• شنبه / ۲۱ تیر ۱۳۹۹ / ۰۸:۴۶
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 99042114980
  • خبرنگار : 71424

نقدی بر تعدد نهادهای تصمیم‌گیر برای آموزش و پرورش

نقدی بر تعدد نهادهای تصمیم‌گیر برای آموزش و پرورش

یک عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به چالش‌های ناشی از تعدد نهادهای تصمیم گیر و سیاست‌گذار برای آموزش و پرورش گفت: پیشنهاد اساسی‌ام این است که نوعی مرجعیت کارشناسی و نه تصمیم گیری و سیاست گذاری، برای شورای عالی آموزش و پرورش قائل شویم.

به گزارش ایسنا، محمود مهرمحمدی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «چالش‌های سیاست‌گذاری در آموزش و پرورش» برگزار شد، با بیان اینکه باید فکری برای تعدد نهادهای تصمیم گیری برای آموزش و پرورش در نگاه کلان حاکمیتی داشته باشیم گفت: این شرط حکمرانی خوب نیست که ما با این تعدد نهادهای تصمیم گیر برای یک دستگاه کلیدی و زیربنایی روبه رو باشیم.

وی افزود: راه حل اساسی کاهش این تنوع است. باید به یک نگاه بلند مدت حاکمیتی برای رسیدن به وضعیت حکمرانی خوب در آموزش و پرورش برسیم. البته این مشکل فقط به آموزش و پرورش برنمی‌گردد و در آموزش عالی هم مصداق دارد و باید آنجا هم فکری اساسی صورت گیرد.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش افزود: یعنی مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دولت و مجمع تشخیص مصلحت نقش شورای عالی را به عنوان نقش مرجعیت کارشناسی به رسمیت بشناسند. شورای عالی آموزش و پرورش اختیارات و وظایفی دارد اما در این وضعیت آشوبناک کنونی فارغ از نگاه بلند مدت حکمرانی خوب باید در نگاه کوتاه مدت شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان مرجعیت کارشناسی بپذیریم.

وی با بیان اینکه اکنون شواری عالی نقش مرجعیت کارشناسی ندارد گفت: باید مجلس ، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دولت و ... در فرایندها به طور رسمی نظر کارشناسی شورای عالی را بگیرند که اکنون این امر در فرایندها دیده نشده است.

مهرمحمدی ادامه داد: اگر همه نهادهای تصمیم گیر تامل کنند و مرجعیت کارشناسی شورای عالی آموزش و پرورش را به رسمیت بشناسند بزرگترین دستاوردی است که می‌تواند در این زمینه حاصل شود.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش درباره علت عدم اجرای سندتحول بنیادین گفت: آموزش و پرورش طی ۱۰ سال گذشته مسئول درستی برای اجرای سند انتخاب نکرده است.

دونفر عضو ناظر مجلس در شورای عالی بیشتر جنبه تشریفاتی دارند

به گزارش ایسنا، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه باید شورای عالی آموزش و پرورش را تقویت کنیم که یک نفر را در کمیسیون مسئول این امر کردیم گفت: دونفر عضو ناظر از مجلس در شورای عالی داریم که بیشتر تشریفاتی هستند. ما حتما به این سمت حرکت می کنیم که برای تصویب قوانین جدید نظر کارشناسی شورای عالی آموزش و پرورش را دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش اساسنامه و آیین نامه مصوب مجلس دارد و دارای وزیر و زیرمجموعه‌هایی است گفت: آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای با ۱۵ میلیون دانش آموز و ۹۰۰ هزار معلم است. اینکه چه کسانی در حوزه آموزش و پرورش سیاست گذار هستند در قانون مشخص شده است.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی بخش مهمی از تکالیف آموزش و پرورش را در قالب سندتحول بنیادین نوشته و وزارتخانه موظف است بر اساس این سند فلسفه آموزش را بر اساس قرآن مجید و ائمه و اندیشه امام راحل اجرایی کند. آموزش و پرورش در مسیر اجرای سند قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شورای عالی آموزش و پرورش و مجلس نیز از دیگر نهادهای سیاست گذار هستند. مجلس در حوزه بودجه آموزش و پرورش ورود می‌کند و در دو سه سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان به بودجه آموزش و پرورش از محل‌های دیگر افزوده است. یا اینکه به بحث رتبه بندی ورود کرد و اخیرا ۵۰۰۰ میلیارد تومان علاوه بر بودجه به آموزش و پرورش تخصیص داده شد.

منادی با اشاره به اینکه مجلس پیگیر استخدام نیرو در آموزش و پرورش نیز هست و امروز ۲۳ هزار نفر نیروی نهضتی در آزمون استخدامی شرکت کردند که در راستای تصویب مجلس بود، در پاسخ به اینکه آیا تصمیمات مجلس به نفع آموزش و پرورش هستند؟ گفت: سیاست گذاری متنوع نیست و مجلس به دنبال آن است که وزارت آموزش و پرورش وظایفش را با توجه به سیاست‌های بالادستی به درستی انجام دهد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی سوءمدیریت‌هایی در دوره‌های قبلی وجود داشته است. اگر اعمال مدیریت درست انجام شود فرهنگیان به این روز و وضعیت نمی‌رسند. از سال ۹۱ حقوق معلمان پنج برابر شده اما باز هم معلم در جایگاه و منزلت اجتماعی درست خودش قرار ندارد. پس مجلس از ابزارهای نظارتی خودش درباره قوانین استفاده می کند، سوال می کند، استیضاح می‌کند و ... را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش پول خوبی برای رتبه بندی توزیع کرد اما مجلس اعتراضات و انتقاداتی دارد گفت: هدف از رتبه بندی تنها توزیع پول نبود. معلم هایی داریم که شاید همه باکیفیت نباشند. تا سال ۱۴۰۱،  ۳۲۰ هزار نفر از آموزش و پرورش بازنشسته و خارج می شوند، اگر مصوبه استخدامی مجلس درباره نیروهای نهضتی و حق التدریس نبود آموزش و پرورش این تعداد نیرو را چگونه می‌خواست تامین کند؟.

منادی با بیان اینکه اکنون در بحث آموزش و پرورش‌ چنین وضعیتی وجود دارد که شورای عالی آموزش و پرورش با وجود اینکه مهم است اما آن تاثیرگذاری را ندارد گفت: در مجلس شورای اسلامی هم نقصانهایی وجود دارد. مجلس قانون گذاری و نظارت می‌کند. اکنون در مجلس یازدهم به شدت دنبال این هستیم که بیشتر از قانون گذاری به سمت نظارت برویم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قبول داریم که شورای عالی آموزش و پرورش مرجعیت کارشناسی در بین دیگر نهادهای تصمیم گیر ندارد. ما بعد از شروع به کار کمیسیون ۳۰ قانون مهم را استخراج کردیم که برای هرکدام یک نماینده و برای هردستگاه یک نفر را از کمیسیون مامور و مسئول کردیم که برحسن اجرای آن قوانین نظارت کنند.

وی افزود: باید شورای عالی آموزش و پرورش را تقویت کنیم که یک نفر را برای این امر مسئول کردیم. دونفر عضو ناظر از مجلس در شورای عالی داریم که بیشتر تشریفاتی هستند. ما حتما به این سمت حرکت می کنیم که برای تصویب قوانین جدید نظر کارشناسی شورای عالی آموزش و پرورش را دریافت کنیم.

منادی با بیان اینکه وقت و زمان ویژه‌ای برای ورود به این بحث‌ها در کمیسیون خواهیم گذاشت گفت: اکنون اراده مجلس انقلابی است که با دولت در یکسال مانده با تمام قدرت تعامل کنیم که کار کند. اکنون به دنبال آن هستیم که ۸۰۰۰ دبیر پرورشی و روانشناسی را سازمان امور استخدامی مجوز بدهد.

وی افزود: البته آنطور نبوده که اصلا نظر مشورتی اعضای شورای عالی اخذ نشود. ما در قانون نداریم که تا موردی در شورای عالی آموزش و پرورش موافقت نشود؛  آن را تصویب نکنیم، اما این تاکید وجود دارد که نظر و چراغ سبز شورای عالی آموزش و پرورش را برای مصوبات بگیریم. وقت آن است بررسی کنیم چرا معلمان ناراضی اند؟ چرا نسل جدید به سمت کنکور و ... سوق پیدا می کنند و یک سیر قهقهرایی رفتاری بین بچهها بتدریج در حال شکل گرفتن است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دنبال حذف کنکور هستیم گفت: نمایندگان قبلی هم در این باره صحبتهایی کرده و بر حذف کنکور تاکید داشته‌اند؛ ما هم هستیم و باید دید جمع ما چه می کند. ۸۰۰۰ میلیارد تومان و شاید دو برابر گردش مالی کنکور است. چه کسی پشت این ماجرای کنکور است؟.

منادی با بیان اینکه قانون گذاریها انجام شده ، اما از این پس باید همه دست به دست هم دهیم گفت: کیفیت در آموزش و پرورش افت پیدا کرده است. باید در افزایش کیفیت معلمان دقت کنیم. دانشگاه فرهنگیان باید در اوج باشد. همه ورودی های آموزش و پرورش باید از دانشگاه فرهنگیان عبور کنند. در اساسنامه ماده ۲۸ دانشگاه آمده است که هر کس مدرک دانشگاه‌های دیگر را دارد در آزمون استخدامی شرکت کرده و بعد از پذیرش، دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان بگذارند و سپس وارد آموزش و پرورش بشود.

وی ادامه داد: در جامعه باید به سمتی حرکت کنیم که فرزندانمان به درستی تربیت شوند. یک زمانی معاونت پرورشی را حذف کردند، در حالی که پرورش یک کفه آموزش و پرورش است. باید معلم فیزیکی تربیت کنیم که در کنار آن درباره مباحث پرورشی نیز توانمند باشد و آموزه‌ها را به بچهها منتقل کند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به دنبال دانش آموزی هستیم که به سمت حیات طیبه برود و نه دانش آموزی که سکولار باشد. لازمه آن این است که این هماهنگی‌ها صورت پذیرد. تلاش ما این خواهد بود که به این نقطه برسیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.