• دوشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99043022109
  • خبرنگار : 71592

نگرانی سودان از تبدیل شدن به مامن داعش و القاعده

نگرانی سودان از تبدیل شدن به مامن داعش و القاعده

یکی از مسوولان ارشد سودان هشدار داد، در صورت تداوم جنگ و درگیری در لیبی ممکن است کشورش به مامنی برای گروههای تروریستی داعش و القاعده تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سودان "سونا"، یاسر العطا، عضو شورای انتقالی سودان گفت، حوادث لیبی با توجه به تجهیزات نظامی موجود در اطراف شهر سرت بسیار تاسف بار است و تاثیرات این حوادث، تبعات و تهدیداتش همه کشورهای همسایه را هم شامل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر گروه ها، شبه نظامیان و گروه های رسمی از سراسر جهان در لیبی می جنگند، گفت، نیروهای مسلح و واکنش سریع سودان از مرزهای مشترک میان این کشور و لیبی حفاظت و تهدیدات امنیتی را رصد می کنند.

وی افزود، سودان و لیبی برای تشکیل نیروهای مشترک با هدف حفاظت از مرزها توافق کردند اما با توجه به وضعیت امنیتی، نیروهای لیبیایی از توافق خارج شدند و نیروهای سودان مشغول حفاظت از مرزها هستند.

همچنین یورونیوز به نقل از مسؤولان سودان اعلام کرد، ۱۶۰ تن از جمله دو تبعه خارجی را که در راه سفر به لیبی برای فعالیت در آنجا به عنوان مزدور بودند، در نوار مرزی این کشور با لیبی بازداشت کردند.

دولت وفاق ملی لیبی که از مورد تایید سازمان ملل بوده و مقر آن در طرابلس است، برخی طرف‌های سودانی را متهم کرد مزدورانی را برای جنگیدن در کنار نیروهای خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش "ملی" لیبی به این کشور اعزام می‌کند، اتهامی که دولت سودان آن را رد می‌کند.

نیروهای واکنش سریع در بیانیه‌ای اعلام کردند: نیروهای مشترک مستقر در نوار مرزی با لیبی، ۱۶۰ تن را که با هدف فعالیت در لیبی به عنوان مزدور در مسیر سفر به این کشور بودند، بازداشت کرد.

این نیروها با اشاره به اینکه دو تن از افراد بازداشت شده از اتباع خارجی بودند، تابعیت آنها را افشا نکردند.

در ادامه بیانیه یاد شده آمده است، جادو حمدان، فرمانده نیروهای واکنش سریع در استان دارفور شمالی اظهار کرد: اعزام سودانی‌ها به عنوان مزدور در لیبی مساله‌ای غیرقابل قبول است.

حمدان در ادامه گفت: همچنان به کنترل و حفاظت از مرزهایمان با لیبی جهت مبارزه با مهاجرت غیرقانونی و قاچاق انسان و نیز سازمان‌های مجرم فرا مرزی ادامه می‌دهیم.

جمال جمعه، سخنگوی نیروهای واکنش سریع سودان ژوئن اعلام کرده بود: یک گروه امنیتی مشترک موفق شدند ۱۲۲ تن از جمله هشت کودک را که در حال سفر به لیبی به عنوان مزدور بودند، بازداشت کند.

به گفته جمعه، این نیروها فوریه گذشته یک گروه ۲۴۳ نفره را در شهرهای الفاشر و الجنینه بازداشت کرده و به دستگاه عدالت سپردند.

یحیی محمد نور، رئیس پلیس استان دارفور شمالی نیز اظهار کرد: بازداشت این افراد سودان را از اتهام‌های بسیاری درباره اعزام مزدور به لیبی که از سوی برخی طرف‌ها به این کشور زده می‌شود، مبرا می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha