• یکشنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99052619140
  • خبرنگار : 71415

معترضان تایلندی با درخواست اصلاحات سیاسی به خیابان آمدند

معترضان تایلندی با درخواست اصلاحات سیاسی به خیابان آمدند

با تشدید تنش‌ها در پی دستگیری سه فعال دموکراسی خواه در تایلند معترضان تایلندی امروز (یکشنبه) در بانکوک علیه نخست وزیر و دولت این کشور تظاهرات اعتراضی برپا کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، تایلند در طول یک ماه گذشته تقریباً هر روز شاهد برگزاری تظاهرات از سوی گروه‌های معترض عمدتاً تحت رهبری دانشجویان در مخالفت با پرایوت چان اوچا، نخست‌وزیر این کشور و دولت وی بوده است. پاریت چیواراک، رهبر برجسته جنبش اعتراضی دانشجویی تایلند که بعد از بازداشت شدن در جمعه شب به قید وثیقه آزاد شد متعهد شده در تظاهرات امروز در محل بنای دموکراسی در شهر بانکوک شرکت کند. او به جمعیت حامیانش در خارج از یک پاسگاه پلیس بعد از آزاد شدن از بازداشت گفت: ما شما را ناامید نخواهیم کرد.

سازمان دهنده‌های این اعتراضات انتظار دارند هزاران نفر در این تظاهرات شرکت کنند. صدها تن از پرسنل پلیس تایلند نیز پیش از آغاز تظاهرات براساس برنامه‌ریزی قبلی در محل این تظاهرات دیده شده‌اند. این معترضان که اعتراضاتشان تا حدی با الهام از جنبش دموکراسی‌خواهی هنگ‌کنگ برگزار می شود ادعا دارند که رهبری نداشته و عمدتاً برای جلب حمایت در سراسر کشور به کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی متکی هستند. از اوایل امروز هشتگ های مربوط به این اعتراضات تایلند شامل هشتگ "به دیکتاتوری ضرب‌الاجل بدهید" و "دوستانتان را برای اعتراض تک کنید" از ابتدای امروز در توئیتر ترند شده‌اند.

معترضان خواستار اصلاحات اساسی در دولت تایلند و بازنویسی قانون اساسی نگاشته شده از سوی نظامیان در سال ۲۰۱۷ شده‌اند. آن‌ها معتقد هستند که این قانون اساسی باعث تحریف نتایج انتخابات سال گذشته میلادی به نفع حزب وابسته به پرایوت چان اوچا و خونتای نظامی حاکم سابق شده است. معترضان تایلندی در جریان تجمع چند روز پیش که بالغ بر ۴۰۰۰ نفر در آن شرکت داشتند همچنین خواستار لغو قانونی شدند که باعث محافظت از سلطنت تایلند در برابر هرگونه انتقاد و مجازات منتقدان شده است. آن‌ها همچنین خواستار آزادی بحث درباره نقش نهاد سلطنتی در تایلند شده‌اند.

این قانون سختگیرانه مشهور به قانون ۱۱۲ عامل محکومیت منتقدان خاندان سلطنتی به احکام حبس تا سقف ۱۵ سال زندان بوده است.

جسارت فزاینده جنبش دموکراسی‌خواهی در تایلند باعث خشم اردوی وفاداران به تشکیلات حاکم در این کشور شده است. امروز ده‌ها تن از معترضان وفادار به تشکیلات حاکم بر تایلند با حمل تصاویر پادشاه این کشور در محل بنای دموکراسی یعنی همان جایی که اعتراضات ضددولتی قرار است شکل بگیرد تجمع کردند. این معترضان که لباس‌های زرد رنگ یعنی رنگ منسوب به پادشاه را پوشیده بودند شعار می‌دادند: "عمر پادشاه دراز باد".

یک روز قبل از دستگیری رهبر جنبش معترض دانشجویی، پرایوت چان اوچا گفت، خواسته‌های معترضان برای اکثریت حاکم در این کشور غیرقابل‌قبول هستند و این جنبش دموکراسی‌خواهی را پرریسک خواند. او بعداً در یک سخنرانی تلویزیونی لحنی ملایم‌تر  در پیش گرفته و خواستار اتحاد در کشور شد و همچنین گفت: آینده تایلند متعلق به جوانان است.

تایلند هم اکنون در حالی درگیر این نارضایتی عمومی فزاینده است که از طرف دیگر گرفتار یکی از بدترین دوران‌های اقتصادی خود به دلیل همه‌گیری کرونا ویروس شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha