• یکشنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99081811459
  • خبرنگار : 71496

سازمان ملل: مقدمات برگزاری گفت‌وگوهای صلح لیبی در تونس به خوبی انجام شده‌ است

سازمان ملل: مقدمات برگزاری گفت‌وگوهای صلح لیبی در تونس به خوبی انجام شده‌ است

جانشین فرستاده سازمان ملل به لیبی با اشاره به اینکه مقدمات مربوط به گفتگوی تونس به شکل خوبی در دست انجام هستند، هدف اصلی انتخابات را حل بحران مشروعیت در لیبی دانست. از سوی دیگر جسد یکی از مسؤولان وزارت کشور لیبی در یک گور دسته جمعی در ترهونه شناسایی شد.

به گزارش ایسنا، استفانی ویلیامز، جانشین فرستاده سازمان ملل به لیبی در مصاحبه‌ای با شبکه ماهواره‌ای "لیبیا الاحرار" اظهار کرد: مقدمات مربوط به گفتگوی تونس که فردا (دوشنبه) آغاز خواهد شد، به شکل خوبی در دست انجام هستند و تمامی شرکت‌کنندگان در این گفتگو وارد تونس شده‌اند.

ویلیامز گفت: هدف اصلی انتخابات لیبی حل بحران مشروعیت است و ما تلاش می‌کنیم آن را مطابق با قانون اساسی اجرا کنیم.

تونس از فردا نهم نوامبر میزبان نشست مستقیم طرف‌های لیبیایی برای حل بحران این کشور و رسیدن به یک راه‌حل سیاسی است.

جانشین فرستاده سازمان ملل به لیبی افزود: لیبی در مقطع زمانی سرنوشت‌ساز و مهمی قرار دارد و شرکت‌کنندگان در گفتگوی تونس در برابر فرصت ویژه‌ای قرار دارند که سال‌هاست شاهد آن نبوده‌ایم.

او در ادامه این مصاحبه بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت: قصد داریم نشست‌های مجازی با شرکت‌کنندگان در گفتگوی تونس داشته باشیم.

ویلیامز در ادامه گفت: پیشنویس توافق آتش‌بس را برای سازمان ملل فرستادیم و هرگونه توافق سیاسی را که به آن برسیم، به این سازمان ارجاع خواهیم داد. لیبیایی‌ها باید بتوانند نشست داشته باشند و جهت امتیازدهی برای کشورشان آماده شوند.  

این مسؤول سازمان ملل افزود: ما مشتاقیم لیبیایی‌ها  از اتفاقاتی که داخل سالن‌های گفتگو رخ می‌دهند، آگاهی کامل داشته باشند، ما از قبل هیچ چیزی را آماده نکرده‌ایم و فقط لیبیایی‌ها را برای گفتگو و انجام مذاکرات جمع می‌کنیم.

ویلیامز درباره رویکرد خود نسبت به حل بحران لیبی نیز گفت: آشتی ملی باید عنوان مرحله آتی باشد و ما در این روند همراه با لیبیایی‌ها خواهیم بود، تلاش‌های خوبی برای آزادی افراد بازداشت‌شده انجام دادیم.

این مسؤول سازمان ملل در ادامه فاش کرد، خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش "ملی" لیبی با آنچه در مذاکرات کمیته نظامی مشترک توافق شد، موافقت کرده است.

سازمان ملل ۲۳ اکتبر گذشته اعلام کرد، دو طرف درگیر در لیبی در جریان مذاکرات کمیته نظامی مشترک (۵+۵) در شهر ژنو سوئیس به توافق برای برقراری آتش‌بس دست یافتند.

در همین حال فتحی باشاغا، وزیر کشور لیبی با انتشار توییتی از کشف جسد مبروک خلف، مدیر سابق دفتر اطلاعات و پیگری این وزارتخانه در یک گور دسته‌جمعی در شهر ترهونه واقع در جنوب طرابلس خبر داد.

باشاغا با اشاره به اینکه خلف به دست گروه جنایتکار "الکانی" (وابسته به شبه‌نظامیان حفتر که در شهر ترهونه مستقر هستند) ترور شده است، بر لزوم تعقیب قضایی داخلی و بین‌المللی این گروه تاکید کرد.

پیش از این نیز هیات کل جستجو و شناسایی مفقودان لیبی از کشف سه جسد از دو گور دسته جمعی در ترهونه خبر داده بود، به این ترتیب تعداد کل اجساد کشف شده از پنج گور دسته‌جمعی که اخیرا در ترهونه یافت شدند، به ۱۷ جسد رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha