تقدیم می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، این دادگاه عالی سازمان ملل اوایل ژانویه سال جاری میلادی حکمی صادر کرد و از میانمار خواست تا اقدامات پیشگیرانه مشخصی را علیه نسل‌کشی اقلیت مسلمانان روهینجا اجرا کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری با انتشار علنی این گزارش مخالفت کرده است. با این حال، به میانمار دستور داده شده تا کپی از این گزارش را با گامبیا به اشتراک بگذارد تا این کشور غرب آفریقا نظرات خود را در این رابطه ارائه کند.

دیوان بین المللی دادگستری قرار است تلاش میانمار برای اجرای تمامی اقدامات اتخاذ شده در راستای عمل به این حکم را بررسی کند و مطمئن شود که میانمار از اقدامات در راستای نسل کشی روهینجایی‌ها جلوگیری می‌کند.    

دیوان بین المللی دادگستری به میانمار چهار ماه فرصت داده بود که امروز برابر با 23 مه سال 2020 پایان یافت. گزارشات بعدی هر شش ماه یکبار ارائه می شوند.

اما یانگی لی، مخبر ویژه سابق سازمان ملل در خصوص وضعیت حقوق بشر در میانمار اعلام کرده که میانمار از زمان صدور این حکم هیچ اقدامی انجام نداده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری این حکم را درخصوص پرونده تشکیل شده از سوی گامبیا در دسامبر سال گذشنه میلادی صادر کرد.

مالدیو نیز امل کلونی، وکیل برجسته حقوق بشر را استخدام کرده تا نماینده مسلمانان روهینجا دراین دادگاه در کنار گامبیا باشد.

براساس این حکم دیوان بین المللی دادگستری، میانمار موظف است تا تمامی اقدامات لازم برای جلوگیری از کشتار یا مجروح کردن جسمی و روحی اعضای اقلیت مسلمانان روهینجا و همچنین لطمه وارد کردن به شرایط زندگی آنها را اتخاذ کند و اقدامی در راستای جلوگیری از زاد و ولد در این اقلیت انجام ندهد.

بر اساس این حکم، میانمار همچنین باید تضمین کند که ارتش یا یگان‌های مسلحش نیز از این مفاد پیروی می‌کنند و در توطئه برای انجام نسل کشی یا تهدید مستقیم و علنی به ارتکاب نسل‌کشی دست نخواهند داشت.

میانمار باید تا زمان صدور حکم نهایی این پرونده به ارائه گزارشات خود ادامه دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha