• سه‌شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99043123418
  • خبرنگار : 71129

کرملین گزارش پارلمان انگلیس را رد کرد

کرملین گزارش پارلمان انگلیس را رد کرد

کرملین به گزارش ارائه شده از سوی کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس درباره ظرفیت‌های سایبری روسیه واکنش نشان داد و سخنگوی آن گفت: مسکو هرگز در انتخابات و روندهای انتخاباتی در هیچ کشوری مداخله نکرده و تلاش‌های این‌چنینی را برنمی‌تابد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نسخه محرمانه این گزارش برای نخست وزیر و وزرای ارشد کابینه انگلیس در دسترس است اما گزارش رسمی که امروز در وبسایت کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان این کشور منتشر شده، به شدت کوتاه شده است.

این گزارش بر اساس مطالب اطلاعاتی از آژانس‌های اطلاعاتی MI۵ ،MI۶ و یکسری گزارش‌ها از سوی کارشناسان مستقل تهیه شده است.

در این گزارش آمده است: به نظر می‌رسد که روسیه، انگلیس را یکی از اهداف اصلی اطلاعاتی غربی برای خود می‌داند.

این گزارش شامل طیف گسترده‌ای از تهدیدهای روسیه برای انگلیس از جمله مداخله احتمالی در انتخابات، جاسوسی و ترورهای هدفمند نظیر حمله با عامل اعصاب نوویچوک علیه جاسوس سابق روسیه در سالزبری به سال ۲۰۱۸ می‌شود.

در ادامه این گزارش به همه‌پرسی بریگزیت در ۲۰۱۶ اشاره شده و آمده است: مطالعات بیشماری به کثرت داستان‌های ضد اتحادیه اروپا یا حامی بریگزیت در شبکه‌های خبری راشاتودی و اسپوتنیک اشاره دارد که شاهدی بر این مساله است که روسیه تلاش می‌کند تا در این روند مداخله کند.  

با این حال در آن مشخصا عنوان شده که مسکو مداخله‌ای در خود رای گیری بریگزیت در ژوئن ۲۰۱۶ نداشته اما در دو سال قبلتر از آن در همه پرسی استقلال استکاتلند قصد دخالت داشته است.

به نوشته روزنامه اکسپرس، تعدادی از مقام‌های ارشد آژانس‌های جاسوسی انگلیس و همچنین کارشناسان شواهدی را به این کمیته دادند؛ یکی از آنها "کریستوفر استیل" افسر MI۶ است که گزارشی درباره ارتباط ادعایی بین روسیه و کمپین انتخاباتی ۲۰۱۶ ترامپ منتشر کرد.

وی در شهادت خود به کمیته نوشت: یافته‌های من بیشتر از تجربیات شخصی‌ام درباره گزارش ترامپ-روسیه نشان می‌دهد که دولت کنونی انگلیس شاید بیش از هر دولت قبلی دیگر نسبت دیدن یا اقدام اطلاعاتی در قبال فعالیت‌های روسیه بی تفاوت است، آن هم در زمانیکه این اطلاعات بیانگر پیامدهای گسترده سیاسی است. نمونه‌های آن شامل گزارش درباره حضور و مداخله کرملین در دولت و خانواده ترامپ و شواهدی از دخالت روسیه در تامین بودجه برای همه‌پرسی بریگزیت است.

کمیته اطلاعاتی و امنیتی پارلمان انگلیس گفته، اثبات اتهامات علیه روسیه که تلاش کرده تا در بریگزیت ۲۰۱۶ تاثیر بگذارد، کاری دشوار است اما این گزارش به انتقاد از دولت کنونی انگلیس می‌پردازد و می‌گوید، در تعیین و تشخیص این تهدید آهسته عمل کرده است.

در این تحقیق ۱۸ ماهه، همچنین مشخص شد که روسیه ممکن است از ۲۰۱۴ در همه پرسی استقلال اسکاتلند دست داشته و این نخستین مداخله پساشوروی در یک انتخابات دموکراتیک غربی است.

در این گزارش از دولت کنونی انگلیس بابت عدم انجام اقدام مناسب و کافی برای واکنش به راه و رسم پوتین در تغییر مسیرش و ارتباطش با غرب انتقاد شده است.

در این تحقیق همچنین به اتهامات دخالت روسیه در ۱۴ مورد مرگ مشکوک در خاک انگلیس نیز اشاره شده و کمیته مذکور می‌گوید، روسیه، انگلیس را یکی از اهداف اصلی اطلاعاتی غربی می‌داند.

در ادامه این گزارش همچنین این سوال مطرح شده که آیا انگلیس اقدام مناسب برای متوقف کردن ورود پول از اولیگارش‌های روسی و اعمال تحریم‌های سختگیرانه علیه افراد مرتبط با پوتین انجام داده یا خیر.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha