• چهارشنبه / ۹ مهر ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 99070906686
  • خبرنگار : 71234

رضایی: فاز ۱۴ پارس جنوبی رکورددار تأخیر در اجرای یک فاز گازی در ایران است

رضایی: فاز ۱۴ پارس جنوبی رکورددار تأخیر در اجرای یک فاز گازی در ایران است

نماینده دشتستان گفت که ارائه پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی با تأخیر مواجه شده که این به دلیل تصمیم نادرست مدیریتی بوده و خساراتی را به کشور تحمیل کرده است.

به گزارش ایسنا، ابراهیم رضایی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس در توضیح سوالش از وزیر نفت درباره علت عدم بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: هدف از طرح سوال، تأمین منافع ملی و روشن شدن وضعیت و تلاش برای تحقق سند اقتصاد مقاومتی،‌ دفاع از توان و توانمندی جوانان متخصص و کارکنان شریف شرکت نفت است.

وی درباره اهمیت پارس جنوبی گفت:‌ پارس جنوبی یکی از ارزشمندترین نقاط کشور است که بزرگترین میدان گازی مشترک با قطر را شامل می‌شود. ۵۰ درصد ظرفیت منابع گازی و ۸۰ درصد تأمین گاز کشور و همچنین ۹۰ درصد صادرات از پارس جنوبی انجام می‌شود. ارزش اقتصادی آن حداقل ۶۰ درصد GTP تولید ناخالص ملی است.

این عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر، فاز ۱۴ پارس جنوبی را ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی از نظر سازنده و تأمین کالا دانست و یادآور شد: قرارداد اجرای این پروژه به خرداد سال ۸۹ برمی‌گردد یعنی همان زمانی که قطعنامه ۱۹۲۹ در شورای امنیت تصویب شد. این پروژه، پروژه ملی با ارزشی است که معادل دو فاز پالایشگاهی را شامل می‌شود. قرار بود با افتتاح آن ۵۶ میلیون مترمکعب گاز در میعانات گازی به ظرفیت کشور اضافه شود. از سال ۸۹ تا ۹۲، ۵۰ درصد پروژه پیشرفت داشت. با این شیب باید در سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسید اما تا این لحظه تکمیل و افتتاح نهایی نشده است.

وی افزود: آقای زنگنه در آغاز فعالیت‌شان در وزارت نفت این پروژه را از اولویت خارج کرد. فاز ۱۴ پارس جنوبی رکورددار تأخیر در اجرای یک فاز گازی در ایران است که دلیل آن هم تصمیم نادرست مدیریتی بر خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، انرژی، علم و فناوری و برنامه ششم است.

رضایی در باب اهمیت تکمیل فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: به گفته آقای زنگنه هر سال تأخیر در اجرای هر فاز پارس جنوبی ۵ میلیارد دلار خسارت و عدم‌النفع برای کشور به همراه دارد. البته بخش دریایی پروژه در سال ۹۷ اولین سکوی آن نصب شد. با این اوصاف حداقل دو سال تأخیر در اجرای پروژه دیده می‌شود و این به معنای خسارت ۱۰ میلیارد دلاری به کشور که آن هم ناشی از تصمیم اشتباه مدیریتی است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: با توجه به اینکه پروژه طبق روال به اتمام نرسیده طرف مقابل یعنی قطر به اندازه ۱۰ میلیارد دلار اضافه‌تر از میدان استفاده کرده است. ۱۰ میلیارد دلار به پول امروز ۲۹۰ هزار میلیارد تومان است که با آن می‌توانستیم کارهای زیادی انجام دهیم. سوال این است که چرا پروژه به نتیجه نرسیده که در صورت تکمیل آن پول وارد خزانه می‌شد و بخشی از مشکلات را حل می‌کرد. ما دنبال حل ریشه‌ای مشکلات هستیم.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی بعد از صحبت‌های وزیر نفت با قدردانی از زحمات کارکنان وزارت و شرکت نفت اظهار کرد: بعد از آنکه در رسانه‌ها موضوع سوالم مطرح شد تعداد زیادی از کارکنان زحمت‌کش صنعت نفت در سراسر ایران در پیام‌هایی مشکلات‌شان را اعلام کرده و درخواست رسیدگی به مطالباتشان داشتند. گلایه‌ها و نارضایتی‌ها زیاد است نباید اجازه دهیم انباشته شود. این نارضایتی در پارس جنوبی و در بین مردم استان بوشهر درباره بی‌مسولیتی‌های شرکت و وزارت نفت هم دیده می‌شود.

رضایی با اشاره به بازدید میدانی‌اش از پروژه پارس جنوبی به صحبت‌های وزیر نفت اشاره و اظهار کرد: آقای زنگنه ضعف پیمانکار را عامل تخریب در اجرای پروژه عنوان کرد حال این‌که ایشان از دولت بوده و سابقه فعالیت داشته است. وزیر نفت مدیرعامل پروژه و دارای وظیفه خطیر هدایت پروژه را داشته پس این سلب مسئولیت از خودتان است که موضوع را به گردن دیگری بیندازید.

وی با اشاره به پیشرفت ۵۰ درصدی فاز ۱۴ پارس جنوبی تا سال ۱۳۹۲ گفت: وزیر نفت به مشکلات مالی در تکمیل این پروژه اشاره کرده است حال این‌که طبق آمارهای بین‌المللی و وزارت نفت تراز نفت خام در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۹۶ مثبت بوده و درآمد کشور در سال ۱۳۹۲ بیش از امروز بود و بالای یک میلیون بشکه نفت خام صادر می‌شد. کما این‌که طراح پروژه در کمیسیون انرژی اعلام کرد که پروژه پیشرفت مالی داشته است.

این عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر با اشاره به صحبت‌های زنگنه در تیرماه سال ۱۳۹۲ درباره وزارت نفت اظهار کرد: آن زمان آقای زنگنه می‌گفت که باید حرفه‌ای‌ها در وزارت نفت سرکار آیند و گروهبانان به کار خود مشغول شوند حال که شما سرکار آمدید چه کردید آن زمان با سخت‌ترین تحریم‌ها ۵۰ درصد پروژه پیشرفت کرد یعنی در دورانی که علاوه بر سایه تحریم آمریکا فشار شورای امنیت و اتحادیه بی‌خاصیت اروپا هم وجود داشت. شما که می‌گفتید می‌خواهید چرخ زندگی مردم را بچرخانید اما این تصمیم اشتباه باعث شد که هزینه آن به چشم مردم رود.

رضایی ادامه داد: تاخیر در اجرای فاز ۱۴ پروژه پارس جنوبی تنها یک استثنا نیست که این موارد در پروژه‌های دیگر همچون کیش، آزادگان، قراردادهای خارجی، کارت سوخت دیده شد. اینها به دلیل گفتمان و تفکر غلطی است که ملت هزینه غرب‌گرایی این گفتمان را می‌پردازند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این تفکر به جای آنکه با اتکاء به توان داخلی هواپیما بسازد با هواپیمای خارجی عکس یادگاری می‌گیرد و همین روند در خودروسازی دیده می‌شود که امروز مردم با پرایدی با قیمت بیشتر از ۱۰۰ میلیون مواجه هستند، تفکری که در سیاست خارجی وجود داشت و برجام را شکل داد و به دنبال آن دلار ۳۰ هزار تومانی با خالی شدن سفره مردم بود. اگر امروز زندگی مردم سخت می‌گذرد و شاهد بی‌ثباتی بازار، به هم ریختگی بورس و یا اجرا نشدن پروژه‌هایی همچون فاز ۱۴ پارس جنوبی هستند، به این دلیل است که این تفکر سال‌ها با جعل دوقطبی معیشت و پیشرفت جا انداخته مبنی بر این‌که اگر می‌خواهید گرسنگی نکشید دست از پیشرفت بردارید.

وی ادامه داد: این تفکر معتقد است برای داشتن رفاه صنعت نفت را به خارجی‌ها داده و به دنبال پیشرفت نباشیم. دیروز سردار سلامی در مجلس شورای اسلامی گفت که داستان سازش، فریب سیاسی است و راه مقاومت از درون دشمن عبور نمی‌کند و ما چاره‌ای جز ایستادگی نداریم. مقام معظم رهبری فرمودند کلید حل مشکلات در نیویورک و ژنو نیست. تداوم کلام نورانی ایشان آن است که کلید حل مشکلات ما در صنعت نفت در توتال و شل نیست بلکه در داخل کشور و تکیه بر توانمندی‌های داخلی و نیروی جوان است.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت که تقاضای رسیدگی حقوقی و قضایی درباره علت تکمیل نشدن فاز ۱۴ پارس جنوبی را دارد چون مصداق ترک فعل بوده و حتی باید درباره آن تحقیق و تفحص صورت گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha