• جمعه / ۱۴ آذر ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99091410654
  • خبرنگار : 71129

/به‌روز رسانی شد/

وزارت خارجه روسیه: سرکوب خبرنگاران روس زبان در لتونی غیرقانونی است

وزارت خارجه روسیه: سرکوب خبرنگاران روس زبان در لتونی غیرقانونی است
وزارت خارجه روسیه

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، سرکوب خبرنگاران روس زبان در لتونی با بهانه نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا کاملا غیرقابل قبول است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه در این بیانیه آورده است: ما این اقدامات از سوی سرویس امنیت کشور لتونی را که سوم دسامبر علیه کارمندان دفتر اسپوتنیک در ریگا و خبرنگاران روس زبان اتفاق افتاد، نمونه بارز نقض اصول یک جامعه دموکراتیک یعنی آزادی بیان و آزادی رسانه می‌دانیم.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: یادآور می‌شویم که خبرنگاران بازداشت، بازجویی و مورد تجسس قرار گرفته و جرایم کیفری علیه آنها مطرح شده است.

در ادامه این بیانیه همچنین تاکید شده که "مطرح شدن نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این تیم اسپوتنیک در لتونی کاملا غیرقانونی و یک بهانه است. این محدودیت‌ها فقط ماهیت شخصی دارند و مربوط به دیمیتری کیسلوف، مدیرکل آژانس اطلاعات بین‌المللی "روسیا سودنیا" هستند و نمی‌توان به دیگران تعمیم‌شان داد که با این هولدینگ خبری همکاری دارند."

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود اعلام کرده که "این سرکوب یک اقدام تنبیهی با ماهیت روس‌هراسی دارد. مساله مذکور در شورای وزرای سازمان امنیت و همکاری اروپا مطرح می‌شود. ما امیدوارم که نماینده جدید این سازمان در امور آزادی رسانه به این مساله رسیدگی کند و به لتونی بگوید که چنین حملاتی علیه رسانه غیرقابل قبول است و این کشور باید به الزامات بین‌المللی برای تضمین آزادی بیان پایبند باشد."

مارگاریتا سیمونیان، سردبیر اسپوتنیک و راشاتودی نیز ابراز امیدواری کرد که روسیه این رفتار غیردوستانه لتونی را بی پاسخ نمی‌گذارد.

وی امروز (جمعه) در کانال تلگرانی خود نوشت: خبرنگارانی که با ما کار می‌کنند به دلیل همکاری با ما با جرایم کیفری روبرو شده‌اند. توافق عدم افشای اطلاعات داریم. ما هیچ ارتباطی با بعضی از آنها نداریم. امیدواریم که روسیه راهی را برای پاسخگویی به این رفتار بیابد.

خبرگزاری اسپوتنیک پیشتر گزارش کرده بود که کارمندان "بالتنیوز" و پرتال خبری اسپوتنیک لتونی به نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا متهم شده و مورد بازجویی و تجسس قرار گرفته‌اند. این اتهامات بر اساس ماده قانون ۸۴ قانون جرایم کیفری لتونی مطرح شده‌اند که نقض رژیم تحریم‌های اتحادیه اروپا هستند و مجازات آن، شامل جریمه نقدی و زندان است.

در همین حال با پیگیری‌های صورت گرفته، دو خبرنگار بعد از بازجویی آزاد شده‌اند. یکی از آنها "آندری یاکوولوف" است که در رسانه‌های اجتماعی مطلب منتشر می‌کرد و پلیس از وی به مدت هشت ساعت بازجویی کرد و تمامی وسایل الکترونیکی او را ضبط کرد.

این خبرنگار گفته که پیشتر از سوی پلیس هشدار دریافت کرده که یک پرونده کیفری علیه وی به اتهام نقض قانون تحریم‌های بین‌المللی و لتونی علیه رسانه‌های روسی مطرح شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha