• شنبه / ۵ مهر ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99070503296
  • خبرنگار : 71415

استفاده ارتش آمریکا از موشک حامل تیغ‌های پران برای ترور در سوریه

استفاده ارتش آمریکا از موشک حامل تیغ‌های پران برای ترور در سوریه
تصویر تزئینی است

ارتش آمریکا هر چه بیشتر در سوریه در حال استفاده از یک موشک پهپادی غیرانفجاری محرمانه و بیرحمانه است که برای کشتن اهدافش از تیغهای پران استفاده می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از گاردین، این موشک تحت عنوان "بمب نینجا" از ۱۰۰ پوند مواد متراکم و شش تیغ منضم به آن استفاده می‌کند و برای ترورهای هدفمند به کار گرفته شده است.

آن طور که توصیف شده این موشک با احتمال کمتری منجر به قتل غیرنظامیان می‌شود و به کارگیری از این به اصطلاح بمب نینجا نخستین بار سال گذشته میلادی فاش شد. به گزارش گاردین، از این بمب چند باری در سال گذشته برای کشتن شبه نظامیان در سوریه از جمله شبه نظامیان مرتبط با القاعده استفاده شده و جدیدترین مورد استفاده از آن اوایل ماه جاری میلادی بوده است.

نام رسمی این موشک، هلفایر از مدل AGM-۱۱۴R۹X یا به طور خلاصه R۹X بوده و گاهی نیز از آن با نام "Flying Ginsu" یاد می‌شود و از سوی فرماندهی عملیاتهای ویژه مشترک آمریکا هر چه بیشتر برای ترورهای هدفمند استفاده شده است. گمان برده می‌شود از این موشک نخستین بار در سال ۲۰۱۷ برای کشتن ابوخیر المصری، رهبر شماره دو سابق القاعده در استان ادلب سوریه استفاده شده است. اما سال گذشته میلادی وقتی وال استریت ژورنال در مقاله‌ای وجود آن را فاش ساخت هر چه بیشتر توجهات را به خود جلب کرد.

این سلاح از ترکیب نیروی ۱۰۰ پوند مواد متراکم حین پرواز در سرعت بالا و شش تیغ ضمیمه شده به آن که قبل از چند تکه کردن قربانیان به کار گرفته می‌شوند، استفاده می‌کند.

در ژوئن امسال ویدیویی از سوی دیده‌بان حقوق بشر سوریه منتشر شد که باقی‌مانده‌های یکی از موشکهای مورد استفاده برای حمله به یک خودرو در ادلب سوریه که منجر به کشته شده شدن دو عضو اردنی و یمنی گروه حراس‌الدین وابسته به القاعده شد را نشان می‌داد.

گمان برده می‌شود این سلاح در دولت باراک اوباما در زمان بالا گرفتن انتقادها از تعداد بالای تلفات غیرنظامیان در ترورهای هدفمند پهپادی آمریکا تولید شده است. به نوشته نیویورک تایمز جدیدترین مورد استفاده از این سلاح در ۱۴ سپتامبر برای کشتن یک شبه نظامی تونسی به نام سیاف التونسی استفاده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha