• سه‌شنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۵:۲۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 99061813750
  • خبرنگار : 71214

آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات هواپیمایی در انتظار تصویب هیات دولت

وزارت راه و شهرسازی آیین‌نامه ضمانت اجرایی و رسیدگی به تخلفات هواپیمایی کشوری را برای بررسی و تصویب به کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت ارائه داد.

به گزارش ایسنا، براساس ماده ۲۲ قانون هواپیمایی کشوری آیین‌نامه‌های اجرایی شامل مقررات مربوط به پرواز هواپیماهای کشوری ایرانی و خارجی، تامین بی‌خطری پرواز هواپیما و فرودگاه، ثبت و تابعیت هواپیماها، قابلیت پرواز هواپیما، گواهینامه‌های متخصصان فنی هواپیمایی موسسات مربوط به تعلیم و تربیت‌ متخصصان فنی هواپیمایی، کارخانه‌ها و تعمیرگاه‌های مربوط به هواپیمایی، حمل و نقل هوایی سوانح هواپیمایی، مخابرات هواپیمایی و موارد ‌توقیف موقت یا لغو هرگونه اجازه‌نامه یا گواهینامه یا پروانه صادره یا توقیف هواپیمای متخلف به وسیله اداره کل هواپیمای کشوری تنظیم و پس از ‌تصویب هیئت وزیران به اجرا گذاشته خواهد شد.

در ماده ۲ این آیین‌نامه آمده است:

در صورتی که تشکیلات، محصول و یا قطعه‌ای با مقررات سازمان مغایر باشد، سازمان باید برابر شیوه‌نامه ابلاغی خود حسب مورد نسبت به اعلام مهلت محدود برای رفع مغایر با لغو، تعلیق و یا محدود نمودن امتیازات گواهینامه صادره اقدام نماید.

همچنین در ماده ۳ آمده است در صورتی که طی بازرسی از وسیله پرنده‌ای که بهره‌بردار آن ایرانی باشد، دلایلی مبنی بر مغایرت با مقررات سازمان مشخص گردد، سازمان علاوه بر اعمال ماده ۲، موارد زیر را به اجرا می‌گذارد تا رفع ایراد، وسیله پرده را زمین‌گیر نماید و یا با رعایت ایمنی پرواز با محدودیت به وسیله پرنده اجازه پرواز دهد و یا مهلتی برای رفع عدم تطابق دهد.

براساس ماده ۴ نیز در صورتی که طی بازرسی از وسیله پرنده، بهره‌بردار و یا کشور بهره‌بردار وسیله پرنده خارجی که در قلمرو ایران نشست و برخاست می‌کنند شواهدی مبنی بر مغایرت با مقررات پیمان شیکاگو مشخص شود، سازمان هواپیمایی کشوری می‌تواند تا رفع ایراد، وسیله پرنده مربوط را زمین‌گیر نماید و یا با محدودیت به وسیله پرنده اجازه پرواز دهد و یا برای رفع مغایرت مهلت دهد و یا مانع پرواز وسیله پرنده، فعالیت پروازی بهره‌بردار و با کلیه بهره‌برداران آن کشور در قلمرو ایران شود.

طبق ماده ۵ آیین‌نامه ضمانت اجرایی و رسیدگی به تخلفات هواپیمایی نیز در صورتی که فرد دارای گواهینامه و یا مجوز، از مقررات سازمان تخلف نماید، سازمان هواپیمایی کشوری می‌تواند علاوه بر ممانعت از ادامه فعالیت فرد متخلف، نسبت به ابطال، لغو، تعلیق و یا محدود نمودن امتیازات گواهینامه آن فرد اقدام نماید.

همچنین در ماده ۶ آمده است در صورتی که افرادی که براساس مقررات سازمان، برای انجام فعالیت در صنعت هوانوردی نیاز به اخذ گواهینامه و یا مجوز از سازمان نداشته باشند، مرتکب تخلفی شوند سازمان می‌تواند تشکیلات مربوط به فرد متخلف را مکلف به عدم استفاده از فعالیت مورد نظرآن نماید.

همچنین براساس ماده ۷ به منظور اجرای این آیین‌نامه، تشکیلات و یا افراد موضوع مقررات سازمان، مکلفند با سازمان همکاری نموده و دستورات آن را به اجرا بگذارند. از جمله دسترسی به وسیله پرنده، فرودگاه، تجهیزات و اسناد مربوطه را در اختیار سازمان قرار دهند.

همچنین در مفاد بعدی این آیین‌نامه پیشنهادی به هیات دولت ذکر شده که شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های موضوع این آیین‌نامه با رعایت قوانین و مقررات مربوطه توسط سازمان تهیه و ابلاغ می‌گردد. همچنین این آیین‌نامه مستند به ماده ۲۲ قانون هواپیمایی کشوری پس از تایید در جلسه مورخ ۱۳۸۸.۵.۵ شورای عالی هواپیمایی کشوری به تصویب رسید و برای تصویب به هیات وزیران ارسال می‌گردد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha