• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۳:۴۱
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1403022316839
  • خبرنگار : 71658

بهبود جهانی سلامت روان با تمرکز بر پیشگیری و مراقبت

بهبود جهانی سلامت روان با تمرکز بر پیشگیری و مراقبت

تجربیات روزانه ما، تعامل‌هایی که داریم، چگونگی رویارویی‌مان با موضوعات روزمره و بسیاری از موارد دیگر بی‌تردید بر کیفیت سلامت روان‌ ما تاثیرگذارند.

به گزارش ایسنا، سلامت روان افراد در سراسر جهان طی سال‌های اخیر به دلیل عوامل مختلفی از جمله همه گیری کووید۱۹، افزایش تنش‌ها در برخی از کشورها و مناطق دنیا، افزایش پیامدهای تغییرات اقلیمی و ... تحت تاثیر قرار گرفته است.

چرا افراد مراقبت‌های بهداشت روانی مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنند؟

در این میان کارشناسان معتقدند که دسترسی به مراقبت‌های مرتبط با سلامت روان همه جا مشکل است و این موضوع به یک مشکل جهانی تبدیل شده است. در حالی که تفاوت‌های زیادی در تخصیص منابع برای خدمات مرتبط با سلامت روان بین کشورها وجود دارد اما چالش‌های مشابهی نیز وجود دارد: تنها تعداد کمی از مردم پس از تشخیص افسردگی، اضطراب یا اختلال مصرف مواد، مراقبت‌های حداقلی را دریافت می‌کنند و این موضوعی است که نیاز به اصلاح دارد.

علاوه بر تخصیص بودجه کم به خدمات مرتبط با سلامت روان در برخی از کشورها، بسیاری از خدمات موجود خدماتی نیستند که معمولاً افراد از دسترسی به آنها احساس راحتی کنند.

بسیاری افراد در جهان به علت مسائلی همچون نقض حقوق شهروندان و سوء استفاده بعضی افراد از این خدمات و همچنین خدمات بی کیفیت، از دریافت مراقبت‌های مرتبط با سلامت روان سرباز می‌زنند.

چگونه می‌توان به بهبود سلامت روان در سطح جهان پرداخت؟

این یک سوال پیچیده است زیرا عوامل بیولوژیکی، اجتماعی و محیطی وجود دارند که آسیب پذیری را در زمینه بهداشت روانی تشدید می‌کنند. می‌توانیم با احساس نیاز شروع کنیم: چگونه از بیماری‌های روانی پیشگیری کرده و آن را کاهش دهیم؟ و هنگامی که اختلالات روانی رخ می دهند، چگونه مراقبت می کنیم و ناتوانی را کاهش می دهیم؟ اینها سوالات کلیدی برای بهبود سلامت روان افراد در سطح جهانی هستند.

اکنون برای پیشگیری از اختلالات روانی چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، در سال ۲۰۲۲، کارشناسان یک متاآنالیز جهانی دقیق برای شناسایی عوامل خطر مهم برای اختلالات روانی انجام دادند که در صورت رسیدگی، می‌توانند بیماری‌های روانی را کاهش دهند. آنها دریافتند که ناملایمات دوران کودکی در صدر فهرست قرار دارند. اگر بتوانید ناملایمات دوران کودکی را کاهش دهید به طور بالقوه می توانید میزان شیوع اختلالات طیف اسکیزوفرنی را تا حدود ۳۸ درصد کاهش دهید.

این فقط یک مثال است، اما به این معنی است که ما واقعاً باید به دلایل ناملایمات دوران کودکی فکر کنیم. همچنین باید از خود بپرسیم چه کاری می توانیم انجام دهیم تا کودکان و جوانان را ایمن تر نگه داریم و از قرار گرفتن آنها در معرض مسائلی که احتمالاً بر سلامت جسمی و روانی آنها تأثیر می گذارد، بکاهیم.

اولویت اصلی چیست؟

اولویت اصلی هم اکنون پاسخ به بحران سلامت روان عمومی فعلی در سطح جهان و پیش‌بینی نیازهای سلامت روان در در دهه آینده است.

با این حال متخصصان توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از بحران‌های سلامت روان، پیشگیری بسیار مهم است. دسترسی راحت به خدمات، ایجاد فضاهای امن برای کودکان و نوجوانان و ... از جمله این موارد هستند.

به گزارش آناتولی، در همین رابطه یکی از مقامات ارشد سازمان جهانی بهداشت (WHO)، چالش های سلامت روان را به عنوان «همه گیری بعدی» در افق جهانی نامیده است.

«هانس کلوگه»، مدیر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا در این باره گفت: من مسائل مربوط به سلامت روان را همه گیری بعدی می نامم. ما باید با هم برای تقویت سلامت روان مردم تلاش کنیم.

کلوگه گفت که همه در جهان به ویژه جوانان، در طول همه‌گیری کووید۱۹ در محدودیت‌ها و قرنطینه‌ها بوده‌اند که این شرایط بر سلامت روان مردم تأثیر گذاشته است.

آنچه انسان امروزی بیش از هر اختلال یا بیماری مشخص روانی دیگری با آن دست به گریبان است شرایط یا شنیده‌های استرس‌زا هستند و بسیاری از ما حتی گاهی بیش از حد خود را در معرض این استرس‌ها قرار می‌دهیم مانند پیگیری و دنبال کردن بیش از اندازه اخبار و وقایع ناخوشایند غافل از اینکه در این مورد یا بسیاری از رفتارها و اقدامات روزمره دیگر، نیازمند مدیریت فردی هستیم به گونه‌ای که سلامت روان و زندگی روزمره خودمان را مختل نکنیم.

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت پیش‌تر خاطر نشان کرد تمامی افراد به گونه ای با بیماران مبتلا به اختلالات روان مواجه هستند. برخورداری از سلامت روان به مفهوم سلامت جسم است و تغییر سیاست و عملکرد در سلامت روان می تواند مزایای واقعی و اساسی برای افراد، جوامع و کشورها به همراه داشته باشد. سرمایه گذاری روی سلامت روان، سرمایه گذاری برای برخورداری از زندگی و آینده بهتر برای همه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha