• دوشنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 99061712664
  • خبرنگار : 71635

لزوم گسترش فناوری اطلاعات و نسخه الکترونیک برای تحقق اهداف خدمات تله‌مدیسین

لزوم گسترش فناوری اطلاعات و نسخه الکترونیک برای تحقق اهداف خدمات تله‌مدیسین

سرپرست سازمان بیمه سلامت ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در این سازمان طی سال‌های اخیر بر لزوم گسترش فناوری اطلاعات و نسخه الکترونیک برای تحقق اهداف خدمات دوراپزشکی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، طاهر موهبتی در مراسم اعطای گواهی‌های صلاحیت عملکرد نسخه الکترونیک گفت: کرونا به ما آموخت که راهی جز استفاده از فناوری اطلاعات نداریم و صحبت‌هایی که در این دوران در مورد تله مدیسین یا دوراپزشکی مطرح می‌شود مبنای اصلی آن نسخه نویسی الکترونیک است.

وی افزود: در ابتدای شروع کار در سازمان بیمه سلامت وقتی به هر نقطه‌ای برای اصلاح نگاه می‌کردیم، مشاهده می‌شد که ردپایی در فناوری اطلاعات دارد. در نتیجه یکی از رویکردهای اصلی سازمان، استقرار سازمان الکترونیک شد. این موضوع به ابزارهایی نیاز داشت که اولین اقدام ایجاد معاونت فناوری اطلاعات بود. در آن زمان در حد مدیریت منابع و مصارف حرف می‌زدیم و امروز از فتح قله‌هایی در فناوری اطلاعات صحبت می‌کنیم. در این میان پروژه‌های خیلی خوبی اجرایی شد که مهم‌ترین آن رسیدگی الکترونیک به اسناد بستری بود که امروز در بخش خصوصی نیز آغاز می‌شود.

سرپرست سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه نسخه الکترونیک در حال حاضر در ۷۶ درصد مطب‌ها به صورت آنلاین اجرایی می‌شود، تاکید کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد این میزان نسخه الکترونیک و بقیه استحقاق سنجی است. در حال حاضر ۵۰ درصد داروخانه‌ها با تمام مشکلاتی که دارند تحت پوشش نسخه پیچی الکترونیک هستند. راهنماهای بالینی در حال حاضر کنترل می‌شود و ۷۳۰ خدمت در سامانه تعیین خدمت در حال کنترل است. سامانه تایید دارو نیز داروها را کنترل می‌کند و اگر قاچاق دارو یا خرید و فروش غیرقانونی آن به حداقل رسیده به خاطر فعالیت همین سامانه‌هاست.

موهبتی با تاکید بر اینکه این سامانه‌ها مانند بانکداری الکترونیک به مرور زمان کامل می‌شوند، خاطرنشان کرد: زمانی که در این بخش هزینه می‌شود، ارزش دارد. تلفن همراه در ابتدا فقط برای مکالمه استفاده می‌شد و امروز کمترین استفاده ما از تلفن همراه برای مکالمه است. بسیاری از کارهایی که در سه سال اخیر در سازمان بیمه سلامت انجام شده در نهایت وظیفه بخش دولتی نیست زیرا هرچه حضور بخش دولتی پر رنگ شود، حضور بخش خصوصی کم رنگ می‌شود. با این حال باید بتوانیم بازار و محیط کسب و کار را فراهم کنیم. بخش خصوصی ظرفیت‌های جدیدی را ایجاد می‌کند و بخش دولتی باید یاد بگیرد که چطور با بخش خصوصی رفتار کند تا اعتماد ایجاد شود زیرا با شکل گیری این اعتماد می‌توان به حداکثر اولویت‌ها دسترسی پیدا کرد.

وی درپایان تصریح کرد: امروز پایگاه اطلاعات بیمه شدگان کشور را داریم که به همت این پایگاه، هر ایرانی یک کد ملی و یک دفترچه بیمه خواهد داشت. البته اهداف دیگری همچنان برای ما وجود دارد و باید تا پایان سال ۱۴۰۰ با کمال افتخار اعلام کنیم که از کاغذ استفاده نمی‌کنیم. تا پایان سال ۱۳۹۹ باید استقرار نسخه الکترونیک در ۸۰ درصد مطب‌ها انجام شود. در رسیدگی الکترونیک به اسناد بستری هم صد در صد بخش دولتی و خصوصی باید پوشش داده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha