• دوشنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99063123900
  • خبرنگار : 71415

تاکید رهبران سابق جهان برای تصویب پیمان ممنوعیت تسلیحات اتمی

تاکید رهبران سابق جهان برای تصویب پیمان ممنوعیت تسلیحات اتمی

گروهی از رهبران سابق جهان در نامه‌ای سرگشاده از دولت‌های متبوعشان خواستند یک معاهده مربوط به تسلیحات هسته‌ای که سه سال پیش طی مذاکراتی در سازمان ملل مطرح شد موسوم به معاهده ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای را تصویب کنند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این معاهده هنوز حد نصاب ۵۰ مورد تصویب برای اجرایی شدن را به دست نیاورده و تنها شش مورد تصویب دیگر احتیاج دارد.

پنجاه و شش تن از نخست‌وزیران، روسای جمهوری و وزرای خارجه و دفاع سابق از ۲۰ کشور ائتلاف ناتو به همراه ژاپن و کره‌جنوبی روز یکشنبه نامه سرگشاده‌ای را منتشر کرده و از رهبران فعلی کشورهایشان خواستند به معاهده ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای که در سال ۲۰۱۷ مورد مذاکره قرار گرفته و هم‌اکنون تنها باید از سوی شش کشور تصویب شود تا به حد نصاب ۵۰ تای لازم برای اجرایی شدن برسد، بپیوندند.

در این نامه که درست در روز گرامیداشت هفتاد و پنجمین سالگرد تولد سازمان ملل در محل مجمع عمومی سالانه این سازمان انتشار پیدا کرد، تاکید شد که در سال‌های اخیر خطرات استفاده از تسلیحات هسته‌ای "چه به شکل تصافی، و چه از روی اشتباه محاسباتی و یا برنامه" تشدید شده است.

نویسندگان این نامه با اشاره به بحران همه‌گیری کروناویروس در جهان که به گفته مقام‌های سازمان ملل بزرگترین چالش تاریخ این سازمان است، عنوان کردند: ما نباید با خواب‌زدگی به سمت ورود به یک بحران در ابعاد حتی بزرگتر از بحرانی که در سال جاری میلادی تجربه کرده‌ایم، برویم.

از جمله امضاکنندگان این نامه عبارتند از نخست وزیران سابق کانادا، ژاپن، ایتالیا و لهستان؛ روسای جمهوری سابق آلبانی، لهستان و اسلوونی و بیش از ۲۴ تن از وزرای خارجه سابق و بیش از ۱۲ تن از وزرای دفاع سابق. همچنان از امضاکنندگان سرشناس این نامه عبارتند از دو دبیر کل اسبق ناتو یعنی خاویر سولانا و ویلی کلائس و همچنین بان کی مون، دبیر کل سابق سازمان ملل.

این نامه یکی از چشمگیرترین اعلامیه‌ها در حمایت از این معاهده از زمان تکمیل فرآیند تهیه آن در بیش از سه سال قبل و ارائه آن برای امضا و تصویب به کشورهای عضو سازمان ملل است.

در متن این نامه با اشاره به حمله اتمی آمریکا در خاتمه جنگ جهانی دوم به ژاپن آمده است: همه رهبران مسئول باید اکنون به گونه‌ای عمل کنند تا اطمینان حاصل شود وحشت‌های سال ۱۹۴۵ هرگز دوباره تکرار نشود... دیر یا زود ما شانسمان را از دست می‌دهیم مگر آنکه وارد عمل شویم. معاهده ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای بنیان یک جهان امن‌تر آزاد از این تهدید نهایی را فراهم می‌کند.

انتشار این نامه با هماهنگی کمپین بین‌المللی نابودسازی تسلیحات هسته‌ای، گروهی مستقر در ژنو که سال ۲۰۱۷ به خاطر نقش‌آفرینی در مذاکرات مربوط به این معاهده جایزه صلح نوبل را گرفت، انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha