• یکشنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 99050503131
  • خبرنگار : 71516

انتشار کتاب جدیدی درباره عملیات‌های تروریستی موساد

انتشار کتاب جدیدی درباره عملیات‌های تروریستی موساد

یک کتاب اسرائیلی جدید با عنوان "Sayeret Matkal" (یگان تکاوران ستاد کل) که ماه ژوئن منتشر شد، حاوی اطلاعاتی درباره عملیات‌های محرمانه موساد و شاباک به ویژه ترور "ابوجهاد"، سیاست‌مدار و تئوریسین نظامی فلسطینی در تونس است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، کتابی که توسط "افنیر شور" و "افراییم هلیفی"، از فارغ التحصیلان یگان نظامی ویژه ستاد ارتش رژیم صهیونیستی تألیف شده، درباره عملیات اطلاعاتی حیله‌گرانه و جسورانه و عملیات کماندوها علیه آنچه که اسرائیل آن را "تروریسم" می‌خواند، است.

رسانه‌ها برخی از مطالب فصل اول این کتاب را منتشر کرده‌اند. مؤلفان در این کتاب حوادث ترور شهید خلیل الوزیر (ابوجهاد)، مرد شماره دو جنبش فتح در منزلش در تونس در ۱۶ آوریل ۱۹۸۸ را روایت می‌کنند.

این کتاب اشاره می‌کند که خانه ابوجهاد در محله سیدی بوسعید در پنج کیلومتری سواحل پایتخت تونس بود. محمود عباس، عضو کمیته سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) در آن زمان و ابوالهول، رئیس دستگاه اطلاعات فلسطین و تعداد دیگری از رهبران فلسطینی همجوار او بودند.

در این کتاب درباره چگونگی اجرای عملیات ترور که ده‌ها عضو موساد، شاباک و شعبه اطلاعات نظامی در آن دست داشتند، صحبت شده است.

در پایان روایت، مؤلفان این کتاب می‌گویند که سه تن از کسانی که در عملیات شرکت داشتند اکنون جان باخته‌اند. یکی از این سه تن ناحوم لیف ۴۴ ساله، برنامه‌ریز عملیات بود. او اولین کسی بود که به سمت ابوجهاد تیراندازی کرد و بعدا در یک حادثه رانندگی در خیابان وادی عربه در سال ۲۰۰۰ کشته شد.

درباره عملیات ترور، نویسندگان می‌گویند این عملیات پنج دقیقه طول کشید و هشت گلوله به سینه ابوجهاد خورد. اما برای عملیات ماه‌ها با مشارکت ۳۰۰۰ نفر برنامه‌ریزی شده بود.

کتاب‌های قبلی اسرائیلی می‌گویند ابوجهاد با ده‌ها گلوله در مقابل چشم زن و دخترش کشته شد.

نویسندگان این کتاب می‌گویند، این یگان ویژه سال ۱۹۶۵ نیز عملیات "لیلةالآبار" در منطقه قلقیلیه فلسطین را انجام داد. اعضای این یگان ۱۱ چاه را در آن عملیات منفجر کردند.

از جمله عملیات‌هایی که نویسندگان اسرائیلی با احتیاط آن را روایت می‌کنند عملیات ۱۹۶۹ در عمق اراضی مصر است. در آن عملیات سربازان یگان ریاست ستاد ارتش با دو بالگرد و با هدف ربودن افسران ارتش مصر و استفاده از آن‌ها به عنوان ابزار فشار برای آزادی دو خلبان اسرائیلی منتقل شدند.

ایهود باراک، معاون رئیس یگان به عنوان رهبر عملیات انتخاب شده و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی اسرائیل، عمیرام لوین، دانی یاتوم، رئیس اسبق موساد، عوزی دیان، رئیس سابق شورای امنیت داخلی اسرائیل، الیک رون، فرمانده سابق تیپ شمالی در پلیس اسرائیل و چند تن دیگر که مجموعشان به ۲۰ نفر  می‌رسید، در عملیات شرکت داشتند.

آنها به عمق خاک مصر فرستاده شدند و با ۱۱ اسیر مصری بازگشتند. بعد از تحقیقات مشخص شد آن‌ها راننده و کارگر معدن هستند. با این حال مناحم دیگلی، فرمانده یگان ویژه نتیجه عملیات را خوب ارزیابی کرد. هیچ سرباز اسرائیلی در این عملیات زخمی نشد.

نویسندگان، عملیات‌های مشهور دیگری را نیز در این کتاب آورده‌اند از جمله عملیات "یوناتان" ۱۹۷۶ که در آن یوناتان نتانیاهو، برادر بنیامین نتانیاهو کشته شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha