• شنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99052518053
  • خبرنگار : 71496

نصیحت دبیرکل اسبق اتحادیه عرب به کشورهایی که قصد عادی سازی روابط با اسرائیل را دارند

نصیحت دبیرکل اسبق اتحادیه عرب به کشورهایی که قصد عادی سازی روابط با اسرائیل را دارند

دبیرکل پیشین اتحادیه عرب در واکنش به توافق صلح تل آویو و ابوظبی، توصیه هایی را به کشورهایی که احتمالا بخواهند اقدام مشابه انجام دهند کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، عمرو موسی، دبیرکل پیشین اتحادیه عرب در واکنش به توافق سه‌گانه امارات، اسرائیل و آمریکا در صفحه رسمی خود در فیسبوک نوشت: دنیای متفاوتی است، اصول بدیهی کنار گذاشته می‌شوند و اصول جدیدی برای روابط بین‌الملل ارائه می شود که ارتباط زیادی با قوانین بین‌المللی و یا اهداف منشور سازمان ملل و یا قطعنامه‌های آن ندارند.

عمرو موسی در ادامه نوشت: جهان به ویژه کشورهای عربی با توافق سه‌جانبه امارات، اسرائیل و آمریکا و محتوای آن که عادی‌سازی با اسرائیل، به "رسمیت" شناختن آن و همکاری با آن در زمینه‌های مختلف و همزمان تاکید بر توقف الحاق اراضی فلسطینی‌ها بود، غافلگیر شد.

دبیرکل پیشین اتحادیه عرب افزود: تعلیق طرح الحاق در واقع موضعگیری شناخته شده آمریکا است که یک موضعگیری شکننده است. کشورهای عربی هم که می خواهند جا پای امارات بگذارند، باید بدانند توقف طرح الحاق در توافق با امارات مطرح شده و اگر آنها قصد عادی‌سازی و یا به رسمیت شناختن اسرائیل را دارند، باید چیزی متفاوت از این، به نفع مساله فلسطین درخواست کنند تا به چیزی بیشتر دست یابند. آنچه مهم است این است که منافع مشروع فلسطینیان و ایجاد مسیری برای مذاکره تا دستیابی به صلح مدنظر قرار گیرد.

وی گفت: از اتحادیه عرب می‌خواهم نشستی عربی برای بررسی جدی این تحولات برگزار کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا عصر پنج‌شنبه با انتشار توییتی از دستیابی به یک توافق "تاریخی" صلح میان امارات و رژیم صهیونیستی خبر داد.

ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: لحظاتی قبل با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر "اسرائیل" و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی گفتگو کردم و به یک توافق تاریخی صلح دست یافتیم که بسیاری گمان می‌کردند، غیر ممکن است.

رئیس جمهور آمریکا افزود: به موجب این توافق روابط عادی میان دو "کشور" برقرار خواهد شد و سفارتخانه‌ها و سفرایی خواهند داشت.

بن زاید نیز روز پنج‌شنبه از توافق با ترامپ و نتانیاهو برای توقف طرح الحاق بخش‌هایی از اراضی فلسطینی‌ها در کرانه باختری اشغالی خبر داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha