• چهارشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99073022166
  • خبرنگار : 71457

آغاز دومین روز مذاکرات هیات های نظامی جریان های درگیر لیبی در ژنو

آغاز دومین روز مذاکرات هیات های نظامی جریان های درگیر لیبی در ژنو

دومین روز از مذاکرات کمیته نظامی مشترک لیبی 5+5 میان دو هیات دولت وفاق ملی و فرماندهان ارتش ملی لیبی آغاز شد. سازمان ملل نیز که بر این مذاکرات نظارت دارد، با اضافه کردن بندی جدیدی به مذاکرات که همان تشکیل مجدد گارد تاسیسات نفتی است، موافقت کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از الجزیره، یک منبع نظامی از هیات دولت وفاق ملی لیبی تصریح کرد، هیات سازمان ملل که بر مذاکرات نظارت دارد، با پیشنهاد دولت وفاق ملی لیبی مبنی بر افزودن بندی درخصوص تشکیل مجدد گارد تاسیسات نفتی و دو بند دیگر مبنی بر آتش بس دائم و تعیین دو منطقه سرت و الجفره به عنوان دو منطقه حائل و عاری از سلاح موافقت کرد.

گارد تاسیسات نفتی وابسته به وزارت دفاع لیبی است که ماموریت آن حفاظت و تامین امنیت اماکن و مراکز وابسته به بخش نفتی همچون میدان‌های نفتی، چاه‌ها، نیروگاه‌ها، پمپاژخانه، بخش ارتباطات، بنادر، تاسیسات، انبارها و غیره است.

این منبع نظامی عنوان داشت که مذاکرات همچنان با هیات نماینده ارتش ملی لیبی تحت نظارت سازمان ملل ادامه دارد. قرار است که این مذاکرات تا روز شنبه ادامه یابد.

مذاکرات در مراکش

از سوی دیگر، دیپلمات های مراکش اعلام کردند، رئیس شورای عالی دولت وفاق ملی لیبی عصر امروز(چهارشنبه) مذاکراتی در رباط با مسوولان مراکشی و در صدر آنها وزیر خارجه این کشور خواهد داشت.

به گفته این دیپلمات‌ها، خالد المشری، رئیس این شورا در سفر خود به مراکش تحولات پرونده لیبی، اقدامات اخیر بین المللی درباره این پرونده و نیز روند تصویب تفاهماتی که درباره استانداردهای تصدی هفت پست حاکمیتی مندرج در بند ۱۵ توافقنامه سیاسی در دور دوم گفتگوی لیبی در شهر بوزنیقه حاصل شد، مورد بررسی قرار خواهد داد.

منابع دیپلماتیک در لیبی هم گفتند، عقیله صالح، رئیس پارلمان طبرق در شرق لیبی هفته آینده به مراکش می رود. رباط از ماهها پیش روی دیدار صالح و المشری جهت پیشبرد روند حل بحران لیبی حساب کرده اند.

المشری دو هفته پس از برگزاری موفقیت آمیز دور دوم جلسات گفتگوی لیبی با هدف دستیابی به نقطه نظر مشترک درباره معیارهای تصدی هفت پست حاکمیتی به مراکش می رود.

حمایت مراکش از گفتگوی لیبی -لیبی به عنوان روندی معقول برای دستیابی به راه حلی نهایی برای بحران این کشور، موجب شده یک نقشه راهی درباره کیفیت تقسیم قدرت و تعیین معیارهای تصدی پست های حاکمیتی با پایان دادن به دودستگی نهادی به دست آید.

دو هیات گفتگوی لیبی در شهر بوزنیقه مراکش اعلام کردند که در دور دوم این گفتگو به توافق‌های جامعی درباره ملاک‌های انتخاب پست‌های حاکمیتی برای نهادهای اصلی تعیین شده در ماده ۱۵ توافق سیاسی سال ۲۰۱۵ صخیرات دست یافتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha