• شنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99071913858
  • خبرنگار : 71496

پارلمان اتیوپی طرحی را درباره سد النهضه بررسی می‌کند

پارلمان اتیوپی طرحی را درباره سد النهضه بررسی می‌کند

پارلمان اتیوپی پیشنویس طرح پیشنهادی رئیس کمیسیون امور آفریقای این پارلمان در مورد سد النهضه را بررسی می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، در طرح پیشنهادی کارین باس، رئیس کمیسیون امور آفریقای پارلمان اتیوپی، از دولت خواسته شده موضعگیری عادلانه‌ای را در مذاکرات سد النهضه در پیش بگیرد به شکلی که حقوق هر سه طرف اتیوپی، سودان و مصر حفظ شود.

به نوشته روزنامه "بلک استار"، باس در طرح خود ضمن اشاره به شرایطی که آمریکا را بر آن داشته کمک‌های خارجی به آدیس آبابا را کاهش دهد و تاثیر منفی که این مساله بر جامعه اتیوپی دارد، نسبت به این شرایط که با مذاکرات میان سه طرف همراه شده، ابراز نگرانی کرد.

این روزنامه در ادامه نوشت، پیشنویس این طرح از اتحادیه آفریقا خواهد خواست به ایفای نقش سازنده خود در مذاکرات جهت رسیدن به توافقی که ضامن حفظ منافع تمامی طرف‌ها باشد، ادامه دهد.

دولت اتیوپی ۲۱ ژوئیه گذشته از آغاز آب‌گیری اولیه سد النهضه خبر داد و در ادامه اعلام کرد که این اقدام با توجه به بارندگی‌های شدید در ارتفاعات اتیوپی انجام شد و این مساله به آب‌گیری غیر عمدی سد کمک کرد اما آب‌گیری اولیه سد بدون دستیابی به توافقی با مصر و سودان مخالفت این دو کشور را به دنبال داشت.

با وجود اینکه سه کشور اتیوپی، مصر و سودان مارس ۲۰۱۵ بیانیه اصول سد النهضه را امضا کردند و در آن بیانیه گفتگو و مذاکره راه توافق درباره هرگونه تصمیم‌گیری در مورد النهضه تعیین شد، اما مذاکرات میان آنها از آن زمان به توافقی منجر نشده است.

سد النهضة که توسط اتیوپی بر روی رود نیل در خاک این کشور ساخته شده، در صورت آبگیری کامل، ورودی آب به مصر را به میزان دستکم ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و با توجه به اینکه این رودخانه شریان حیاتی و کشاورزی مصر است، خسارت‌های جبران ناپذیری را متوجه مصر خواهد کرد. در مقابل اتیوپی هم استفاده از این سد برای تامین برق مورد نیاز خود را ضروری می‌داند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha