• دوشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 99092418414
  • منبع : شهرداری تهران

تشکیل کمیته موزه های شهری

تشکیل کمیته موزه های شهری
عکس تزئینی است

در پی تفاهم شهرداری تهران و موسسه ایکوم ایران مقرر شد کمیته موزه های شهر تشکیل شود.

به گزارش ایسنا، غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در این مراسم تفاهم نامه همکاری، گفت: موزه ها حافظه شهر ما هستند و فرزندان ما با موزه هاست که می‌توانند با تاریخ و گذشته کشورشان آشنا شوند و از سوی دیگر موزه می‌تواند تعلق و دلبستگی به محیطی که در آن زندگی می‌کنیم را ایجاد کند.

وی گفت: موزه ها شناسنامه های شهر هستند و می‌توانند علاقه مردم و شهروندان به شهرشان را تقویت کنند و تهران هم نیاز به شناسنامه هایی دارد که در آن هویت شهر و گذشته‌اش به مردم یادآوری شود و این باعث می شود که رضایت مردم از زندگی در شهر افزایش یابد

محمدی در ادامه افزود: جلسه امروز و صحبت هایی که رد و بدل شد نشان می‌دهد که باید شیوه اداره شهر شهر تهران تغییر کند و باید اداره شهر را انسان محور و با توجه به شناسنامه هایش انجام دهیم. اتفاقی که در گذشته کمتر پیش آمده است . شیوه های اداره شهر به شکل قبل دیگر قابل تداوم نیست، در این راستا باید بسیاری از نگاه ها عوض شود از جمله نگاه به موزه ها و ارزش های شهری موزه ها، خانه موزه ها و ارزش های شهر که ابزارهایی برای حفظ هویت شهر هستند .

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در ادامه گفت: به ما  انتقاد می کردند که افزایش خانه موزه ها و جلوگیری از تخریب خانه‌های تاریخی سرمایه های شهر را فریز می کند در حالی که این طور نیست و اصل باید بر این باشد که حافظه شهر حفظ شود و توسعه موزه‌ها هم در همین راستاست و باید کاری کنیم که فرهنگ حفظ هویت، میراث شهر و موزه ها در شهر تهران نهادینه شود و یکی از راه‌های نهادینه شدن این فرهنگ این است که خود را به نهادهای معتبر بین المللی وصل کنیم و ایکوم یکی از این نهادهاست و با این تفاهم‌نامه تلاش می‌کنیم ارتباط خود را با آن افزایش دهیم .

محمدی در بخش پایانی سخنان خود گفت: بر اساس دستور شهردار تهران در حال تلاش هستیم که خیابان ولیعصر را به یک محور فرهنگی تبدیل کنیم.

همچنین در این مراسم  سید احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران گفت: تهران شهری است که می‌توان در آن موزه های متعددی ساخت و می توان مرکزی برای معرفی موزه های مختلفی که در تهران وجود دارند ایجاد کرد.

وی افزود: در دنیای امروز لزوما در موزه ها آثار باستانی نگهداری نمی شود بلکه کالاهایی ممکن است در موزه وجود داشته باشد که نگاهی به گذشته و فرهنگ جامعه باشد از این نگاه حتی یک نانوایی سنگکی که نان سنتی تولید می کند می تواند یک موزه تلقی شود و  تهران در حدود ۱۲۲ موزه دارد که می توان این را گسترش داد.

محیط طباطبایی به بحران کرونا اشاره کرد و گفت: بحران کرونا در کنار تمام مسائل بهداشتی، نگاه مدیران را به فعالیتهای مجازی و حضور در این حوزه ها ترغیب کرد اما در مورد همین کرونا هم جالب است که بدانید اولین کرونا در دهه‌های قبل در ایران شایع شد و نام آن «مشمشه» بود، اما اگر یک موزه در مورد بیماری‌های اپیدمیک داشتیم شاید تجربه مناسبی بود از اطلاعات آن در مواجهه با کرونا استفاده می کردیم و در همان موزه معلوم می‌شد که بیماری‌های اپیدمیک یک روز تمام می شوند و این امید در جامعه تقویت می شد.

بنا بر اعلام سایت شهر، در انتهای مراسم تفاهمنامه همکاری میان مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری و ایکوم ایران توسط غلامحسین محمدی و سید احمد محیط طباطبایی امضا شد. در این تفاهمنامه بر اجرای برنامه‌های مشترک در حوزه‌های آموزش و اجرای  پروژه های فرهنگی تاکید شده است و همین طور قرار شده است که کمیته موزه های شهری با مساعدت شهرداری تهران توسط ایکوم تشکیل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha