• پنجشنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۹ / ۱۵:۴۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99071007802
  • خبرنگار : 71145

لبنان مذاکرات درباره ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی را آغاز می‌کند

لبنان مذاکرات درباره ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی را آغاز می‌کند

نبیه بری امروز،‌ پنج‌شنبه اعلام کرد، توافق شد موضوع ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی را ارتش تحت نظارت میشل عون و دولت هدایت کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه المیادین، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان تاکید کرد، سفر مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به لبنان در سال ۲۰۱۹ پرونده مرزهای جنوبی را روی میز آورد.

رئیس پارلمان لبنان گفت: آمریکا دریافته که دو دولت اسرائیل و لبنان آماده ترسیم مرزها با استناد به تجربه مثبت سازوکار سه جانبه موجود در تفاهم‌نامه آوریل ۱۹۹۶ هستند.

وی خاطرنشان کرد: مذاکرات مداومی در مقر سازمان ملل در ناقوره تحت نظارت این سازمان و هماهنگ‌کننده امور لبنان برگزار می‌شود.

بری گفت: دو طرف از آمریکا خواستند به عنوان میانجی‌ و تسهیل کننده ترسیم مرزها وارد عمل شود و آمریکا هم گفته آماده آن است.

رئیس پارلمان لبنان تاکید کرد: زمانی که بر سر ترسیم مرزهای دریایی توافق صورت بگیرد در این خصوص توافقی بین لبنان، اسرائیل و نیروهای سازمان ملل موسوم به یونیفل امضا خواهد شد. آمریکا قصد دارد با طرفین برای کمک به ایجاد فضایی مثبت جهت اداره مذاکرات پیرامون مرزها همکاری کند.

او خاطرنشان کرد: اگر ترسیم مرزها موفقیت‌آمیز باشد و ارتش در این موضوع توفیق یابد لبنان در این زمینه بسیار موفق خواهد شد به خصوص در اکتشافات گازی بلوک ۹.

بری درباره تحریم‌ها نیز گفت: امروز لبنان با ارتش،‌ ملت و مقاومتش است و کسی نمی‌تواند آن را تهدید کند و ما حق خود را می‌گیریم و بیش از حق‌مان را نمی‌خواهیم.

رئیس پارلمان لبنان با بیان این‌که لبنان عمر ۶۰۰۰ ساله دارد و همچنان در مرحله تاسیس و شکل‌گیری است، گفت: علی حسن خلیل عضو جنبش امل بعد از تحریم‌هایی که علیه او اعمال شد به من نزدیک‌تر شده است.

او افزود: من از امانوئل ماکرون خواستم بر شرکت توتال فشار بیاورد تا حفاری دریایی و اکتشاف گاز را به تعویق نیندازد.

واکنش‌ها

یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی تاکید کرد: اسرائیل و لبنان مذاکرات بر سر مرزهای دریایی را با میانجی‌گری آمریکا آغاز می‌کنند تا به نزاع مرزی طولانی‌ مدت دو طرف پایان دهند.

او احتمال داد که مذاکرات بعد از تعطیلات عید یهودی که نهم اکتبر خاتمه می‌یابد، آغاز شود.

یونیفل از اعلام توافق چارچوب بندی شده برای آغاز مذاکرات بین رژیم صهیونیستی و لبنان حول ترسیم مرزهای دریایی دو طرف استقبال کرد.

در بیانیه یونیفل آمده است: آماده‌ایم به طرف‌ها برای تسهیل تلاش‌ها جهت حل این موضوع کمک کنیم و در چارچوب قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت از هر توافقی بین دو طرف حمایت می‌کنیم تا طرفین را به پایبندی به احترام به خط آبی و روند ترسیم مرزهای دریایی گسترده‌تر ترغیب و مطمئن کند.

همچنین مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای تاکید کرد: آمریکا از تصمیم دو دولت اسرائیل و لبنان برای آغاز مذاکرات حول مرزهای دریایی استقبال می‌کند.

وی اشاره کرد: این توافق تاریخی بین دو طرف با میانجی‌گری آمریکا نتیجه سه سال مشارکت دیپلماتیک از سوی دیوید ساترفیلد، سفیر و دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه است.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد، این توافق دو طرف را در خصوص چارچوب اقدام مشترک برای بررسی‌های دریایی جهت آغاز رایزنی‌ها مطمئن می‌کند و منجر به افزایش ثبات، امنیت و شکوفایی برای شهروندان اسرائیلی و لبنانی‌ می‌شود. او تاکید کرد، اعلام گام امروز اقدامی رو به جلو در خدمت به منافع لبنان،‌ اسرائیل، آمریکا و منطقه است.

او خاطرنشان کرد: دو طرف از آمریکا خواستند به عنوان میانجی و تسهیل کننده در این رایزنی‌ها وارد عمل شود. آمریکا به آغاز رایزنی‌ها در آینده نزدیک امید دارد. این رایزنی‌ها در ناقوره زیر نظر سازمان ملل شروع می‌شود و آمریکا به سمت مذاکرات جداگانه در سطح کارشناسان برای تعیین مشکلات مربوط به خط آبی گام برمی‌دارد که گام مثبت دیگری برای تحقق ثبات منطقه‌ای است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha