• یکشنبه / ۹ آذر ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 99090906830
  • خبرنگار : 71610

سه گام اساسی برای عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل

سه گام اساسی برای عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل

هشت سال از عضویت فلسطین در سازمان ملل به عنوان "کشور ناظر" می‌گذرد اما هنوز تلاش‌های رهبری آن برای عضویت دائم در این سازمان بین‌المللی به نتیجه نرسیده است و به عقیده کارشناسان آنها باید چند گام اساسی دیگر برای تحقق این هدف بردارند.

به گزارش ایسنا، روزنامه القدس العربی در گزارشی درباره عضویت فلسطین در سازمان ملل نوشت، فلسطین در سال ۲۰۱۲ میلادی توانست با به دست آوردن اکثریت آرای اعضای مجمع عمومی سازمان ملل، جایگاه خود را از "موجودیت مستقل" به "دولت غیرعضو ناظر" در سازمان ملل ارتقا دهد.

مجمع عمومی سازمان ملل با برگزاری نشستی با ۱۳۸ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۴۱ رای ممتنع عضویت فلسطین در سازمان ملل را به عنوان "دولت ناظر غیر عضو" در این سازمان پذیرفت.

پذیرفته شدن فلسطین به عنوان «دولت غیرعضو ناظر»، به فلسطینیها این امکان را داد که رژیم صهیونیستی را به دلیل سیاست شهرک سازی و نقض قطعنامه ۲۳۳۴ به دیوان لاهه بکشانند.

از زمان پذیرش فلسطین به عنوان دولت ناظر غیر عضو در سازمان ملل تا کنون تلاش‌های مقامات و رهبری فلسطین برای به عضویت دائم این سازمان درآمدن متوقف نشده اما به نتیجه نیز نرسیده است.

ناظران و کارشناسان سیاسی معتقدند که فلسطین برای تحقق هدف مذکور نیازمند چند گام اساسی و تلاش زیاد است.

در همین حال، "هانی المصری"، کارشناس سیاسی فلسطینی در سخنانی در این باره گفت فلسطین برای اینکه به عضویت دائم سازمان ملل دربیاید باید سه گام اساسی بردارد؛ این سه گام شامل یک چشم‌انداز راهبردی، برنامه ملی و وحدت فلسطین است.

وی در این باره تصریح کرد که چشم‌انداز راهبردی و استراتژیک به معنای متقاعد کردن کشورهای جهان برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین از طریق ساختن نهادهای خود بر اساس دموکراسی است.

المصری گفت، برنامه ملی نیز باید مورد توافق تمامی گروه‌های فلسطینی باشد و یا توسط مجلس ملی فلسطین به عنوان نهاد قانون‌گذار سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) تصویب شود تا به دنبال آن برای تقویت مقاومت در اراضی فلسطین و مقابله با رژیم اشغالگر تلاش شود.

وی ادامه داد، بدون وحدت ملی نمی توان معادلات قدرت را تغییر داد و با تحقق وحدت می‌توان جهان را برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین به عنوان عضو دائم سازمان ملل متقاعد کرد.

المصری همچنین گفت که فلسطین می تواند به عضویت دائم سازمان ملل دربیاید اما تحقق این هدف مستلزم تلاش زیاد و روزافزون است.

این مقام فلسطینی همچنین تأکید کرد: اغلب کشورهای جهان و ازجمله کشورهای اروپایی حق فلسطین برای عضویت دائم در سازمان ملل را تأیید می‌کنند اما آنها می‌خواهند این عضویت را پس از مذاکرات دوجانیه میان فلسطینیها و اسرائیلی‌ها به رسمیت بشناسند؛ مذاکراتی که از آوریل ۲۰۱۴ تا بدین لحظه به دلیل کارشکنی‌ها دولت بنیامین نتانیاهو متوقف شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha