• سه‌شنبه / ۶ آبان ۱۳۹۹ / ۱۸:۴۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99080603753
  • خبرنگار : 71145

رئیس‌جمهوری لبنان و حریری درباره تعداد وزیران و توزیع پست‌ها دیدار کردند

رئیس‌جمهوری لبنان و حریری درباره تعداد وزیران و توزیع پست‌ها دیدار کردند

رئیس‌جمهوری لبنان امروز، سه‌شنبه با سعد حریری دیدار و با او وضعیت تشکیل دولت را بررسی کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان در دیدار با سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان وضعیت تشکیل دولت را بررسی کرد. حریری جوی از تفاهم و پیشرفت‌های حاصل شده تا به الان در خصوص تشکیل دولت را با عون بررسی کرد.

شبکه "LBCI" در پی این دیدار گزارش داد، تاکنون مشخص نشده روی چه تعداد از وزیران کابینه توافق شده است. گفته می‌شود میشل عون خواهان ۲۰ وزیر است و در حالی‌که حریری قبول کرده وزیران را از ۱۴ تن به ۱۸ تن افزایش دهد.

روزنامه القدس العربی نیز نوشت، رایزنی‌ها برای تشکیل دولت در مسیر بیت الوسط (اقامتگاه حریری) به کاخ بعبدا ادامه دارد. دیدار امروز به دور از چشم رسانه‌ها انجام گرفت. هدف از این دیدار توافق روی پیش‌نویس تشکیل دولت و تعداد وزیران و توزیع پست‌ها بود. موضوع چرخشی کردن پست‌ها بار دیگر با مخالفت حزب‌الله لبنان روبه‌رو شده است. این حزب نپذیرفته که وزارت بهداشت را به حزب سوسیال پیشرو وابسته به جنبلاط واگذار کند در این صورت برای حزب سوسیال پیشرو راهی نمانده تا خواستار وزارت آموزش یا اشتغال شود که جریان المرده در دو دولت متوالی قبلی در دست داشت همانطور که حزب‌الله لبنان در دو دولت قبلی وزارت بهداشت را در اختیار داشت.

به این ترتیب وزارت دارایی که نبیه بری، رئیس پارلمان و رئیس جنبش امل بر آن اصرار دارد تنها استثنا در روند چرخشی کردن پست‌ها نیست چراکه  رئیس‌جمهوری و جریان آزاد ملی را به پایبندی به پست وزارت انرژی واداشته که به منظور توقف هدر رفت مالی و تامین انرژی برق منتظر اصلاحات زیاد است. براساس اخبار منتشر شده، احتمال واگذاری این پست به فردی نزدیک به حریری و جبران باسیل مطرح و اسم کریستین قمیر برای این پست منتشر شده است.

شبکه OTV وابسته به جریان جریان آزاد ملی، پست وزارت انرژی همچنان مورد چانه زنی است و مشخص نیست به چه کسی سپرده خواهد شد. اگر پست‌های دیگر چرخشی شوند مشکلی نیز در چرخشی کردن پست وزارت انرژی پیش نمی‌آید.

حریری نیز انعطافی درباره انصراف از وزارت کشور نشان داده در حالی‌ که این پست از قبل از انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ در دست جریان المستقبل است به طوریکه این پست در دست نهاد مشنوق و ریا الحسن قبل از تحویل این پست توسط محمد فهمی در دولت حسان دیاب بود. همچنین درباره تبادل وزارت کشور با وزارت خارجه مشورت شده است، وزارت خارجه از سهمیه رئیس‌جمهوری و جریان آزاد ملی است به طوری‌که وزارت کشور سهم رئیس‌جمهوری و خارجه از سهمیه حریری است که احتمالا مصطفی ادیب را برای آن نامزد کند.

سرنوشت وزارت ارتباطات نیز مشخص نیست که آیا به جریان المستقبل واگذار خواهد شد یا به جای وزارت اشتغال و در بزرگداشت وزیر سلیمان فرنجیه به جریان المرده واگذار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha