• سه‌شنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99051410228
  • خبرنگار : 71588

کمیساریای عالی حقوق بشر عراق در سالروز نسل کشی ایزدیان

داعش ۷۶۰۰ ایزدی را ربوده و یا کشته است/ تاکید رئیس پارلمان عراق بر جبران خسارت قربانیان تروریسم

داعش ۷۶۰۰ ایزدی را ربوده و یا کشته است/ تاکید رئیس پارلمان عراق بر جبران خسارت قربانیان تروریسم

اعلام کرد، گروه تروریستی داعش بیش از ۷۶۰۰ ایزدی را طی سیطره بر شهر موصل عراق در تابستان سال ۲۰۱۴ کشته و یا ربوده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، کمیساریای عالی حقوق بشر عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، امروز ششمین سالگرد قتل عام ایزدی‌ها در شهرستان «سنجار» و مناطق نینوا توسط گروهک‌های جنایتکار داعش است که مسبب کشته شدن ۱۲۰۰ ایزدی و آواره شده بیش از ۳۶۰ هزار تن بوده است.

در بیانیه مذکور همچنین آمده است، در نتیجه این رخداد بیش از ۸۳ هزار گور جمعی به جای ماند و بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ تن دیگر ربوده شدند.

کمیساریای عالی حقوق بشر عراق خواستار بازگشت داوطلبانه ایزدی‌ها به مناطق اصلی‌شان، ارائه حمایت کافی از آنها، توسعه توانمندی‌های آنها و بازسازی زیرساخت‌های بیمارستان‌ها، مدارس و سایر موسسات خدماتی برای آنها شد.

کمیساریای عالی حقوق بشر عراق همچنین خواستار مداخله منطقه‌ای و بین‌المللی از طریق کانال‌های رسمی دولت عراق برای بازگرداندن ایزدی‌های ربوده شده به آغوش خانواده‌هایشان شد و پارلمان این کشور را به وضع قوانین لازم برای جبران بی‌عدالتی و ظلمی که در حق عراقی‌ها توسط گروهک‌های تروریستی می‌شود، ترغیب کرد.

هنگامی که داعش بر موصل سیطره داشت، صدها هزار تن از غیرنظامیان به ویژه اقلیت‌های دینی مسیحی و ایزدی کشته و یا فرار کردند. 

بغداد در دسامبر ۲۰۱۷ از پیروزی خود علیه داعش و بازپس‌گیری اراضی خود خبر داد.

از سوی دیگر، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق با صدور بیانیه‌ای به مناسبت ششمین سالگرد جنایت شنیع گروه تروریستی داعش علیه ایزدی‌ها بر لزوم تسریع در جبران خسارت‌های قربانیان تروریسم تاکید کرد.

الحلبوسی در بیانیه خود، خاطرنشان کرد: ما با درد و غم فراوان جنایت‌های شنیع و وحشیانه گروهک‌های تروریستی داعش علیه ایزدی‌ها از جمله قتل و کشتار، بردگی و آوارگی و نیز مهاجرت را یادآوری می‌کنیم و مجدداً این اقدام تروریستی بزدلانه و ظالمانه را که به هیچ دین و رفتار انسانی شباهت ندارد، محکوم می‌کنیم.

 وی در ادامه افزود: از تحقق ثبات برای ایزدی‌ها و تمامی اقلیت‌ها، گروه‌ها و اقوام عراقی که در معرض عملیات‌های تروریستی قرار گرفته‌اند، حمایت می‌کنیم.

رئیس پارلمان عراق بر لزوم تسریع در جبران خسارت‌های قربانیان تروریسم، ثبات اهالی مناطقی که به خاطر تروریسم ضرر دیده‌اند و نیز بر اهمیت تحقق صلح داخلی تاکید کرد.

الحلبوسی همچنین بر اهمیت پیشبرد آشکار و واضح پرونده ربوده‌شدگان و مفقودشدگان در شهرهای آزاد شده و نیز برخورد منصفانه با خانواده‌های آنها از جمله مادران و زنان آنها که سالهای طولانی عضو خانواده خود را از دست داده‌اند و تاکنون از سرنوشت آنها اطلاعاتی کسب نکرده‌اند، تاکید کرد. 

ایزدی‌ها اقلیت دینی هستند که اکثر آنها در نزدیکی موصل، منطقه کوهستانی سنجار در استان نینوا واقع در شمال عراق زندگی می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha