• شنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99062216214
  • خبرنگار : 99999

/به‌روز رسانی شد/

آغاز مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان در دوحه

آغاز مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان در دوحه

مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان در قطر آغاز شد. این نخستین نشست مذاکرات صلح افغانستان با حضور هیأت‌هایی از اقشار مختلف از جمله مقام‌های دولتی افغانستان و هیأت گروه طالبان است.

به گزارش ایسنا، شرط این دور مذاکرات که سرنوشت جنگ و صلح در افغانستان را تعیین خواهد کرد، آزادی پنج هزار زندانی طالبان از بند دولت بود که اخیراً تکمیل شد. این دور از مذاکرات سرنوشت آینده سیاسی افغانستان را رقم خوهد زد. انتظار می‌رود دو طرف روی آتش‌بس و توافقنامه سیاسی بحث کنند.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در آغاز این مذاکرات حضور دارد و گفته طرفین نباید یک "فرصت تاریخی" را برای پایان دادن به جنگ از دست بدهند. این در حالی است خشونت‌ها افزایش یافته است.

گفتگوهای صلح برای ماه مارس یعنی حدود شش ماه پیش برنامه ریزی شده بود، اما ادامه جنگ و اختلافات بر سر آزادی زندانیان دو طرف، آغاز مذاکرات را به تأخیر انداخت.

در ماه فوریه سال جاری میلادی نمایندگان طالبان توافق نامه‌ای با دولت آمریکا به منظور خارج کردن تدریجی نیروهای آمریکایی تنظیم کرده بودند. اما پیش درآمد این امر کاهش خشونت در افغانستان است. اتفاقی که در چند ماه اخیر عکس آن رخ داده است. با این وجود آمریکا اعلام کرده است که بخشی دیگر از نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کند.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی آشتی ملی رهبری هیات دولت افغانستان را بر عهده دارد.

هیات طالبان شامل ۲۱ فرد است و قرار است درباره شرایط صلح دائم، حقوق زنان و اقلیت‌ها، خلع سلاح هزاران جنگجوی طالبان و وفاداران به جنگ‌سالاران، تغییرات در قانون اساسی و تقسیم قدرت چانه زنی شود. 

هیات طالبان

به گزارش بی.بی.سی عبدالله عبدالله، رئیس هیات دولت افغانستان نخستین سخنران این نشست بود.

وی در سخنان آغازین خود گفت: تاریخ کشور ما این روز مهم را به عنوان روز پایان درد و رنج مردم افغانستان به یاد خواهد داشت. از طالبان تشکر می‌کنم که به خواست ما برای گفتگوی صلح پاسخ مثبت دادند. به اراده آزاد مردم باید احترام گذاشته شود.

عبدالله گفت که او برای رسیدن به توافق جامع صلح به دوحه آمده "تا مردم افغانستان زیر یک سقف واحد بعد از چهار دهه جنگ جمع شوند." او این نشست را یک فرصت استثنایی خواند.

وی از همکاری کشورهای منطقه قدردانی کرد و گفت بیایید اجازه ندهیم جنگ به درازا بکشد.

نمانیده دولت کابل هم‌چنین تصریح کرد، صلح زمینه برگشت میلیونها مهاجر افغان را به کشورشان مهیا می‌کند که یکی از چالش‌های بزرگ برای مردم افغانستان است.

هیات طالبان بعد از سخنرانی عبدالله عبدالله دست نزدند!

پس از سخنرانی عبدالله، "ملا عبدالغنی برادر" به نمایندگی از طالبان سخنرانی کرد.

وی اظهار کرد: ما می‌خواهیم که افغانستان مستقل، پیشرفته و دارای یک نظام اسلامی باشد که تمام شهروندان افغانستان در آن خود را ببینند و به صورت برادرانه زندگی کنند.

بعد از سخنرانی کوتاه نماینده طالبان، نوبت به مایک پامپئو رسید که سخنرانی کند.

 وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: آمریکا خواهان یک افغانستان امن است که نمایندگی از تمام مردم کند و با همسایگانش در آرامش زندگی کند. آمریکا یازده سپتامبر را فراموش نخواهد کرد و از تعهد طالبان استقبال می‌کنیم که به گروهای همانند القاعده اجازه فعالیت در افغانستان را نمی‌دهد.

پامپئو افزود: فصل آینده افغانستان را شما خواهید نوشت و این فصل نباید فصل جنگ و خونریزی باشد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: "انتخاب سیستم سیاسی آینده شما، انتخاب شماست."

او افزود که آمریکا دریافته که دموکراسی، به ویژه اصل انتقال مسالمت آمیز قدرت سیاسی، بهترین روش است. این مدل، "صلح و سعادت بزرگی را برای ما و سایر ملت‌های دموکراتیک به بار آورده است."

وزیرخارجه آمریکا افزود که "فقط یک راه حل برای تمام مشکلات وجود ندارد و آمریکا به دنبال تحمیل سیستم خود بر دیگران نیست. ما قویا باور داریم که حفاظت از حقوق همه افغانها، بهترین راه برای شکستن دوران خشونت است."

در همین حال وانگ یی، وزیر خارجه چین که از طریق ویدئو کنفرانس صحبت می‌کرد، گفت که چین به عنوان یک دوست واقعی افغانستان حمایت کننده، میانجی و تسهیل کننده صلح در افغانستان بوده است.

او افزود که اصول توافق سیاسی، رهبری و مالکیت افغانها در صلح و چارچوبی برای همه شمول بودن صلح باید در نظر گرفته شود.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز این نشست را فرصتی بزرگ برای رسیدن به آروزی مردم افغانستان به صلح دانست و گفت که خود افغانها باید فضا و روند مذکرات را تعیین کنند.

او نیز که از طریق ویدئو کنفرانس با نشست دوحه ارتباط برقرار کرده بود، گفت که با آغاز مذاکرات از دو طرف می‌خواهد که آتش بس و جان غیر نظامیان را حفظ کنند. او گفت که سازمان ملل آماده کمک به توسعه افغانستان است.

هم‌چنین ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز گفت: افغانها و جامعه جهانی صلح می‌خواهند. قربانی‌های ما در افغانستان تلف نشده‌اند، پیشرفتهای به دست آمده بیست سال پیش غیرقابل تصور بود.

دبیرکل ناتو گفت که صلح در افغانستان نزدیک ولی چالش‌های زیادی باقی مانده است. او از دو طرف خواست که به خشونتها پایان دهند و افزود که اکنون بهترین فرصت برای صلح است، صلحی که هدف نهایی آن پایان خشونت است.

حامد کرزای، رئیس جمهوری پیشین افغانستان هم آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را یک فرصت واقعی برای برقراری صلح و پایان جنگ در این کشور خوانده است.

کرزای در صفحه رسمی فیسبوکش نوشت: در این مرحله بسیار حساس از تاریخ سرزمین عزیز ما، صلح و امنیت اولویت اصلی همه باشندگان کشور است. صلحی که از برکت آن بتوانیم به مداخلات طولانی‌مدت بیگانگان در کشور خود پایان داده با حفظ ارزش‌های ملی و اسلامی، مقدرات سیاسی و اجتماعی خویش را خود در دست خویش بگیریم.

او تاکید کرده که رسیدن به صلح مستلزم آن است تا طرف‌های مذاکره کننده منافع بزرگ ملی را بر خواست‌های محدود و گذرا ارجحیت دهند.

هم‌چنین عمران خان، نخست وزیر پاکستان نیز درخصوص مذاکرات بین افغانی عنوان داشته است: من از اعلام آغاز مذاکرات بین افغانی مورخ 12 سپتامبر 2020 به گرمی استقبال می‌کنم. سرانجام تلاش‌های مشترک ما روزی را که مردم افغانستان سالها در آرزوی آن بودند به ارمغان آورد.
بیش از چهل سال است که افغانها از درگیری و خونریزی مستمر رنج میبرند. من از مدتها پیش نیز تأکید کردم که هیچ راه حل نظامی در درگیری‌های افغانستان وجود ندارد و تنها راه آن، پیشبرد توافق با مذاکرات سیاسی است.
 وی افزوده است: پاکستان با تلاش بی وقفه خود نقش محوری در تسهیل روند صلح افغانستان در این برهه زمانی داشته است. امروز که این بخش از مسئولیت خود را انجام داده‌ایم عمیقا احساس خرسندی می‌کنیم. اکنون زمان آنست تا رهبران افغانستان از این فرصت تاریخی استفاده نموده و ضمن همکاری سازنده با یکدیگر، به یک توافق سیاسی گسترده و جامع نائل آیند.
 نخست وزیر پاکستان ادامه داده است: امیدواریم که همه طرفها به تعهدات مربوطه خود احترام گذاشته، در برابر همه چالش‌ها استقامت نمایند و در دستیابی به نتیجه مطلوب، پایبند و ثابت قدم باشند. پاکستان نیز به نوبه خود حمایت و همبستگی کامل خود را با مردم افغانستان در این سفر مهم برای دستیابی به صلح و پیشرفت ادامه خواهد داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha