• شنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 99062216550
  • خبرنگار : 71282

نقش موثر تعاونی های زنان در ارزآوری و اشتغالزایی

بر اساس آمارها طی سال گذشته ۴۹۵ شرکت تعاونی زنان تشکیل شده که از محل راه اندازی این تعاونی ها ۷۵۸۰ نفر مشغول به کار شده اند.

به گزارش ایسنا، آمارهای بخش تعاون نشان می‌دهد که از زمان شروع ثبت تعاونی‌ها تا پایان سال ۱۳۹۸، بیش از ۹۵ میلیون شرکت تعاونی با عضویت بیش از ۵۷ میلیون نفر به ثبت رسیده که این تعداد تعاونی اشتغالزایی مستقیم یک میلیون ۷۰۰ هزار نفر را موجب شده است.

تعاونی‌ها، بنگاهها و واحدهای کوچک اقتصادی هستند که درتولید ملی، اشتغالزایی، کارآفرینی و افزایش تولید ناخالص داخلی سهم بسزایی دارند و می‌توانند تاب آوری خوبی در بحران های اقتصادی و شرایط تحریم داشته باشند.

در حال حاضر هر تعاونی به طور متوسط برای ۱۷.۸ نفر، فرصت شغلی ایجاد کرده است.تعاون ها بستر مناسبی برای اشتغال بانوان به شمار می روند به نحوی که طی سال ۱۳۹۸ زنان توانستند ۴۹۵ شرکت تعاونی راه اندازی کنند و از محل ایجاد این تعاونی ها ۷۵۸۰ نفر مشغول کار شدند.

در طول یک دهه گذشته تعاونی‌های بسیاری تحت عنوان تعاونی زنان در کشور تاسیس و با اقبال خوبی همراه شدند. این تعاونی‌ها در گرایش‌های‌ مختلفی اعم از تولیدی، توزیعی و خدماتی فعالیت کرده و عمده تولیدات آن‌ها در حوزه‌های خدمات، صنایع غذایی، صنایع ‌دستی، گلیم و فرش دستباف و کشاورزی است.

 امروز سازمان‌های‌ بین‌المللی، تشکیل تعاونی‌های زنان را به‌عنوان یکی از راهبردهای اساسی کاهش نابرابری‌های جنسی و افزایش مشارکت در کلیه امور اقتصادی و اجتماعی به دولت‌ها توصیه می‌کنند.

به گفته کارشناسان، زنان ۵۰ درصد جمعیت و یک سوم تعاونی‌های کشور را به خود اختصاص داده‌اند و با توجه به نقش موثر آنها در توسعه اقتصاد و تولید ناخالص داخلی لازم است از ظرفیت‌های بالقوه آن‌ها به نحو شایسته استفاده کرد.

در همین راستا تهمینه دانیالی ـ مشاور امور زنان اتاق تعاون ایران ـ در گفت وگو با ایسنا، ۱۱ درصد تعاونی‌های کشور را تعاونی‌های زنان ذکر کرده و می گوید: تعاونی‌های زنان، مشاغل خانگی و صنایع دستی در دوران کرونا آسیب کمتری دیدند و اگر بتوان آنها را حمایت کرد و تسهیلات با نرخ سود تک رقمی و دوره تنفس به آنها تخصیص داد، حضور قوی‌تر و موفق‌تری خواهند داشت.

به گفته وی تشکیل تعاونی‌های زنان بستر مناسبی برای مشارکت زنان در عرصه فعالیت‌های اقتصادی فراهم می کند و با توانمندسازی بانوان می توان به توسعه پایدار و اشتغالزایی دست یافت.

دانیالی می گوید: سیاست اتاق تعاون ایران حمایت از تعاونی‌های زنان با محوریت خانواده است و در این راستا حمایت و هدایت زنان سرپرست خانوار به سمت مشاغل و کسب وکارهای خانگی را در دستور کار قرار داده است.

مشاور امور زنان اتاق تعاون، حمایت از زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار در قالب ساماندهی تعاونی‌ها را مورد تاکید قرار داده و می افزاید: مهمترین مزیت راه‌اندازی شرکتهای تعاونی بانوان تجمیع سرمایه‌های خرد و کوچک و ایجاد اشتغال است و با گسترش این تعاونی ها، درآمد و افزایش توان اقتصادی زنان را شاهد خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد که ۱۱ درصد این تعاونی ها و معادل ۱۰ هزار تعاونی را تعاونی های زنان تشکیل می دهند. زنان علاوه بر تولید و اشتغال خانگی، در عرصه صادرات به ویژه صادرات غیرنفتی قابلیت‌های بسیاری دارند و در صورت ساماندهی، بازارسازی و حمایت مالی در ارزآوری و اشتغالزایی  کشور نقش اثرگذاری خواهند داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha