• چهارشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99050100200
  • خبرنگار : 71496

درخواست مصر از اسپانیا برای استرداد تاجر مخالف دولت سیسی

درخواست مصر از اسپانیا برای استرداد تاجر مخالف دولت سیسی

وزارت دادگستری اسپانیا اعلام کرد که مصر از این کشور خواسته محمدعلی، تاجر و مخالف مصری ساکن بارسلونا را تحویل قاهره دهد. محمد علی طراح موج اعنراضات اخیر در مصر علیه سیسی بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سفارت مصر در اسپانیا سال گذشته درخواست استرداد محمدعلی را داد، او از دو سال قبل در شهر بارسلونا اقامت دارد و پرونده‌اش در دادگاه ملی اسپانیا هنوز در انتظار حل و فصل است.  

بازپرسان مصری می‌گویند، بر اساس اسناد دادگاه، محمدعلی ۴۶ ساله محکوم به فریب مالیاتی به ارزش ۱۳۵ میلیون پوند مصر (معادل ۷.۴ میلیون دلار) و پولشویی چهار میلیون پوند مصر (۲۱۹ هزار دلار) است و اتهام‌های او مربوط به خرید و فروش املاک و مستغلات و خودروهایی در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸ هستند.

محمدعلی، پیمانکاری که پیش از فرارش به اسپانیا مدت ۱۵ سال با ارتش مصر همکاری داشت، به محض ورودش به اسپانیا شروع به انتشار ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی کرده و در آنها فساد در دولت عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر را محکوم کرد.

این ویدئوها میلیون‌ها بازدید داشت و در سپتامبر گذشته به اعتراضات کوچکی با حضور صدها تن در مصر منجر شد.وی موجی از اعتراضات را علیه سیسی در مصر راه انداخت.

محمدعلی در ماه جاری میلادی از طریق ویدئوکنفرانس در مقابل قاضی در دادگاه ملی اسپانیا حاضر شد. به گفته برخی منابع قضایی، قاضی تصمیم گرفت جلسه دیگری تشکیل شود اما تاریخ آن را مشخص نکرد.

دسامبر گذشته محمدعلی در حکمی غیابی به دلیل فرار مالیاتی به پنج سال حبس محکوم شد اما این پیمانکار که به مخالف سرسحت دولت سیسی تبدیل شده تاکید کرد که این اتهام‌ها دروغین و دارای انگیزه‌های سیاسی هستند.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: از زمانی که شروع به انتشار ویدیوهایی در افشای فساد موجود در دولت مصر کردم، می‌دانستم که سیسی می‌خواهد به شکلی انتقام بگیرد.

وی به تازگی هم گفته بود که می ترسد سرنوشتش مشابه جمال خاشقجی منتقد سعودی شود.

دفتر دادستان کل مصر در قاهره از پاسخ به سوالات خبرگزاری فرانسه خودداری کرد اما یک منبع امنیتی تاکید کرد که دادستانی مصر در جستجوی محمدعلی است و دراین خصوص به پلیس اینترپل نیز اطلاع داده است.

محمدعلی در ویدیوهای متعددی که منتشر کرد، بارها سیسی و فرماندهان ارشد ارتش مصر را به فساد و از بین بردن دارایی‌های مالیات‌دهندگان در پروژه‌های بی‌فایده متهم کرد.

گرچه محمدعلی برای ادعاهای خود مدرک روشنی ارائه نکرد اما به ویلاها و کاخ‌هایی در مناطق ساحلی قاهره و اسکندریه اشاره کرد که ارتش مصر از خواسته بود آنها را بنا کند.

سیسی سپتامبر در یک کنفرانس عمومی تمامی این اتهام‌ها را تکذیب و تاکید کرد: کاخ‌ها برای کشور ساخته شده‌اند نه بری شخص من.

اما اظهارات سیسی بخشی از مردم مصر را که به شدت از تدابیر ریاضتی برنامه‌های اصلاح اقتصادی سال ۲۰۱۶ دولت رنج کشیده بودند، خشمگین کرد و موجب شد صدها تن ۲۰ سپتامبر در اعتراضاتی کمتر دیده شده در دوره ریاست سیسی شرکت کنند، اعتراضاتی که خیلی زود به دست نیروهای امنیتی سرکوب شده و در جریان آن ۴۰۰۰ تن بازداشت شدند.

محمدعلی ضمن ابراز اطمینان نسبت به اینکه اسپانیا او را به مصر تحویل نمی‌دهد، گفت: از آنجایی که اسپانیا افراد را به دلایل سیاسی به کشورشان بازنمی‌گرداند، دولت مصر به دنبال یک بهانه است. در اسپانیا به حقوق بشر احترام می‌گذارند و می‌دانند که مساله مطرح شده علیه من سیاسی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha