• شنبه / ۱۷ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99081710573
  • خبرنگار : 71129

تاکید سازمان ملل بر آتش‌بس در میانمار پیش از انتخابات

تاکید سازمان ملل بر آتش‌بس در میانمار پیش از انتخابات

دبیرکل سازمان ملل خواستار آتش‌بس در میانمار پیش از برگزاری انتخابات روز یکشنبه در این کشور به منظور مقابله با گسترش بیشتر ویروس کرونا شده و نگرانی خود را از افزایش درگیری‌ها در استان راخین ابراز داشت چون صدها تن از مسلمانان روهینجایی نمی‌توانند به دلیل انکار شهروندیشان در این انتخابات شرکت کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ۲۳ مارس سال جاری میلادی خواستار آتش‌بس در سراسر مناطق درگیر جهان شده و استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل نیز گفته که گوترش روز جمعه این درخواست را مجدد مطرح کرد و هدف از این کار را تمرکز بر مقابله با گسترش بیش از حد ویروس کرونا و موارد ابتلا در میانمار دانست.

دوجاریک همچنین گفت، دبیرکل بر این باور است که برگزاری یک انتخابات با نظم، صلح‌آمیز و معتبر یک فرصت مهم برای کمک به پیشرفت و توسعه میانمار، اقدامات بشردوستانه، رعایت حقوق بشر و اصلاحات دموکراتیک شامل کنترل مدنی بر ارتش است. گوترش همچنین امیدوار است که این انتخابات به پیمودن راه برای بازگشت آوارگان در مسیری امن و با شرافت کمک کند.

دولت میانمار از به رسمیت شناختن روهینجایی‌ها به عنوان شهروند این کشور یا حتی یکی از گروه‌های قومی سر باز می‌زند و این جمعیت مسلمان، بی‌وطن هستند.

ارتش میانمار در اوت ۲۰۱۷ و در واکنش به حملات شبه‌نظامیان در راخین دست به عملیات بزرگ مقابله‌ای علیه روهینجایی‌ها زد که طی آن بیش از ۷۰۰ هزار تن از این مسلمانان مجبور شدند برای در امان ماندن و حفظ جان خود به بنگلادش فرار کنند. سال گذشته میلادی، هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل اعلام کرد، حدود ۶۰۰ هزار روهینجایی هنوز در شرایط نامناسب در استان راخین زندگی می‌کنند.

در انتخابات روز یکشنبه ۳۷ میلیون رای‌دهنده نام خود را برای رای دادن ثبت کرده‌اند، گرچه ناظران می‌گویند که رشد موارد ابتلا به کرونا بر میزان شرکت در انتخابات تاثیر می‌گذارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha